Tomić Ante - Čudo u Poskokovoj Dragi

Imao je Jozo Poskok četiri sina i ženu Zoru. Tako se dobro slagao sa svima, s ženom posebno, da je ona poslednje reči na samrtnoj postelji uputila upravo njemu i rekla mu „Govno jedno“.
Skladna familija je živela na vekovnom ognjištu, u kršu iznad Splita, kao jedini žitelji mesta Poskokova Draga, država Hrvatska, zakon teksaški. Poskoci su bili sami sebi dovoljni, sledeći Jozine moralne norme, zakone i kanone ponašanja kao jedine moguće.
Kada su se jednom prilikom radnici elektrodistribucije uputili u Poskokovu Dragu da provere stanje na terenu, bili su prepadnuti oružjem najrazličitije namene, sprovedeni u zarobljeništvo i povrh svega doživeli atak na zdrav razum slušajući Jozinu retoriku.
***
„Ne valja ti to što radiš, Nenade. Znaš ti sigurno i sam da ne valja.“
Nenad je pognuo glavu i posramljeno zakimao da ne uvrijedi starijeg čovjeka. Koji je osim toga i naoružan.
„Ti si, more bit, dobro čeljade“, nastaio je Jozo zamišljeno. „Vidin ti ja to na licu. Nisi ti loš, nego su te zaveli. Upa si u loše društvo. Naplaćuješ ljudima struju. A je li ti ikad palo na pamet, dok si čoviku naplaćiva struju, da bi on moga bit tvoj ćaća? Ili tvoja mater? Znadu li ti ćaća i mater šta radiš, Nenade? Jesu te oni tako odgajili, da naplaćivaš struju? Znadu li oni di si sad, razbojniče?“
***
***
Nakon majčine smrti sinovi su shvatili da im se, u nedostatku ženske ruke, dom raspada. A i to što je ćaća kuvao puru (kačamak) svaki dan (doduše, dodaci su bili različiti – kokos, senf, višnje ili kečap) je samo ubrzalo odluku najstarijeg, Krešimira, momka od trideset i nešto godina, da „podmetne leđa“ u ime sve četvorice i pođe da nađe ženu. Gde drugde nego u svet tj. u Split. Sem što je najstariji, on je bio i najbolji kandidat jer je prije nekih petnaest godina bio par puta u Splitu (dok je još bilo rata, a on bio branitelj), nekoliko puta je sedeo sa saborcima u kafiću Žirafa, a čak jednom ga je „čist slučaj“ odveo u krevet s Lovorkom, konobaricom ondašnjom.
Što se tiče logistike, imao je on u Splitu tetu, majčinu sestru, i tetka. Nije ih video pola života, al’ ne mari. Nije znao ni tačnu adresu, a nije valjda to neki problem? A i ona Žirafa, pa naći će je već nekako.
Dakle, misija je jasna: naći Lovorku, oženiti je i dovesti u Poskokovu Dragu.
I tad kreće spektakl ludosti i smeha ...
***
Nota 1:
Ovo je jedan prvoklasni humoristički roman. Kroz obilje komičnih događaja u koje braća upadaju autor daje presek stanja društva naročito istaknut kroz odnos prema ženama.
Toga dana kada se Lovorka spremala na udaju za nevoljenog, njena mati joj je govorila:
 „E, jesi koza“, rekla je mama ljutito.
„Pa kad ga ne volin“, šapunula je Lovorka.
„Evo je opet. Ona ga ne voli. Ka da je to važno. Kupiš koji put postole, a malo su ti tisne. Nema veze, razgazit će se. Šta ti misliš da će neko doć s postolon samo za tvoju nogu? Ajde, moja draga! Nije ni Pepeljugi pasala, nego je ženska, pametna, vidila da je momak na mistu – Hrvat, katolik, mirne naravi, slobodan, materijalno situiran, tjelesno i duševno zdrav, ima di stat... I šta ti više triba? Stisneš zube i obuješ se. Pa ako malo i tuče u prste ili te žulja peta, nema veze. Glavno da nisi bosa.“
Ako je rođena majka takav savet dala kćeri, onda nije ni čudo šta je stari Jozo govorio:
 „Pazite, dico!“ rekao je opominjući podižući kažiprst. „Naš zemaljski život je pun iskušenja i svako zlo gleda kako će skočit na kršćenu dušu, ali nema veće nevolje nego kad čeljadetu, posebno mlađin među nami, udari donja o gornju. Kad mladi čovik popusti prid grijom puti, zaboravi i oklen je krenio i di se zaputio. Žena ga uvati, zgnječi, satare, iscedi. Mladić, do jučer, zdrav ko jabuka, dođe na ništa. Bleji ko tele u žensku, da oprostiš, guzicu i nema ga više ni u gostioni, ni na balote, ni na karte, ni u lov, ni za napit se ni pobit na šake. Sve ono šesno i dobro šta je dragi Bog za nas muške učinio, za njega je gotovo. Propade načisto i dobro ga je lipi đava odnio.“

Nota 2:
Na stranu što je Tomić majstor da nasmeje čitaoca, on svoje sirove i surove likove zaogrće nekim čistim shvatanjem pravde i poštenja, darujući im još i tu neku dečju jednostavnost u pristupu životu u načinu ostvarenja želja ... Oni veruju u čuda, makar ih ne smatraju čudima, pa im se ona i dešavaju, a njima je to sasvim normalno i očekivano.

Ocena: 10/10
Izdavač: Nova knjiga, 2016 (II izdanje)

Коментари

  1. Dobar je, odlično barata ironijom, ali ovo govorim samo na osnovu njegovih kolumna koje sam čitao, ne i knjiga. Nijesam nijednu knjigu ovog autora pročitao.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ništa tako ne leči kao zdrav smeh!
      Knjigu sam uglavnom čitala u gradskom prevozu, između 5,30 i 6,00 h prilikom odlazaka na posao. Više puta sam se nasmejala na sav glas, prekinuvši dremljivost ostalih putnika. Međutim, nikad nije bilo gunđanja ... Valjda je nešto radosti prešlo i na njih!
      Nemoj je propustiti, baš je veselica.

      Избриши
  2. Verujem da je sjajna. Ja imam "Sto je muskarac bez brkova". Odlican Ante Tomic 😁

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Već dugo mi je na pameti. A sad kad smo se ovako lepo upoznali, snaći će ga jedan frontalni pohod. 😁 Ne volim da mi nešto promakne kad mi ovoliko prija! 💗☀️❄️

      Избриши
  3. Drago mi je što ti se svidio i što si uspjela da pročitaš njegov humor!

    Čini mi se da se čovjek najslađe nasmije - na svoj račun. Jeste svaki smijeh lijek, ali kada 'znaš čovjeka' i oslobođen si sumnje da je meta igdje drugdje mimo 'u sridu' - gušta većeg nema! Tako sam se osjećala čitajući Čudo u Poskokovoj Dragi, misleći u isto vrijeme - ooo, može li to nekome mimo kamena biti OVAKO urnebesno smiješno...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nisam imala dilemu niti jednog trenutka oko čitanja njegovog humora. Verovatno vi koji niste mimo kamena imate veću frku da li će specifične finese biti pravilno shvaćene (uostalom, svako tako odreaguje na svoju rodnu grudu).
      Ipak, moram da priznam, mene za Split vežu neke davne i divne uspomene. Taj melodika jezika mi i sad zvoni u ušima. Neizmerno sam uživala u dijalozima. I u samoj radnji. I u načinu vođenja priče. Ma u svemu! Stvarno je majstor! 😍

      Избриши
  4. Tomić je stvarno poseban, a ova mu je najurnebesnija. Baš mi je drago što te oduševio. Niko me ne nasmije kao on. Rekoh li ti kako smo se ljetos kupali ni tri metra jedno od drugog? Malo mi je falilo da viknem: "Ante, ti si Bog!" 😂

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Ha-ha, sećam se da si pominjala! Nisi eksplicitno rekla o kome je reč, ali po tome kako si htela da padneš u nesvest od uzbuđenja je, čini mi se, svima bilo jasno da je Tomić u pitanju.
      ☀️🌅⚓
      Ovo mi sigurno neće biti poslednja njegova knjiga, bez obzira što kažeš da je najbolja.

      Избриши
    2. Ne, ne, i ne treba da ti bude posljednja, taman posla. Ja stalno kopam ima li još neka njegova koju nisam pročitala, sve se nadam iskrsnuće odnekud neko zaboravljeno izdanje i uvijek kad odem u biblioteku, malo pomazim njegove knjige. :)

      Избриши
    3. E, ovo s maženjem njegovih knjiga mi je već za skeč!
      Doduše, i ja sam ista lujka! Jedino što ja to radim u knjižarama. Ma, samo da taknem jednim prstom ...

      Избриши
  5. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Preporuka sigurno jeste, a sramota što još nisi čitala sigurno nije.
      Čuj sramota... i još ti, da na tu temu, nasmejah se,...

      Избриши
    2. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    3. Auuu, kako sad da počnem, da bar ne šteti, ako i ne bude na korist.
      Sad mi pade na um da se ipak znamo celu godinu, te znaš da su mi namere časne.

      Velika je stvar da čovek shvati svoja fizička ograničenja. Na jednom kraju tog štapa je krajnja zapuštenost u ma kom pogledu, a na drugom iscrpljivanje sebe do krajnjih granica (prebacivanje sebi, nezadovoljstvo postignutim, nemogućnost uživanja u sadašnjem trenutku, ...)
      Po pravilu, ako je do toga došlo, svako to doživljava u svom fahu. Hajde da, zarad razumevanja, potegnem neki opšte poznat primer. Tako glumice-zavodnice, strlete i druge žene koje misle da im se život vrti oko mladalačkog izgleda "padaju u depresije razne" kada počnu da se javljaju bore, kilogrami i slično. Onda se zatežu, botoksiraju, vežbaju do besvesti, izgladnjuju, ... ne bi li zadržali sliku sopstvene mladosti. Svako je video bar neki ovakav primer.
      Tvoj primer je, rekla bih, krajnje neuobičajen, ali ne mnogo različit. Tvoja tema je umetnost, književnost, film, muzika,...
      Pohvalno je to što se ne upoređuješ sa drugim ljudima. To ni ne treba niko da radi! Ali kada bi se uporedila, videla bi da tvojih preko sto pročitanih knjiga niko niti u snovima ne može da dosegne. Pa čak i da imaš sve ono što "uzima vreme" - posao, porodica i sl. opet bi bila nedostižna s brojem.

      Opet, treba imati na umu da su svi oni pojmovi koje sam čovek definiše krajnje subjektivni. Da ipak ne ulazim u duboku filozofiju, reći ću samo da kvalifikacija da imaš čitalačkih rupa jeste objektivna, ali da je to "mnogo" je subjektivna.
      Dobra stvar u celoj priči (čuj dobra, odlična!) je da na subjektivne stvari možeš i treba da utičeš MENJANJEM SOPSTVENOG STAVA PREMA TOJ TEMI.
      Ali ni sličajno nije način (a i ti to sigurno shvataš) da upadaš u paniku, pa da se prekorevaš zbog megalomanije. To je onda jedno beskrajno oscilovanje (krajnje iscrpljujuće) oko toga da si u miru sama sa sobom.

      Druga objektivna kvalifikacija je da je za mentalno zdravo i intelektualno radoznalo čeljade jedan ljudski vek sigurno malo da doživi sve što bi želelo. Verujem da je svakom čoveku genetski ili kako već predodređena neka dužina života, a on, svojim odgovornim ponašanjem, samo može da se trudi da bude što bliži toj brojki preko koje se ne može.
      Upadanje u paniku, megalomanija, neprimereni osećaji neprijatnosti i stida zbog nečega ni slučajno nisu primeri odgovornog ponašanja.

      I za kraj, treba čovek da se naročito čuva onih prikrivenih stvari koje iscrpljuju, a da nismo ni svesni toga. Jedna od tih je i da drugima opraštamo lako, a to isto sebi nikako.
      Da ne budem nedorečena: i treba da praštaš lako, ali nije vrlina da sebi teško ili nikako ne praštaš. Što opet ne znači da treba budeš neodgovorna ili da te nije briga.

      Odličan primer toga (baš kod tebe!) da se uvek ispravljaš kad napraviš i najmanju grešku u kucanju komentara. To su, uglavnom, one trivijalne greške kad kucaš "s" umesto "a" ili "i" umesto "o" i slične stvari. Kad sam ja odvalila neki blesavi padež imajući dve pomešane koncepcije u glavi, pa ispalo svašta na kraju, nije mi se dalo da baš tako ostavim, te sam se ispravila. Tvoj komentar ću citirati jer je krajnje indikativan:

      "P.S. Ma, ljudi moji, opušteno sa ispravkama, koliko tek sama napravim grešaka pri kucanju, nije strašno."

      Evo gledam tekst već par minuta i ne znam da li da ga obrišem ili ne. Brutalno je, možda, pogotovo što je ovako javno.
      Ipak, ono što tebi ne savetujem kao dobro, a to je ona klackalica hoću-neću, ne želim ni sebi. Završiću kao što sam i počela komentar: puštam ga samo zato što znam da nemam loših namera i što verujem da može da ti bude na korist, bar neki deo ili možda i nekom drugom.


      Избриши
  6. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Odlično!
      Ova tvoja profesorka te je sažela u jednu rečenicu! Svaka joj čast.

      Sada ću redom ...
      Tvoje razumevanje drugih mi je već davno nateralo suze u oči. Neću ti nikad zaboraviti kada si devojci koja misli da treba da bude pisac objašnjavala jednačenje suglasnika po zvučnosti s toliko takta, strpljenja i pažnje da me je to raspametilo.

      Na drugu stranu, sasvim razumem šta znači tražiti mnogo od sebe. "Mnogo" je opet jedna subjektivna kategorija, stvarno različita od čoveka do čoveka. (Baš iz tog razloga je totalno neprimereno upoređivati se između sebe) Ok je što je tako. Međutim, svako svoje "mnogo" treba da, na neki način, limitira, da mu odredi maksimum. To je ono što ti nisi učinila.

      Dečje, naivno si očekivala da će neko (roditelji) svojom pohvalom ili bilo kakvim priznanjem preuzeti na sebe tu akciju koja bi tebi omogućila da staneš.
      To zaista tako i funkcioniše kod dece. Obraćanjem pažnje na dete u smislu praćenja njegovih aktivnosti (pohvala, sugestija, interakcija, pa čak i negativna kritika) u detetu se razvija osećaj sopstvene vrednosti i samopouzdanja. Sve ono pobrojano u zagradi je neophodno da bi dete usadilo uverenja koja će mu pomoći da dalje nadgrađuje svoju ličnost.
      Totalno je pogrešno primenjivati samo jedan podsticaj. Napr. ako ga samo hvališ njegovo uverenje postane da "sunce izlazi kada se on probudi", da on najbolje zna od svih jer mu je iskustvo pokazalo da je sve za "bravo". Sugestija i interakcija razvijaju kod deteta maštovitost i osećaj za timski rad, nažalost jako podcenjene kategorije. Na kraju, blaga, ali jasna i odlučna negativna kritika dete "poravnava" sa svetom i dovode ga do spoznaje da i on, kao i ostali mogu da pogreše, da to nije kraj sveta, da se sve da popraviti i da je jedini greh ne ustati posle "pada", pa makar i tad odlučiti da od dalje aktivnosti treba odustati.

      Ovo je bio dosta opširan uvod za nešto što mi se čini jako bitnim.
      U opštem (većinskom) slučaju, svi mi imamo roditelje za koje smatramo da su dobri ili loši ili pomešano. Bez obzira kakvi su bili, svi vučemo nekakve traume iz detinjstva. Ne verujem da je neko bez toga prošao (makar i ne bio svestan toga).

      Rad na sebi u smislu dalje individuacije predstavlja, za početak, svest o onome što sam rekla u gornjem pasusu. Drugi korak bi bio da shvatimo da su naši roditelji radili najbolje što su znali i da su i oni, takođe, produkt vaspitanja njihovih roditelja i njihove kasnije individuacije.

      Treći korak bi bio opraštanje svojim roditeljima za sve što im zameramo. Ovo je izuzetno bitan korak preko koga mnogi prelaze kao da nije, a, u stvari, jako im je teško da to zaista urade. Korak i jeste težak. Priprema nekad traje godinama, a svest o samom oprostu dođe u trenu.

      Tek nakon ovog možeš kvalitetno da se vineš u neke duhovne visine.
      Naravno, ovde je težište na roditeljima. Specifični slučajevi imaju nekog drugog u fokusu (baba, deda, vaspitač, neki rođak, ... tj. bilo koga ko je za dete bio markantna figura)

      Da, odlično si shvatila - treba da budemo dobri i blagi prema sebi. U stvari, treba da budemo prema sebi onakvi kakvi smo želeli da naši roditelji budu prema nama.

      Zašto ti se, možda, čini da ti to sporo ide. Ja bih rekla zato što nisi svesno prošla kroz korak broj tri.

      Kad za nešto mislim da je bitno, nemem dilemu oko toga da li ću da stignem. Pogotovo kad vidim pomake, onda je to stvarno dodatna motivacija.
      Ajd, ljubim te ja! :))))))

      Избриши
    2. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши

    3. Evo, bukvalno blenem već neko vreme u ovaj tvoj komentar s toliko miline u sebi da mi to otežava sklapanje bilo kakve suvisle rečenice.
      ****
      Ja znam da svi mi utičemo na okolinu na ovaj ili onaj način, da ponekad dobijemo samo "reč koja rešava" ili neku rečenicu i od potpunih stranaca.

      Ali ovakve kombinacije me obaraju s nogu. To je ono neprocenjivo, ono što me podiže maksimalno, što čini život vrednim življenja, čemu težim,...
      U ovakvim situacijama shvataš da pojmovi kao što su: ne mogu, nemam snage, mrzi me, zašto baš ja to moram,... nemaju nikakve veze s ljubavlju. Kada imaš ljubavi u sebi jednostavno samo želiš da je i drugima daš. Ko je u stanju to da prepozna, neizmerno se obogaćuje, a onoga ko je ljubav dao obogaćuje još više.
      Divno, zaista je divno družiti se s tobom! :)
      Ajd, ljubim te ja!!! 💋❤️

      Избриши
  7. Tomić mi je poznat preko kolumni koje čitam s vremena na vreme, kako nabasam na koju, ali iz nekog razloga mi nije palo na pamet da potražim i njegove knjige. A na osnovu posta, čini mi se da propuštam prilično, jer deluje baš zanimljivo. Srećom, ima ga u lokalnoj biblioteci, pa bih mogla da ga pozajmim uskoro. Ne bi bilo zgoreg uneti malo vedrine u čitalačke trenutke. Hvala na preporuci! :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovo vreme tranzicije troši našu vedrinu neumereno. Svaka obnova energije vredi!
      Pogotovo što je Tomić izuzetno kvalitetan i pisac i humorističar. To je onaj intelektualni humor, ne onaj na nivou gega. Stvarno je osveženje!

      Избриши
  8. Jako mi se svidja ova knjiga i citati koje si izdvojila. :) Jako je duhovito moram ne pročitati. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Svima prija smeha, tako da je ovo univerzalna preporuka!
      Međutim, ovo je i jedna od onih knjiga nad kojom možeš baš da se zamisliš.
      Ko hoće samo da se nasmeje, nije ni to loše.
      Ko hoće kompletniji ugođaj, ovde ima slojeva i slojeva za promišljanje....

      Избриши

Постави коментар