Neuman Andres - Razgovori sa sobom

 

Elena, profesorka književnosti, živi sa suprugom Mariom i desetogodišnjim sinom Litom. Život im je prolećni dan, nežan i opušten dok se nad njih ne nadnese senka Mariove smrtno teške bolesti, kao neka jezovita koprena.

***

***

Velike muke uvek tumbaju naše prioritete, mešaju ih kao špil karata. Odjednom postajemo bolno svesni časovnika koji otkucava u našoj svakodnevici. Šta bi umirući otac mogao još uraditi za svog desetogodišnjeg sina? Šta, za Boga miloga, da ga ne prestravi, da mu ostavi najlepšu moguću uspomenu, da mu ostavi događaj koji će sa sobom nositi energiju iz koje će crpeti snagu celog života – uspomenu na čijoj slici će moći da se napoji i ogreje kad god ga život predribla.

***

Otac se bori sa sopstvenim fizičkim slabostima i čestim mučninama. Uprkos tome njih dvojica kreću na put – avanturu. Oni voze ogromni kamion za prevoz robe, vlasništvo Litovog strica. Putovanje traje danima – Lito ne sluteći pravu svrhu putovanja, a Mario živo prisutan svakog trenutka, a ujedno i bolno svestan da neće doživeti da vidi sina mnogo starijeg nego što je sad.

***

„...zanimljivo je da smo baš tu, za šankom u toj rupi, ti i ja doživeli trenutak za pamćenje, bilo je, ja sam beše ustao da platim račun?, ti si još gnjavio s desertom, i videlo se, Lito, da ne želiš da ga završiš, ni da odeš u krevet, niti bilo šta drugo, i dok sam čekao kusur, osvrnuo sam se i pogledao tipove koji su stajali za šankom, neki od njih bili su veoma mladi, a onda sam iznenada pomislio kako te nikada neću videti takvog, u tom uzrastu, kako stojiš naslonjen na šank, i spopao me je, ne znam kako to da opišem, neki napad budućnosti, pomislio sam: pa dobro, kad to već ne mogu da dočekam, neka bude sada, i pozvao sam te na piće, kunem se, bio sam spreman sve da ti dozvolim, viski, tekilu, votku, šta god, a ti si naručio fantu, i bilo je fantastično, možda smo zbog toga i pošli na ovaj put, zar ne?, kako bismo popili fantu u motelu punom kurvi, i sve je opet imalo smisla,...“

***

Elena, supruga i majka, za to vreme je kod kuće, svesna da je ovo događaj koji mora ostati između oca i sina, zabrinuta za obojicu na tom nimalo lakom putovanju, skrhana i emotivno i fizički danima braka koji su već opiplljivo odbrojani.

***

Nota 1:
Knjiga opisuje bolno tešku varijantu porodičnog života. Još je bolnija ako dozvolimo da nam se u mozgu kristališe misao da se i nama može dogoditi isto. Elena se oseća nemoćnom da utiče na vrtlog života koji je, kroz Mariovu bolest, počeo da usisava sve njih. Emotivno totalno iskrzana, prepustila se situaciji da se, bar fizički oseti živom. Pitanje prevare je ovde dovedeno do kulminacije.

Da li se na zločin počinjen iz strasti gleda istim očima kao na greh prevare počinjen iz totalne nemoći?

„Ovde nema nikoga. Nema nikoga u meni. Ona koja plače, koja jede, spava posle podne, ide u kupatilo, to je neka druga. Ne mogu da se viđam s prijateljima, jer mi uvek postavljaju ista pitanja. Ne mogu ni da pobegnem od njih, jer se plašim da će prestati da ih postavljaju. Kad uveče legnem i zatvorim oči, maštam o tome da se neću probuditi. Kad otvorim oči, plafon mi se sruši na glavu.“

Nota 2:
Potpuno me je opčinila ta svest o potrebi da otac i sin imaju ekskluzivna zajednička iskustva. Imajući sa sopstvenom decom mnoštvo događaja koji su ostali između nas, uvek sam insistirala da sa ocem dele nešto u šta ja neću biti uključena. Bilo je tu mnogo utakmica na koje su zajedno odlazili, popravke bicikala, majstorisanje u garaži, prve vožnje automobila... Mislim da svako dete koje je blagosloveno da ima oba roditelja pored sebe, treba da ponese sa sobom u život neke takve slike, kao jedan poseban talisman.

Nota 3.
Posebnu draž delu daju citati različitih dela koje Elena svako malo citira pokušavajući da uporedi situacije, da dobije odgovore, nađe putokaze... A onda kada materijalizuje moju misao da se, u određenom trenutku, privlačimo s određenim knjigama, ja totalno odlepim.

„Pitam se da li nehotice tragamo za knjigama koje bismo morali da pročitamo. Ili same knjige, kao inteligentna bića, pronalaze svoje čitaoce i privlače im pažnju. U suštini , svaka je knjiga Ji Đing. Uzmeš, otvoriš i eto ga, eto te.“

Mene je posebno očarao stil pisanja. Kakav duh, kakva zrelost! Čitam i sve poskakuje u meni. Ne znam šta bih pre – pročitala ponovo ili prepisala odlomak!
Ovo je roman koji je po mojoj meri. I to ne zbog teme (koja je sjajna!) ili zbog obrade iste (koja je još sjajnija!) već zbog rečenica koje me toliko blisko grle i okupiraju svojom prisnošću i poetikom da ja nemam šta drugo sem da se prepustim toj lepoti da me nosi...
Hvala ti, Lidija, na ovoj poslastici od preporuke!

Nota 4.
Hoću da Argentina bude počasni gost Sajma knjiga u Beogradu, s Andresom Neumanom na čelu. Hoću da prevedu sve njegove knjige (Vesna Stamenković je to učinila maestralno) i hoću da mi ih sve potpiše i da se gledamo na španskom i da osetim kako zrači pisac koji ima takve rečenice koje premošćuju ljubav, tugu, patnju i nadu po najkraćoj putanji.

 

Ocena: 10/10
Izdavač: Booka, 2016 (II izdanje)

 

 

Коментари

  1. Boze, hvala ti Iva na ovoj lepoti! Razbila si me, i tugom, i radoscu zbog gorke lepote koju ova knjiga nosi, zbog snage Neumanovih misli, zbog bliskosti koju osecam sa tobom i tvojim mislima. Ovo poslednje i nije neko iznenađenje, ali me uvek ispuni milinom❤

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kako mi je samo knjiga legla... Jedan dan na Adi, čaroban dan, sasvim poseban, povrh svega ova knjiga... Sva sam se bila pretvorila u bonacu savskog jezera... 🌅

      Избриши
    2. Ih, kakav je to bio dan❤! A ovo tvoje gledanje na svim jezicima, pa milina je samo misliti o tome...

      Избриши
    3. Slab sam ja lingvista, a moram nekako da nadomestim nedostatak... 😀

      Избриши
  2. Ceo ovaj pasus od emocija koje poskakuju u tebi, do zahvalnosti Lidiji je maestralan! Toliko ziv, opipljiv i emotivan!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala si što si tu... Što mogu da podelim ovo s tobom, a da i nisam sigurna da li bi ti ovo čitala ili ne... 😍💥🍑

      Избриши
    2. Onako kako si ga oslikala,meni deluje kao savrsenstvo za koje mogu samo da se zacudim sto nisam vec procitala

      Избриши

    3. Vojka, to sam ipak ja... Ne ložimo se mi baš na iste stvari tj. ne muče nas ista pitanja... Mada, i Lidija je bila zadovoljna (onda se ispravljam i čudim kako je već nisi čitala... 😀🙃)

      Избриши
  3. I ovo gledanje na spanskom me je dotuklo od miline

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Umem da se gledam na svim jezicima 😀... samo kad osetim da smo na istom talasu... cenim da je to sasvim dovoljno... ⚡

      Избриши
  4. Jao, kakav utisak! Od jutros mi sve sa tobom staje u reč nezemaljski. Takav ti je i prikaz za koji sam već ranije dobila preporuku - nezemaljski. Sticajem okolnosti ne uspeh tada da je pročitam. Ti si mi je sada malo dublje gurnula u ruke. Što reče Vojka, od ovog gledanja na španskom istopi se čovek od miline. Bogato istopljena, izlazim sa tvog bloga. I taj izlazak je, kao i sve, nezemaljski. ❤

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jeste zbilja danas sve čarobno, nezemaljski je prava reč... 🌐... Neće tebi knjiga promaći, ti si krajnje temeljna čitateljka... 🌻... a kad god dođe biće nezemaljska poslastica... 🍑🍑🍑

      Избриши
  5. Kako divan osjećaj je kada staviš - ma neku riječ, misao, a kamoli štivo ili autora kompletnog u onaj svoj kengurov torbak, pa ga nosiš tako sa sobom i u sebi u isto vrijeme!

    Još je divnije gledati kako to rade drugi. Bonus zadovoljstvo je kada to rade javno, ovako kao sada ti: sa drhtavim uzbuđenjem i obećanjem od duše.

    A desetke, ove "od novog doba", prestala sam da brojim...

    Prekrasno, Živka!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znaš, imam strašnu potrebu da kažem ljudima za nešto što će im prijati ili doneti dobro... 💥... počesto se zaletim i nudim više nego mogu da svare... 📚💥📚... jedino ovde, s vama i knjigama, nemam nikakvu zadršku, nemam zebnju da se nećemo razumeti, da će namera biti pogrešno protumačena...
      ⭐🌟⭐... Sve mogu da vas osetim kako mi sijate i ne pada mi na pamet da mislim da vi ne osećate isto i za mene... 🌟⭐🌟

      Избриши
    2. Ja sad samo mogu da se grijem na ovoj divnoj toploti!

      Избриши
    3. Da, i za mene je ovo ovde naše ljubav = sloboda u najvećem mogućem smislu tih pojmova... ☀... a to tako greje naša srca!

      Избриши
    4. Naravno da uzvracamo te zrake kojima nas grejes. A zar je uopste moguce suprotno? ❤

      Избриши
    5. Ma, moguće je u nekom kratkom periodu... Ako nema povratne reakcije onda to zgasne samo od sebe... 🔥... Ovo naše traje već toliko da nikakvih nedoumica nema... Pravo zboriš!

      Избриши
    6. To ljubav = sloboda meni neopisivo znaci, nije baš prečesto... Otuda valjda i sjaj❤

      Избриши
    7. Nažalost nije... 🙄
      Još uvek je uvreženo mišljenje da je upravo uskraćivanje nečije slobode srazmerno našoj ljubavi prema njemu /njoj... Blesavoća potpuna, ali tako je... 👺...
      Koliko smo samo puta čuli sintagmu da je neko ljubomoran baš zato što ludo voli...?

      Избриши

Постави коментар