Kad mi nešto tako dođe

Evo da se spomenem leta prošlog. Sredina je jula, a leto je nekako čudno, ne može se čovek pošteno ni na vrućinu srdit, nema je. Stalno neka kiša, a uverenje je da će sada, evo samo što nije, ono beogradsko leto koje jedva čekaš da mine.
Popodne je mirno, ukućani se razišli svaki svojim poslom ili zabavom. Idealan je trenutak da pogledam šta ima novo u virtualnom svetu proze i poezije.


Vanjin blog, “Knjige koje volimo”, Milkin komentar u 9,50 PM, od prethodnog dana:
“102. Kralj Lir, Vilijam Šekspir
– kada bi mi neko uzeo ‘originalnu’ verziju ili prevedeni primjerak ove tragedije, pronašla bih ga i odsjekla mu ruke. Toliko volim ovo Šekspirovo štivo.”

Tajac je u meni u momentu pogasio sve.

Srce: udarilo je par puta jače i zatvorilo grlo
Koža: /
Mozak: ? Šta bi?
Oči: /
U sledećoj sekundi:
Srce: miruje, ali tu gde mu nije mesto
Koža: naježena od glave do pete
Mozak: ?? Šta se dešava?
Oči: /
U trećoj sekundi:
Srce: popušta, klizi na mesto
Koža: drhtavica
Mozak: Blagi Bože, baba Mica ...
Oči: Nivo raste, preliva, kao da je poslednje ...

I više ništa ne znam šta je sad i gde sam. Bačena sam u rane sedamdesete. Vidim sebe, malu, predškolca, olupanih kolena i zamršene kose, nemirnu, stalno u pokretu i uzviku. Vidim naselje gde sam tada živela, slepu ulicu koja je bila i parking i igralište. Vidim travnjak između ulice i zgrade, ruže u cvetu, breskvino drvo i živu ogradu.
Igramo između dve vatre, našu omiljenu igru. Pravila su jasna – koga lopta udari, on ispada iz igre i mora loptu da donese ako je odskočila gde ne treba.
Imam pet godina, ostali su, uglavnom, koju godinu stariji. Lopta pogađa moje rame i bira putanju prema travnjaku i ružinom grmu.
Treba vratiti loptu, treba ući na travnjak gde nam je pristup najstrože zabranjen. Ni za šta na svetu neću da priznam da se bojim, da sam mala, da me plaši baba Mica koja stalno viče na decu. Znam da, ako sad pokleknem više me niko neće hteti u ekipu, tako su i Zorana najurili, a stariji je od mene ... Pretvorila sam se u šum-nešum i pogled. Provlačim se pored živice, oprezno. Vidim jedan ružin pupoljak, savio se, zakinut... jao... prolazim lagano pored ruže, spazim loptu, tren radosti ujedno i tren neopreza. Baba Mica sedi na šamlici iza ružinog grma, seva crnim očima, zakiva me pogledom: “Ako te još jednom vidim ovde, ruke ću ti odseći. Beži odavde.”
Ta pretnja tone u moju detinju dušu kao projektil u blato, smeštajući se u najdublje mesto, ono što je rezervisano za stvari koje su tako strašne da ne želimo da ih pamtimo. Ne sećam se kako izlazim odatle, ne sećam se šta je posle bilo. Jedino sam sigurna da o tome nikom nisam ništa rekla, ni drugovima, ni roditeljima. Nikome do sada.

Ona Milkina rečenica je učinila da poklapanje reči izbaci raketu iz moje nutrine za koju nisam ni znala da postoji. Veličanstveno je to što su te suze donele oslobađanje, lakoću, razumevanje za žargon dalmatinskog krša, oprost baba Mici. Oprost ženi koja je već decenijama van ove zemaljske ravni.

Raznežena sedim i gledam to dete koje sam nekada bila i znam da ne mogu izbrojati sve živote koji su prošli između nas. Osećam zahvalnost za divno detinjstvo, za predivan i ispunjen život, za ovaj događaj koji je napravio prečicu kroz prostor i vreme i povezao nepovezivo.

I onda mi na um dođete svi vi, moji dragi, koji mi na srcu ležite, s kojima sam toliko reči razmenila, koji me obogaćujete i inspirišete na bezbroj načina, evo već celu godinu! I tako želim da vas sve zajedno zagrlim!
Danas, na Svetog Nikolu, izašao je moj prvi post na blogu, moj iskorak u nepoznato. Majko moja mila, ni slutila nisam u kakvo obilje ljubavi kročim!

Da ste mi zdravo i veselo i da se družimo još mnoge godine!

Коментари

  1. Eh Živka, Živka, ne moraš ti da ispričaš scenu iz života da bi zvučala iskreno. Kod tebe se to osjeća i 'samo' kada preneseš nečije stihove..

    A sama sebe, nekada kasnije, uštinuh: šta ti aman bi baš tako da napišeš - halo, odsječene ruke; ali taknuto-maknuto. =o| Neka bude da je nešto dobro iz toga izašlo...

    Možda svega neki mjesec prije Vanjinog Otela, dobih i ja ovo 'pipkalo' od telefona sa svim pratećim koještarijama. I mnogo su mi draga ova očijukanja, jer proizilaze iz iste slovnovate ljubavi...

    Neka ti je sretan ovaj 1. virtuelni rođendan! Milo mi je što je - od svih dana - to baš danas!

    Pozdrav ti ispod ovog čvrstog i mirnog plamena!

    M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To je ona priča što sam ti je već par puta nagovestila da ću ti je jednom reći. Nisam ništa planirala, niti je čuvala za ovaj dan. Jednostavno, nije mi se dalo da je napišem ranije - bila je prisutna, ali nikako reči da se slože. Valjda je i sama čekala sveca.

      A tog Vanjinog Otela ja isključivo za tebe vezujem! Znam koliko sam se premišljala da li ili ne da komentarišem više nego afirmativan post, kad mi ti skratiš muku i pošteno opleteš po njemu! E to je bio prvi veliki sinhronicitet između nas!
      https://sputnjik1.wordpress.com/2018/03/14/otelova-ljubomora/#comments

      Od tada gledam tebe nekim drugim očima ... srce mi je puno!

      pozdrav, Živka

      Избриши
    2. Što je najgore, nacrnih ga i pored toga što je Vanjin tekst zaista i temeljan i sjajan, i što mi je Otelo jedna od (hvala Jagu) boljih Šekspirovih djela... Oksimoronski sasvim...

      Избриши
    3. Vanjin tekst jeste temeljan, nema sumnje nikakve. Ja sam samo na Šekspira pikirala, haha. Hvala ti što si se našla meni, a ne njemu! ❤️
      PS. Nekad sam prava veštica, šta ću...

      Избриши
  2. Tekst ti je divan, ma prelep, ma prenezan... Ima tako lepih misli i sintagmi za koje mi prosto zao sto nisu moje, al mi drago sto su tvoje. Recimo, taj sum-nesum. I tako mi je poznata ta neznost kad se setis sebe kao deteta u nekoj situaciji i kad bi to dete rado natkrilio i zastitio. Al ne moze. Ne ide to tako... Prelep tekst

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti draga moja!
      Čitala sam ja i ranije neka štiva koja govore o razumevanju i opraštanju. Neki su mi se delovi primali lako, nešto mi nije bila novina, bogme ima i stvari koje ne mogu da usvojim.
      Tu se uvek nađe savet kako osetiti empatiju prema nekom, a da je on svojim delima ne zaslužuje nikako. Kažu probaj da ga zamisliš kao baš malo dete ili kao nemoćnog starca.
      To mi je bilo ok, stvarno sjajna ideja! Nekada davno sam poznavala dečačića bistrog pogleda, radoznalog i maštovitog. Obožavala sam njegove komentare i zaključke! Sada je on u tridesetim godinama, nesnađen, nesređen, sklon sitnom kriminalu. Kad god ga vidim ili čujem neki glas o njemu, ne mogu a da se ne setim njega - malog plavog zvrka
      I da, uvek me preplavi neka tuga, osetim razumevanje prema njemu, znam gde je rastao... I to nije nikako opravdavanje njegovih postupaka. To je samo jedna velika žal.

      PS. Mnogo mi se svidelo ono što si rekla: "za koje mi prosto zao sto nisu moje, al mi drago sto su tvoje". Pa ti mene stvarno voliš baš! :)

      Избриши
    2. Zar to nije jasno od samog pocetka 😊

      Избриши
    3. Pa jasno je da je jasno! 😍 Ovo je bilo u formi uzvika! Volim da vidim i čujem ljubav 💗

      Избриши
  3. Draga moja, srećan ti ovaj prvi blogo-rođendan...divan tekst, divna priča...mene uvek nadahnjuju priče iz detinjstva i ti maleni i topli osvrti na bezbrižnost i dečje dogodovštine pune emocija. ❤ Hvala što si podelila sa nama delić sebe.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Deca su stvarno tako čudesna!
      Roditelji koji od prvog dana krenu s punom svešću u priču o roditeljstvu kasnije, kada su ona već odrasla, imaju u sebi nemerljivo i neprocenjivo blago.
      Deca koja su tako rasla postaju predivni ljudi koji znaju da su ostali deca u duši. A to upravo i znači da su zadržali nadu, veru i ljubav za sve što ih okružuje.

      Uopšte ne sumnjam da je tvoja devojčica presrećna, kao i ti zajedno s njom!
      Pozdrav, draga moja! :)

      Избриши
  4. Одговори
    1. Ovaj je bio kao grom! Pobednik za 2018. godinu!
      Mada, ima još desetak dana ... ako se desi nešto čudnovatije, prvi ćeš saznati!

      Pozdrav, Solumija
      :)

      Избриши
    2. A potražila sam i značenje ovog starog imena i - iako je etimološki sasvim suprotno Živki - nevjerovatno je kako ti oba pristaju! =o)

      Избриши
    3. Da, spokoj me uvek inspiriše! A tek život...

      Избриши
  5. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  6. Nemaš pojma koliko mi je drago što baš ti kažeš "ovaj naš virtuelni svet porušio je sve negativne konotacije koje se za njega obično vezuju, sve predrasude". Jeste ih porušio jer smo mi takvi i mi smo ga napravili po našoj meri, svesno dajući ono što želimo i da primimo! A to je, u prvom redu, ljubav i empatija, dakle kvalitet. Kvantitet dolazi vremenom.
    Uvek su stvari onakve kakve im mi dopustimo da budu!

    A još mi je lepša i draža tvoja misao:
    "Tek kada se potrudi da razume drugoga, sagleda, čovek prestane da bude strog. Najveća je veština, ali i oslobađanje, oprostiti drugome. Posebno onda kad NE ZNAMO priču u pozadini."
    Čini mi se da je ovo jedna od najvećih istina. A ako nije najveća, onda je za čoveka sigurno najvrednija.

    Da li će biti još ovakvih priča, iskoraka, što ti kažeš?
    Stvar je trenutka, proživljene emocije ... ja drugo ne umem!

    Hvala tebi, draga moja! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    2. Srećna ti Slava draga moja! 🕯️
      Nije da sam baš planirala taj datum, više se sam nametnuo. Neke ranije koje sam smislila jednostavno se nije dalo!
      I meni je ovaj svetac posebno drag. Moj najstariji sin nosi po njemu ime. 😍

      Избриши
    3. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    4. Hvala ti, ti si stvarno divna duša! :)

      Избриши
  7. Posto mi luduje tehnika, ja sam ta "uknown" 😀

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sva sreća te je bilo prethodnog komentara gde sam tačno znala ko si, jer na osnovu samo ovog objašnjenja ne bih imala pojma, haha! 😂

      Избриши
  8. Kad nečiji tekstovi odišu ljubavlju i nadahnućem kao tvoji, nimalo me ne čudi što su reakcije na njih ispunjene istovetnim emocijama. Tako i treba. Ovaj tekst, na primer - pravi dragulj, kao i svaki prikaz, svaka probrana pesma, svaki izlet u lično... Najiskrenije to mislim i želim ti još bezbroj ovakvih rođendana!!! :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti! Lepo je čuti da neko "iz struke" uživa u mojim amaterskim tekstovima. Isidoru tu neću da računam, ona me voli zbog ne znam ni ja čega svega! 😍
      Ali ti si mi fascinantna : pojavljuješ se krajnje nepredvidivo. Ne mogu reći da sam te zaboravila, ni slučajno! Ali, recumo, uvek de iznenadim kada vidim tvoj komentar! 😍 Pozitivno, naravski! 💕

      Избриши
  9. Boze, kako uvek postoji neka baba u komsiluku koja zastrasuje decu! :D I kod mene u zgradi pored zivela je jedna baba kojoj se nikada nisam potrudila da saznam ime, bila mi je odbojna i gledala sam da je zaobilazim, sve dok mi lopta nije jednom pala blizu njihovog ulaza u zgradu. Ona je uzela i moja mama je morala da ide da se raspravlja sa njom jer nije htela da mi vrati loptu, jer je, zaboga, pala kod njihove zgrade i sad je njihova!!! Bila je tezak namcor, ta baba...
    Ali, da se manemo tih secanja, srecan tebi rodjendan i da jos duuugo citas i pises a mi da uzivamo u tvojim mislima i zapazanjima!!! <3 :*
    Kad pre prodje godina! :O :D ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Sad kad smo se već dohvatili namćor baba, uviđam da su one obavezan dekor svakog naselja. Verovatno ih postoji određen % na određenu količinu dece.
      Čini mi se da je to deo nekog božjeg promisla. Možda da svako ko ih vidi pomisli da ne treba da bude takav preme deci. Možda služe kao neki reper za nešto. Biće da imaju neku svrhu kad su tako masovne. Jedino se nauka nije još oglasila povodom toga.
      Jesu tu, a može se i bez njih (ovo je kao slepo crevo, hahaha)

      Hvala ti puno na čestitkama. Trudiću se da uživanje ne prestane.

      Избриши
  10. Pročitah ovo isti čas kada vidjeh sliku na instagramu. I sve odgovoriću ti kad ko čovjek sjednem ispred velikog monitora, jer mali me opasno iznevjerava, a i nervira u posljednje vrijeme. I nikako. Sad tek shvatih koliko je dana prošlo! Ali, Nikoljdan, povreda prstića, kraj školske godine, ORL zakazivanje operacije krajnika, logoped, paketići jedni drugi, peti, pozorišne predstave, priredbe, veseli časovi, maskenbali, godišnji koncert Vrapčića, gubljenje po sat i po vremena u kolima,.. Elem, da ne shvatiš pogrešno, meni su druga polovina decembra i prva januara omiljeni dio godine. Kupovine poklona, osmijesi i radost na licima drugih,.. A ovo tvoje! Nemam riječi. Kreće opis i ja vidim sebe, gotovo identičnu sliku, jedino si izostavila dio kad raširim ruke i prepustim se vjetru da me ponese, ali doslovno, do prve drvene garaže koja me zadrži. Kao da smo živjele u istoj ulici. Samo što nas od "ludog" komšije kojem se ne sjećam imena nije dijelila živa ograda nego prava bodljikava žica. I samo što se od nas baš niko nikad nije usudio da pređe tu ogradu, jesmo u početku tražili loptu nazad, ali nakon što smo vidjeli s kojim zadovoljstvom ih je bušio, ubrzo smo odustajali shvativši da je "đavo odnio šalu". Naša parola je bila: Ne možeš ti toliko lopti probušiti koliko nama roditelji mogu kupiti. :) Svakako sam uživala čitajući tvoje nježne i tople rečenice i opčinila me tvoja veličina i snaga, tvoj oprost. Pogotovo sada, pred najradosniji hrišćanski praznik, za vrijeme posta, kada i treba opraštati. I lijep i simboličan si datum izabrala za svoj rođendan. Nema šta! Neka ti je srećno i berićetno i dugovječno, naravno! I nama s tobom. Radujem se danima koji dolaze i našim prepiskama!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I da, ipak je moja odluka da objavim svoj seminarski iz fakultetskih dana, iznjedrila mnogo dobrog. :)

      Избриши
    2. Draga moja, ja ti se istinski divim da ti sa troje male dece stižeš da toliko čitaš, pišeš blog, instagram, angažuješ se oko književnih večeri, pišeš... Ja to nikako ne bih mogla. Tek kad sam se "mentalno odvojila" od sopstvene dece sam počela da se više posvećujem nekim svojim interesovanjima. Sada ih uopšte ne gledam kao decu i super se osećam povodom toga. Meni je više nego njima značilo njihovo punoletstvo, haha! 😂
      Izgleda mi da bi mogli da oformimo neki konkurs za naj-namćor babu / dedu. Vidim da kandidata ima na pretek, haha!

      Избриши
    3. Eh, moji brzi prsti...
      Hvala ti na čestitkama i lepim željama. Kad smo već kod toga, srećan i tebi onaj pravi rođendan. Prilika je sad, ko zna gde ćemo biti 1. januara. Ljubim te💋💋💋💐🎉🌐🌎🎁📚💋💋💋

      A što se tiče seminarskog rada... Ako kreneš od pretpostavke da se sve dešava za naše veće dobro, vrlo brzo ćeš naći (bolje rečeno primetiti) potvrde toga na svakom koraku!

      Pozdrav, Ljeposava

      PS. danas sam dobila još jedan predlog za ime (sa instagrama) - Tamara. Ne, nije ni blizu! 😉

      Избриши

Постави коментар