Jergović Miljenko - Roman o Korini

Jozo Taraš se, još u ranoj maladosti, hteo izvući iz materijalne bede, te je pošao u Ameriku da tamo sebi nađe priliku. Misao vodilja mu je bila da zaradi dosta novaca, te da se u rodne Kanavle vrati kao gospodin čovek. Jozo se i obogatio, ali je i ostao bez svog bogatstva. Totalno skrhan događajima, bez ikoga svog, već osamdesetogodišnjak, odlučuje da se vrati u rodni kraj i da se zamonaši, ne bi li u manastiru dočekao kraj života.
***

***
 Na drugu stranu, Dubrovčanka Marija je već dvadesatak godina odbijala prosce. Niko nikad nije čuo da je za nekog muškog rekla neku lepu reč, dok nije videla Jozu kako šeta Stradunom i izgovorila: „Lijepa li starca, Bože mili.“  I tako je on šetao iz dana u dan, a ona zaljubljeno ponavljala istu repliku. Bez obzira što je bio duplo stariji od nje desila se ljubav i da, živeli su zajedno.
***
A ko je, uopšte, Korina? Kad god bi se Jozi dešavali veliki i prelomni događaji, odnekud bi se u njegov život ušetala bela mačka „sa mrljama boje pustinje Mohave“ i bila uz njega. Svaki put je on mački nadenuo ime Korina. Naravno da se bela maca pojavila i kada je počeo da živi s Marijom.
***
„Brinuo je noću oko nje isto onako kako se ona oko njega brinula danju. Starost, hvala ti Bože, ljudima donese nesanicu, a Jozo je od svoje nesanice stvarao ljubav. Tako ju je milovao, grlio i čuvao, usne joj vlažio mokrom krpom čim se osuše, na noćnom ormariću uvijek imao svježih datula i razrijeđenog soka od ruže – koji su mu ljudi donosili od trebinjskih muslimanki – ako se Marija iznenada probudi da ima što pojesti i popiti, i da joj ružne i teške misli ne dođu na pamet. Čovjek može lako živjeti i bez stana i bez kuće, shvatio je Jozo Taraš, dok je gledao njih dvije kako spavaju, ali ne može živjeti bez duše.“
***
Nota 1:

Ovo štivo obuhvata celi Jozin život, ali je obimom više duža pripovetka. I zaista nisam imala osećaj da čitam roman, već kao da slušam nekog ko pripoveda o nekom svom, a počinje s onim „Nećeš verovati kad ti ispričam za onog ...“.

Nota 2:

Ne mogu reći da mi se knjiga svidela. Ne jednom sam pomislila da bih mogla i nešto bolje (konačno!) da pročitam Jergovićevo. Međutim, ima ovo štivo ono odloženo dejstvo, stvarno nisam očekivala da će mi ovoliko misli zaokupiti nakon čitanja. Trebalo mi je vremena da shvatim da nisam sasvim iščistila iz sebe ona uverenja o tome koji je život vredan življenja, kolika je uloga naših proteklih godina u življenju ovog trenutka ljubavi, ovog što se dešava sada... da jasno i nedvosmisleno osvestim da je za one istinski vredne stvari uvek potrebno hrabrosti, hrabrosti koja na ostavlja odstupnice!

Nota 3:

U poslednje vreme se mnogo govori o tome šta sve nije ljubav. Ne kažem ništa protiv toga, naprotiv! Možda ovo vreme, kad su zbačeni okviri patrijarhata koji su imali ulogu podupirača tako da je život čovekov funkcionisao bez obzira na ljubav, prosto vapi za takvim pojašnjenjima. Ljudi se nekad pogube pristajući na sve i svašta u ime ljubavi i iz straha i iz neznanja.
I konačno uobličih misao – a sad malo o tome šta JESTE ljubav! Bez obzira na način ispoljavanja, ovo, bez svake sumnje, jeste ljubav.

Ocena: 8/10
Izdavač: Rende, 2010 (I izdanje)

Коментари

  1. Davno bijaše kad sam je pročitala, ali jedno od najneobičnijih njegovih štiva! Mooožda je pomjeri "Madona..." jednom kad je završim...

    Ali taj osjećaj da sa zatvorenim koricama priča nije završila svoj život za čitaoca - karakteristika je mnogih njegovih štiva..

    Pozdrav ti, Živka!..

    ОдговориИзбриши
  2. Skroz mi je neobično bilo upravo sve ono što se dešavalo NAKON završetka čitanja. 🍀 Događaji i usputne rečenice ukućana, pa čak i fragmenti razgovora slučajnih prolaznika su me asocirali na delo, nudeći neke nove i drugačije perspektive. Nekakva višednevna tinjalica... Da sam prikaz pisala isti dan kad sam završila knjigu, bio bi baš mnogo drugačiji.
    Pozdrav draga M.

    ОдговориИзбриши
  3. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jedva, ali jedva, čekam da čitam tvoj tekst o Jegoviću!!!

      PS. Sećam se ja ove Ibricine pesme kad je bila popularna. Inače pesmu je napisao Zvonimir Golob. Meni nešto nije nikad bila omiljena, ali Golob ima predivnih ljubavnih stihova, tako da će sigurno doći na red. :)

      A što se tiče sinhroniciteta ... haha ... grlim te ja!

      Избриши
    2. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    3. Ne postoji tvoj tekst koji mi se nije svideo! Bez obzira da li delimo iste stavove ili ne. Bez obzira da li pišeš o temi koju poznajem ili ne. Pa čak sam i sve one Igre prestola pročitala, makar nisam komentarisala. ❤️ Uvek se nađe nešto što će da me nasmeje, kao kad citiraš Gospodara prstenova... :)
      Nema trika da omaneš.
      💕 Ajd ljubim te ja!

      Избриши
  4. Jao baš sam i ja pomislila da je jako neobična priča . :) Nisam nikad čitala Jergovića samo neke stvari sa bloga, a baš bih želela da čitam onu knjigu prica " Mama Leone" , jer sam deo neke priče čitala na blogu i baš sam se bila oduševila. :)

    ОдговориИзбриши
  5. Stići ćeš Jergovića kad-tad. Bez brige, njega ne možeš promašiti, pogotovo ako se družiš s nama, ovde, virtualno. On je svako malo nečija tema! 🍎 Kažu da je Mama Leone odlična. Ja je nisam još čitala, ali im verujem na reč. 💚

    ОдговориИзбриши
  6. Jergović, jedan od rijetkih savremenih koji je vrijedan čitanja...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Auuu, što si oštar... Ima i savremenih pisaca koji dobro pišu, možda ima nismo dali previše šansi... :)

      Избриши
    2. Moguće. Ja to iz liične perspektive, što ne mora uopšte da bude mjerodavno. Previše se držim klasika i neke druge literature da bih imao vremena, želje, volje, da mnogo istražujem i nešto novije na polju beletristike. Tako da ... ništa, rekoh i pstadoh živ :)

      Избриши
    3. Ko zna (krhko li je još?), možda i na tebe neko virtuelan uspe da utiče, te dođe do promena zacrtanog sadržaja... vreme će pokazati ☀️

      Избриши
    4. Uh, kad pogledam koliko je već zacrtanog što čeka... Teško da se van toga ozbiljnije može izaći. Naravno, s vremena na vrijeme, prelista se ponešto drugo, ali ništa više od toga.

      Избриши
  7. Reče Čovek s planom i programom... Što reče onaj, tebi drag poeta, "lepo je nemati plan"...
    Ovog puta biram Miku... ❤️

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Za neke stvari treba imati plan. Ipak neke knjige moraju biti zacrtane, moraju biti u planu da se pročitaju ako se nalaze u sferi interesovanja...

      Избриши

    2. Naravno, ti u planu imaš zacrtano... sve što misliš da treba!
      Ja u planu imam zacrtano da se, što se tiče knjiga, prepustim trenutnim impulsima i inspiracijama tj. Lepo je nemati plan mi perfektno odgovara!
      A što se tiče "moranja", neka, hvala... Ja ili hoću ili neću, pa makar bilo i iz sfere interesovanja...
      Drago mi je da se razumemo! :)

      Избриши

Постави коментар