Sejranović Bekim - Nigdje niotkuda


Autor je pisao roman o sebi, pokušavajući da izvrtanjem misli na belinu papira pohvata i raspetlja uzročno-posledične konce svoje prošlosti koji su ga gušili i saplitali. Šira slika počinje razmatranjem porodičnog stabla početkom prošlog veka, opisujući pradedu Sulju, dedu Kasima, deda-stričeve, babe, tetke, roditelje, kao i komšiluk koji je oblikovao njegove prve doživljaje i imao uticaja na kasniji život.
Otac, vazda odsutan, „dolazio je iznenada i uvijek je imao nešto prigovoriti mom izgledu. Ili bi mi odjeća bila prljava i izgužvana, ili bih bio prljav po vratu, nogama, ispod noktiju, nikad mu nije bilo dobro.“ A majku Zadu, koja se odlučila da ga ostavi na staranje svojim roditeljima i nastavi prekinuto školovanje daleko od kuće, najviše pamti po njenim vikend dolascima - odlascima, koji su u njemu izazivali prigušeni bes.
***
„Od svega ovoga zanimljivo je samo to što sam pod utjecajem majčinih odlazaka sve više sličio ocu, a zbog njegova tlačenja i prigovaranja postajao sam nalik njoj.“
***
***
Ako vratimo film na srednjoškolske dane svi ćemo se setiti glavnog baje u društvu – to je onaj koji je svirao gitaru, imao najbolje provale, onaj za koga su se događaji lepili i kasnije prepričavali, koji je sve smeo i najbolje ribe imao... U jednom takvom društvu, u srednjoj pomorskoj u Rijeci, godine neke pred sam raspad zemlje, glavna faca je bio Bekim.  Međutim, vihor nadolazećeg rata je svakog zahvatio, na ovaj ili onaj način prouzrokujući ili akutni izbeglički egzodus ili situaciju da je odjednom stranac, kao što se Bekimu desilo, a da se makao nije.
Splet okolnosti ga odvodi u Norvešku. Njegov život dobija neku formu – uči jezik, menja poslove, završava studije; bilo je tu i žena, naravno, pa i naznaka nekog porodičnog života... Svoj život u Norveškoj je omeđio pušenjem trave i ispijanjem žestine, uz povremene odlaske u Bosnu, na dženazu ovome ili onome. Tonuo je sve dublje u besmisao, ne znajući ni otkuda je pošao, niti kuda ide. Upravo kao naslov romana: Nigdje, niotkuda...
***
„Ali čini se da čovjek na sve navikne, čovjek sve pretrpi, preživi, nadiđe, sve nekako nadjebe i onda opet, hvala Bogu, umre.“
***
Nota 1:
Roman je surovo autobiografski. Čini mi se da nije propustio apsolutno ništa što iole ima značaja za život koji je vodio. Cela knjiga je njegov pokušaj, hrabar do koske - u to nema dileme, da objasni sebi sopstveni život ili da sebe objasni životu.  Bez obzira na svu svoju kameleonsku prilagodljivost, na neizbirljivost, na naučenost da se preživi s onim što se ima, osećao je da se nekako mimoilazi sa životom, da nešto negde propušta... Taj osećaj duboke potištenosti je harao njegovom dušom, pojavljivao se bez njemu vidljivog povoda i pustošio je.

Nota 2:
Bekim Sejranović je duboko duhovan čovek, naštimovan za visine koje su ga vukle, ali isto tako čovek koji nije uspevao da se izbori ni sa najelementarinijim ljudskim demonima. Niti sa jednim. I upravo to veliko smicanje izmenju života kakav je vodio i života kakvom je njegova duša težila je dovelo do loma, depresije i besmisla...
„Ono što me strašilo bila je činjenica da me nije potresla sudbina tog čovjeka, nego njegova spremnost da je prihvati. Šta je moja nesreća prema njegovoj, što moj kenjkavi kukavičluk prema njegovoj volji? To je ono što me svakodnevno izjedalo. Bežeći od sebe, od svog života, pobjegao sam na kraj svijeta i tu sreo čovjeka koji je imao razloga mrziti život više od bilo koga, što je, uvjeren sam, i činio. Al bar nije pizdio.

A ja sam uverena da čovek iz citata nije mrzeo život. Takođe sam uverena i da je Bekim bio otvoren za tu mogućnost koju je tako apriori odbacio, da bi mu se otvorili neki putevi koje, iz ove svoje perspektive, nije mogao niti da nasluti. Putevi koji ne vode do „s vrata garsonjere kezila mi se praznina vlastitog života“.

Nota 3.
Za sve vas koji volite Bekima Sejranovića i ne možete da prežalite što niste nikad bili na nekoj njegovoj promociji, evo linka do Vanjinog teksta. Ona je imala tu čast da vodi intervju s njim pre dve godine.

Ocena: 9/10
Izdavač: Booka, 2016 (III izdanje)



Коментари

  1. Nestrpljivo se iščekivao tvoj novi post! 😍😊 Hvala na ovoj poslastici. ☺🍰 Uživanje je čitati te! 💝 Bekima još uvijek nismo čitale, a ne znam koliko je dobra ideja početi sa ovim autobiografskim djelom.

    ОдговориИзбриши
  2. O, kako je lepo ugledati ovde i neka nova lica!... 👰👰... pa još dva, pa još prelepa...

    Meni je ova prva njegova. Mada, s ovom pameću, ja bih prvo čitala Dnevnik jednog nomada.
    Nemam pojma šta kažu za redosled dame koje su sve pročitale.
    Hvala vam na komentaru drage moje! 💝💝

    ОдговориИзбриши
  3. Tuzn je sto mu se ispunila ta zelja/nezelja (jer mislim da nijedan covek ne zeli stoprocentno da umre, da uvek postoji neki promil nade; ali ko sam ja da mislim?!) Elem, jako mi se dopala toplina koja izvire iz tvog prikaza. Kao da opisujes nekog druga iz skole, kog divno slikas vesto odabranim citatima. Covek dobije zelju da ga zagrli, odvede na pivo i pokusa da ubedi da ce sve biti u redu

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ne znam da li baš svaki čovek ima želju za životom, ali Bekim ju je sigurno imao. Uprkos citatima koji kazuju drugačije. Ili baš zbog njih - po meni oni samo pokazuju njegov smisao za humor, znači tu itekako ima nade...
      A da, provalila si me skoz, imala sam takve drugove... Neki i nisu više živi... I radili su stvari koje nisu za hvalu i koje su za zatvor, ali ja sam uvek na njih gledala kao na dečake od 13—14 godina i znam da su u dubini duše bili dobri... Ali gde je zapelo, ko će ga znati, jbg...

      Избриши
  4. Uzivala sam Iva, pogotovo sto su moji utisci o Bekimu jos uvek svezi. Lepo i lako je pisao, a s mukom ziveo... bilo je valjda nemoguce toliku muku izdrzati...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kako si ovo tačno rekla: lepo i lako je pisao, a s mukom živeo...
      Popodne gledam neke silne započete knjige i nešto mislim : Bože, što ne pišete onako lako kao što je Bekim pisao,... ili mi dosađujete ili se gušim s vašim rečenicama... čudo jedno... 😒

      Избриши
  5. Nisam mogla da odolim, pa sam utiske i Murakamijeve i Lide čitala pažljivo. I ove tvoje. Divno je, jednom kada autor otisne svoje riječi na nečiju čitalačku dušu, posmatrati taj otisak, njegove išaranost i dubinu. I zapitati se da li će i koliko trajati...

    Divno ste ga zagrlile, onako - i majčinski i sestrinski!

    Sad i ja čekam ona moja neka vremena za ovakve priče. Njegove. Tvoja je ovom danu sasvim dovoljna, onako - potaman!

    Pozdrav ti, Živka!
    M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Uloga nezavisnog posmatrača na delo obasjano svetlošću iz više uglova mi je omiljena pozicija... Potpuno razumem tvoje užuvanje.
      Obe su dale svoj pečat. Pogotovo Lidija s onim originalnim pristupom navodeći njegove odgovore iz intervjua.

      Ovoga puta sam ja jedan ugao. Ima i ovo mesto svojih čari... 😁

      Избриши
  6. Divan, divan osvrt na voljenog Bekima. Beskrajno osetljiva na sve prikaze njegovih dela od kad nas je napustio, i ovaj nije prošao bez suza. Došla sam do važnog saznanja posle čitanja ovog tvog teksta - Bekima više nikada nećemo doživljavaju kao nekog ko je ,,nigdje, niotkuda", sad mu znamo mesto, a ono je u našim srcima u kojima je njegovo ime ispisano ljubavlju. Ozbiljan, a voljen pisac koji pripada svima - ima li lepše, na kraju svih krajeva, sudbine od te?! ❤

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Svako od nas je dodao jednu novu, ljubavnu nijansu oslikavajući i osvetljavajuću sopstveni doživljaj njegovog dela, odnosno Njega. Niko ko u sebi nosi emociju nije ostao imun na njegovu. Veliko, hrabro srce je njegovo! Što se mene tiče, ništa mi više ne treba da nekog volim bez ostatka.

      Избриши
  7. Prvi put čujem za ovog pisca i definitivno sam se zainteresovala. Obavezno ću pronaći nešto njegovo u biblioteci. Divan post.❤️

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Anđela! Ovo je pisac neke srednje generacije, napisao je nekoliko autobiografskih romana. Nažalost, preminuo je pre nepuna dva meseca...
      Vredi ga čitati, stilski je odličan, a teme su mu sjajne...

      Избриши

Постави коментар