Bazdulj Muharem - Kvadratni koren iz života


Obraćajući se u prvom licu imamo utisak da Muharem Bazdulj piše autobiografski roman. Međutim, on svoj glas daje Sergeju Babiću, čoveku bezmalo petnaest godina starijem. Sergej je Beograđanin, novinar, rano šezdeseto godište , te je ratove raspada zemlje proživeo u nekim odraslim i profesionalno afirmisanim godinama.
***
 ***
Njegove nerešene emotivne teme i folklorni alkoholizam daju okosnicu njegove ličnosti. Bez obzira na to, njegovo srce je na pravom mestu, te on na ljude, gradove i ratove gleda iz vizure Čoveka, a ne ostrašćenog člana razularene gomile.
***
„I malo šta me nervira više nego kad se u Sarajevu krevelje ko kučići kad im u posetu dođe Medlin Olbrajt, poznata po izjavi da je vredelo da silna iračka deca umru ako je već trebalo skinuti Sadama. Ne moraš se ložiti na Ivana Karamazova da ti se to gadi. I malo više me nerviraju oni što su se radovali bombama što su padale na njih i njihove bližnje. To su uglavnom oni isti koji su uvek vrlo tužni i vrlo besni kad se negde u Zapadnoj Evropi desi teroristički napad, i savršeno ravnodušni na sve žrtve bombi u Avganistanu, Iraku i Libiji.“
***
Okvir ove priče daju dva putovanja za Tuzlu u razmaku od dvadeset godina. Prvo, zaobilazno, dugo i predugo je iz 1994. godine, a drugo, ovo sadašnje, tročasovno, iz 2014. godine. Za čoveka koji leba zarađuje promišljajući vreme provedeno na putu ponekad nadilazi svrhu putovanja. Ono je i inspirativno i asocijativno za bilanse, za uspehe i promašaje, za kategorizaciju, kao i za prisećanja na drage ljude... Pa tako je i drugo putovanje bilo obojeno setom za nedavno preminulim prijateljem Miroslavom Vračevićem, čovekom koji je iz života uspeo da proseje mudrost, ne gubeći pritom ni trun životne radosti.
***
„Rekao sam da je Miroslav Vračević znao ono što je znao i Ernesto Sabato: ljudi nisu zupčanici, jednog ne možeš jednostavno zameniti drugim. Ja znam da je tako jer ne postoji niko nalik Miroslavu Vračeviću i da ne postoji način da se ispuni praznina nastala njegovim odlaskom. I ne mogu reći ono što bi on ovde rekao, upravo zato što je on bio jedinstveno i nepredvidivo ljudsko biće, osoba kakvu nam život retko da priliku da upoznamo, tek da se uverimo da je on, život, ipak bogatiji od umetnosti i da je umetnost, uprkos larpurlartističkim tlapnjama, tek kvadratni koren iz života.“

Nota 1:
Ko je čitao njegove kolumne, sigurno će uživati u ovom romanu. Mene naročito raduju one odrednice koje pokazuju širinu njegovog obrazovanja i interesovanja.

„U trenutku kad se pitam gde smo tačno, prolazimo pokraj skretanja za Teočak. Levo je most preko koga se valjda ide u to mesto, za koje ne verujem da je bilo ko od nas pre dvadeset godina znao i da postoji. To će se promeniti za samo godinu dana kada u filmu Ubistvo s predumišljajem mladi Nebojša Glogovac, kao Bogdan Bilogorac, na pitanje gde je ranjen, odgovori: „Kod Teočaka.““

Pa tako, makar sam film gledala neznano puta i knjigu dva puta pročitala, nisam zapamtila detalj koji on nonšalantno apostrofira.

Nota 2:
Delo je, bez svake sumnje, vredno čitanja. Čitava lepeza emocija se smenjuje: od osećaja topline zbog prepoznavanja i istovetnosti emotivnog odgovora, kao i do tuge i gorčine. I iznenađenje i oduševljenje, smeh, suze i ljubav ... sve je tu, bez izuzetka.

„Za većinu ljubav i nije ništa drugo nego obostrani pokušaj dvoje ljudi koji ne veruju da postoje da uvere onog drugog u njegovo postojanje, a da ta druga osoba zauzvrat ubedi tebe da postojiš i ti. Ideja sama po sebi možda i nije loša, samo što je redosled pogrešan. Mnogo bi bolje bilo da svako sam sebe ubedi u vlastito postojanje, a da ljubav onda bude dobrovoljan odnos dvoje slobodnih ljudi, od kojih svako za sebe već zna da postoji, a druga ga osoba zanima iz nekih drugih razloga, vezanih po mogućnosti upravo za tu osobu, za njene vrline i mane, za nju takvu kakva jeste, a ne za samog sebe.“

Ocena: 9/10
Izdavač: Laguna, 2018 (I izdanje)



Коментари

  1. Ja sam se sad zamislila kako bi izgledali da neko npr. kvadrira život, ako već možeš da ga staviš podkvadratni koren valjda mozeš i da ga kvadriraš i uopste mi nije jasno kako. :') Ili kako bi izgledalo da prvo kvadriraš život , pa staviš pod koren i dobiješ izuzetno živu umetnost? To bi bilo baš dobro da moze. :')

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vidim, mašte ti ne manjka, haha... 💜... ne znam da li da pojašnjavam naslov ili je sve ok?
      Inače, kad nešto digneš na kvadrat, pa potom izvadiš koren, vraćaš se na početak - ima li tu u umetnosti?

      Избриши
    2. Ma znam da se vrati na isto mislila sam da kao bude umetnost sto sličnija životu skoto kao hivot sam, jer se ja ne slazem sa tim da je umetnoat samo pola života. :) Mozda je samo pola zivota ako zivot izbegavaš.

      Избриши
    3. Gde Bazdulj pogodi ovakav naslov... Ali ajde, razumni me i ne zameri - moram da te ispravim:
      "jer se ja ne slazem sa tim da je umetnoat samo pola života."
      Po autoru nije ni pola, nego mnogo manje. Karikiran primer: Ako život vredi napr. 100, onda, po Bazdulju, umetnost vredi 10! Po tebi, ne slažeš se da je umetnost samo pola života, što bi bilo ne slažeš se da je umetnost samo 50!
      Uzgred, po meni, život je takvo čudo da mu umetnost nije ni primeti; život se u svakom trenutku javlja u svih svojih n dimenzija, a umetnost, u najbolju ruku, prikazuje samo neku projekciju života...

      Избриши
    4. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
    5. Malo stvari na ovom svetu imaju snagu i veličinu apsolutne istine. Jednu si upravo izrekla: "Bez života, umetnosti nema." ☀️

      Избриши
    6. Ee pa da kad se koreni dobije se mnogo manji broj ja zaboravila. Srećom nije reko da je umetnost integral od života onda mi tek nista ne bi bilo jasno. hahah Jako mi se sviđa ova diskusija baš ste rekle mnogo lepih stvari. :D

      Избриши

    7. Kad sam ovu knjigu birala, uopšte me naslov nije asociralo na matematiku. Jeste mi bio simpatičan, ali "normalan". Tek ste mi mi ovde oči otvorili, koliko različite percepcije utiču na nekakav opšti utisak, pa bio i samo naslov u pitanju! 💡📝

      Избриши
  2. Znam ga samo kao kolumnistu, ne i kao književnika. Dobar je, ima odličnih tekstova, zadržaću se na tome :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako si pročitao si moj tekst, ipak si se za nijansu odmako od toga "zadržaću se na tome" :)

      Избриши
  3. Dobar mu je roman. Prepoznajemo se 😁 Uzgred, pozdrav iz Sarajeva. Nije Tuzla, ali...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jesi li održala obećanje i bacila jedan široki i lep osmeh na Sarajevo od mene? 😀😍 Ali onako, s razumevanjem... 💋

      Избриши
  4. Od svih neobičnoća koje nas povedu u susret nekom novom štivu, da ovo sebi utefterim u notes "kriva" je matematika. Ova veza sa Ubistvom s predumišljajem samo je bonus. A priča o nekome dobrotnome samo cementira stvar. Hvala Živka! I pozdrav!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ima ovde dosta bonusa... vredi provesti neko vreme s ovom knjigom! Osećaj je kao kad ideš gradom, stetneš u kafani starog znalca, a on te pozove da popijete po jednu i da se malo ispričate! ❤️ A posle ti je srce puno i još dugo ti je osmeh na licu i svako malo se prisetiš nečeg. Lepo i toplo!

      Избриши
  5. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Baš si pravi izraz našla: svako piše SVOJ roman! Ne čitaš ga zato što mu stav ne poznaješ, već upravo suprotno!

      PS. Ma nema ovde ni m od matematike, eto je u naslovu i to je sve!

      Hvala tebi što si mi rekla da sam te oraspoložila! 😀 Volim da nekog nasmejem i oraspoložim!

      Избриши

Постави коментар