Tokarčuk Olga - Pamtivek i druga doba

Kada istinski umetnik uzme tako neki prostorno-vremenski okvir (poljsko selo Pamtivek i okolinu u vremenu od Velikog rata pa naovamo, reku Tamnavu...), pa u njega počne udevati razne kockice i pločice (takozvana doba), onda rezultat bude remek delo vredno svačije pažnje, u sva vremena.
No, to nije običan mozaik.
Svako od tih doba, sem boje i teksture nosi i mirise i sećanja: belo i brašnjavo devojčice Miške i njenih roditelja, grafitnosivo i hrapavo kao šindra za pokrivanje krovova kod starog Božina, mirisno i bodljikavo kao strnjika vidovite Strne, vlažno i dahćuće kao pseća njuška, mekano i pripadajuće kao kućica lude Florentine, posvađane s Mesecom...
***


***
Pomičući se po vremenskoj osi mozaik nailazi na oštre, crne i preteće kockice koje se velikom silinom i brzinom zabadaju u površinu svakidašnjice, izbijajući usput škriljce koji su tu oduvek bili.
Slika je tada mračna, miriše na smrt, nemoć, smenjivanje vojski, čekanje da prođe, na uzdanje u Boga i neverovanje u isto vreme...
***
„Bog je u svakom procesu. Bog pulsira u promenama. Te ga ima, te ga ima manje, te ga nema uopšte. Jer Bog se projavljuje čak i u tome što ga nema.
Ljudi – koji i sami proces jesu – boje se onog što je nepostojano i večno promenljivo, pa su zato izmislili nešto što ne postoji – nepromenljivost, i konstatovali – to što je večno i nepromenljivo, ono je savršeno. Nepromenljivost su, dakle, pripisali Bogu. I tako su izgubili sposobnost da ga razumeju.“
***
I kada izblede svi ratni škriljci, kada se kaleidoskop obrne tako da pokazuje svakidašnju svakidašnjicu - onu sastavljenju od koraka i planova, ideja i delanja, novi su likovi na sceni: Miška je odrasla, brine o svojoj porodici, o svom neobičnom bratu Isidoru, tu je i devojka Ruta, u svom svetu pogubljen vlastelin Popjelski, Pavel i njegova sestra,...
Život grabi, doba se preklapaju i nestaju, klupko vremena se odmotava...
***
Nota 1:
Zašto je ovo maestralno napisana knjiga?
Čitajući je, shvatate da je jača od vas, bez obzira koliko ste sami jaki. Ona sama ubrzava radnju ili usporava i tu ne možete ništa. Kao vrhunski režiser menja fokus s jedne ličnosti na drugu, ali ne šablonski, već prati neki svoj nepredvidiv algoritam. I dok ste još pod utiskom vizure jednog lika i promišljanja koje je vezano za njega, radnja je već fokusirana na nečem sasvim drugačijem. Nema tu praznog hoda. Sve je dobro, sve razbija...
Pa opet, čitalac mora biti oprezan jer sve što je rečeno složeno je bez ikakve pompe i patetike, tako da može i da promakne.
Jednostavno, svaki korak, svaki pasus je blago!
„Mlad čovek okupiran je sopstvenim procvatom, time da gura napred i proširuje granice: iz dečjeg kreveca do zida u sobi, kuća, park, grad, zemlja, svet, a onda, u zrelim godinama, dolazi vreme kada se mašta o nečem još većem. Oko četrdesete godine nastupa prelom. Mladost u punoj snazi, u svojoj jačini muči se sa sobom. Jedne noći ili jedne zore, čovek prelazi granicu, dostiže svoj vrhunac i pravi prvi korak u dalj, ka smrti. Tada se javlja pitanje: ponovo silaziti, s licem okrenutim ka mraku, ili okrenuti se onome što je bilo, držati privid i pretvarati se da to nije mrak, nego svetlo u ugašenoj sobi.“
„Ako predmete pogledaš pažljivo, zatvorenih očiju, da te ne obmanu prividi koje stvari oko sebe šire, ako dopustiš sebi da budeš nepoverljiv, možeš makar načas da ugledaš njihov pravi oblik.
Stvari su stvorenja u drugu stvarnost uronjena, gde ni vremena ni kretanja nema. Vidiš samo njihovu površinu. Ono preostalo, što je u nečem drugom skriveno, definiše značenje i smisao svakog materijalnog predmeta.“
„Bog sebe prepoznaje u prolaženju vremena, jer ono je neuhvatljivo i promenljivo, Bogu najsrodnije. Prepoznaje sebe u vrelim stenama izronjenim iz mora, u zaljubljenim travkama na suncu, u zverinjim naraštajima. Kada se pojavi čovek, Bog postaje prosvetljen, jer prvi put krhku liniju noći i dana u sebi ume da imenuje, tu tananu granicu od koje svetlost počinje da bude tama, a tama – svetlost. Od tada posmatra sebe ljudskim očima. Uočava na hiljade svojih lica i isprobava ih kao maske, i – poput glumca – načas i sam postaje maska. Ljudskim ustima sam sebi se moleći, u sebi otkriva protivrečnost, jer odraz u ogledalu postaje stvaran, a stvarno se premeće u odraz.“
„Jer mišljenje zahteva da se vreme guta, da se prošlost, sadašnjost i budućnost pounutarnjuju i stalno menjaju. Vreme dela unutar ljudske pameti. Vremena nigde spolja nema.“
„Zamišljanje je u suštini stvaranje, most pomirenja između materije i duha. Naročito kad to radiš često i intenzivno. Tada se slika preobražava u kap materije i uključuje u životna proticanja. Pokadkad se uz put nešto u njoj deformiše i promeni. Sve ljudske žudnje, stoga, ako su dovoljno snažne, ostvaruju se. Pa ipak, nije uvek onako kao što čovek očekuje.“
Nota 2:
Ne sećam se kada sam bolju knjigu pročitala! Puno različitih knjiga sam ocenila ocenom 10/10. I to je u redu. One su, zaista, bile meni odlične u svojim žanrovima. Ali, sada prvi put dajem ocenu 11/10. Ovo već ima veliku specifičnu težinu – ovo je i ocena kvaliteta i samog žanra. Ovo je ide u top 10 ikada!
Ocena: 11/10
Izdavač: Paideia, 2013 (II izdanje)

Коментари

  1. Nekako automatski se sjetih pravljenja spiskova 10 najboljih ikada na Vanjinom Sputnjiku. Tada si vješto izbjegla otkrivanje kandidata za svoju listu. Polako, ali sigurno, evo 1. =o)

    Od prvih najava, zvučalo je kao štivo vrijedno pune pažnje. Nadam se da će nam se putevi ukrstiti...

    Pozdrav...
    M.

    ОдговориИзбриши
  2. I dok sam kucala tu poslednju rečenicu pomislih da li ćeš se setiti toga spiska kod Vanje... Onda se ja setih šta se sve još na to nadovezalo na to i bih sigurna da ćeš se vrlo, vrlo setiti... hihi. The Top 10 je počeo!

    ОдговориИзбриши
  3. Bravo Iva!!!! 11/10 je prava ocena i za knjigu i za tvoj prikaz❤! Olga je, samo ovom knjigom, na velika vrata ušla i među moje omiljene!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I ti i Bukica imate baš sve veze što mi je Olga bila na sajamskom spisku, obavezan repertoar! Tu sam baš imala osećaj da igram na sigurno... Dobila sam i više od onog što sam (mnogo) očekivala!

      Избриши
  4. Sta da ti kazem, osim da se u potpunosti slazem sa Lidijom: 11/10 i za Olgu i za tvoj prikaz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Onda kada si me pitala kako mi se sviđa knjiga, tek mi je bila friško pročitana, možda jedno nedelju dana... Za finu artikulaciju pročitanog, a ovako dojmljivog, meni treba jedno dve nedelje bar...

      Избриши
    2. Vojka, otkad se družim s tobom izvesno je da sam se, u nekim stvarima, ubrzala... 🚀... mislim da ćeš se i ti, u nekim pak svojim, usporiti... 🐢... sve je to lepota druženja... 💕

      Избриши
    3. Sve dok se ne usporim u trcanju, saglasna sam ❤

      Избриши
    4. Haha, mislila sam na stvari koje su nam zajedničke... 😁😁... sestro slatka, ne trčim za statusom, ugledom, parama, zgodnim frajerima, pa čak ni za autobusom, a kamoli onako... 💥... trčanje nije ugroženo, bez brige!

      Избриши
    5. Huh, dobro je 🙂🙃😁👍🏻🏃🏻‍♀️

      Избриши
  5. Pamtiće se ova tvoja ocena. Kao što će se pamtiti i ova veličanstvena knjiga. Maestralna Olga je dobila maestralan prikaz Pamtiveka u našem dobu. Naklon! <3

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Čini mi se da je došlo vreme da, na neki način, izdvojim nešto što mi se čini da je vanvremeni kvalitet. Otud i ta neobična formulacija ocene!

      Избриши
  6. Moram je jednom pročitati mada mi ne deleluje da ću se ja podjednako oduševiti , al ne zato što mislim da mi se neće dopasti nego zato što ne mogu da zamislim da se ikome ova knjiga svidi više no tebi. :')

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hahahah, što volim kad se ovako slatko nasmejem odmah izjutra... :)
      Međutim, ove dame što su ranije komentarisale, a dosta pre mene i pročitele knjigu su imale isto tako euforični doživljaj!

      Избриши
  7. Mislim da bi ocena 11/10 bila dovoljna preporuka sama po sebi, ali ovi citati su je upotpunili - predivan stil, sav iz finih, sitnih detalja da ti je prosto milo što čitaš. U neku ruku su me podsetili na Dejana Atanackovića i njegovu ''Luzitaniju'', pošto sam se njegovim stilom pri prvom čitanju oduševila (mada bih mogla da joj se vratim, jer mi se čini da su neki slojevi dela od oduševljavanja ostali nedočitani). Ovo definitivno ide na spisak za što skorije čitanje!

    (Isto, ako je prevod ovakav, koliko li je samo lepote ostalo nepreneseno iz poljskog originala...)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mislim da sam negde čitala da je žena koja je prevodila na srpski i njena bliska prijateljica, tako da je, sigurna sam, i to doprinelo dubini i punoći prenetih misli i osećanja.
      A ono što je mene kod tvog komentara naročito zainteresovalo je pominjanje Dejana Atanackovića. Naime, "Luzitaniju" imam otkad je i dobila NIN-ovu nagradu, ali je nisam čitala. Sad si me vrlo, vrlo zamislila da li da je malko poguram preko reda ... :)

      Избриши
    2. Ja bih te u tome vrlo podržala, Živka!

      Избриши

    3. Ooooo, nisam imala pojma da si fan Luzitanije. Moram jošte malko da prodžavrljam po tvom dvorištu, da vidim da nije još nešto promaklo ili se meni smaklo s pameti... 🙄😀

      Избриши

Постави коментар