Karakaš Damir - Sjećanje šume

Ruralna Lika sedamdesetih ili osamdesetih godina prošlog veka. Selo, dvorište, krave, šume i planina... Radoznale oči desetogodišnjeg derana, njegovih drugova, tu je i baka, brižna mati i srditi otac, susedi – kompletna scenografija.
***

***
Narator je dečak i mi kroz njegove oči gledamo, rezonujemo njegovom detinjom logikom. On je svoje detinjstvo oblikovao i islikao kroz skaske, slažući događaje koji su za njega imali vrednost. To su priče o dečjim šalama i igrama, o tehnološkom napretku (uvođenje hidrofora ili nabavka televizora) ili prosto o ma kom događaju koji je cepao njegovu dnevnu, ruralnu rutinu. Struktura romana nekako isprepletena, prelamajuća, pa se ne može reći da je nešto početak, a nešto kraj. Jednostavno, taj kolaž njegovog detinjstava u svakoj priči nosi neku emociju koja se kasnije provlači i obogaćuje i naredne priče, posebno loveći one koje donose nekakvu emotivnu bliskost između njega i roditelja.
***
„Moja baka skine s glave crni rubac, ispljunu prašinu i kaže ponosno, glasom u kojem je zbog te prašine više zvukova, kako od mene u našem selu, ali i u cijelom našem kraju, nema boljeg u vraćanju volova u rikverc. „Tako u životu treba“, kaže otac i pogleda u nebo; ovo je prvi put da me je u nečemu pohvalio.
***
I bez obzira što bi se kulturna i demokratska Evropa sablaznila nad tadašnjim metodama vaspitanja, njemu nikada nije palo na pamet da stavlja pod upitnik svoju ljubav prema roditeljima ili da pomisli da je neposluh dopušten.
„Otac se uspravio, ubrzano diše i poravnava na sebi odjeću, kaže, a glas mu se skroz ispraznio. „Druže nastavniče, ja radim, nemam vremena, tucite ga ko da je vaš sin, ja nemam vremena, da od njega čovik postane.“ Onda zgrabi veliko drveno ravnalo za školsku ploču, počne me njime između klupa naganjati, pa sam pobjegao iz učionice i počeo trčati prema kući.“
***
Nota1:
Roman ima nepunih stotinjak strana i svakom rečenicom pleni pažnjom. Mislim da je upravo ovim romanom izbalansirao, napravio najbolji odnos upotrebljenih rečenica, s jedne strane i misli i osećanja s druge. Prosto – savršenstvo forme!

Nota 2:
Čitajući u dahu, nisam mogla da se otmem utisku da je on veličanstven podsetnik našeg (gradskog, uglavnom) života. On vrlo eksplicitno govori da sve ove „stvarčice“ koje danas smatramo osnovom svega, zapravo i nisu neophodne za istinsku sreću. Neko možda smatra da ne bi mogao živeti bez struje i tekuće vode, neko bez televizije i interneta, društvenih mreža... Sve je to u redu. Ali onome čemu smo, od kada je sveta i veka težili, to su ljubav, nežnost, razumevanje i uvažavanje. I to se neće promeniti. Jedino će, napretkom svega i svačega, ljudima to biti sve teže shvatljivo...
„Kad u selu navečer odem kod nekoga od susjeda, skoro uvijek počne na plafonu žmigati sijalica; svi tada u prostoriji prikuju pogled za tu sijalicu, onda počnu mome ocu psovati majku i hidrofor. Najprije ga psuju ispotiha, onda sve ljuće i glasnije dok se ne sjete da sam i ja u kući, pa se malo primire. Ali, meni je drago kada nas psuju; oni na jednoj, ja i moj otac na drugoj strani: tada s ocem osjećam najveću moguću bliskost.“

Nota 3:
Šuma. Ona, kao i u onoj dečjoj pesmi, peva i blista. Kod Karakaša je entitet bez kog se ne može. Ona je izvor i sveg bogatsta, čuda, mistike i opasnosti. Ona je tu i deo je njegovog bića, nešto što će zauvek tu ostati, nešto čemu mogu da se povere sećanja.

Ocena: 10/10
Izdavač: Lom, 2019 (III izdanje)

Коментари

  1. Wow! �� Ote mi se uzvik! �� Toliko ti je lep prikaz da bih se ušuškala u njega. Ne smeta mi ni vrućina! Tačno kao knjiga okružena lišćem na slici, tako se sada osećam ušuškano. Raznežena beskrajno, ono što rekoh i devojkama u bademantilu, puštam da oko mene šume neke najlepše reči osoba koje mnogo volim o knjizi koju takođe mnogo volim.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ponese me neko osećanje spokoja, osećaj mira i svežine koji nudi šuma leti... 🌳🌳💚... te nevine i neiskvarene dečje oči... jednostavnost življenja... sreća u malom... vera u budućnost, bez rezerve... ☀💥💛 ...isuviše je tu poklapanja emocija s mojim emotivnim kalupom da se to ne oseti u mom viđenju dela... i tako... ❤

      Избриши
  2. Koliko god da volim Proslavu, i meni je ova knjiga draža. Sve si emocije ponovo probudila u meni, kao onda kada sam je čitala... Divan, nezan, emotivan prikaz, draga moja, neizmerno sam uzivala❤

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tvoje obrušavanje na Karakaša je legendarno, haha... 😉... nama sad preostaje da ti povremeno evociramo uspomene... Ova mi je knjiga draga i zbog toga što ima posvetu.

      Избриши
  3. Kako mi je, samo, milo što se Sjećanje šume ovako baškari po internetima danas! 👌

    "Ljubav, nežnost, razumevanje i uvažavanje". Eto, toliko je sve jednostavno. Zamisli te riječi na svim bilbordima i svijetlećim ekranima svijeta, svim oglasnim rubrikama! Bez "ovo je plaćeni program, objašnjenja, uputstava za upotrebu... Kao (roditeljska) sveprisutna prisutnost. Zamisli...

    Uživam! 💙

    Pozdrav ti, Živka!
    M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja to mogu da zamislim, vrlo lako... Mogu da zamislim i koliko bi dobra to donelo čovečanstvu...
      A ako im smeta toliko "javno", mogli bi takvo što da ubace u tv sadržaj u vidu onih poruka koje se emituju u trajanju stotinke sekunde, a zadržavaju u podsvesti... ❤🕊🍑... Jedino je pitanje kome je to u intetesu... Ne mogu da verujem da se toga niko nije setio...

      Избриши
    2. „Druže nastavniče, ja radim, nemam vremena, tucite ga ko da je vaš sin, ja nemam vremena, da od njega čovik postane.“ - nasmijala sam se sa nekom sjetom, kao onda kada sam je i sama čitala, ali ipak manje nego kada mi je ova scena, jednom davno, opričana: "Drugarice u'šteljice, tuci ga, ubi' Boga u njemu - neće uči, a neće radi kod kuće! Nešta mora! Slobodno udri, naučiće!"

      Избриши
    3. Ta filozofija da je batina iz raja izašla je nekada bila neupitna i za onog ko je batinu držao i za onog ko je njom dobijao... Čista dresura - ovaj prvi je batinjanje smatrao fizičkim poslom (dobro se oznojio dok je grešnika stigao i išibao, znači - bio je vredan), a grešnika je motivisao samo neposredni udarac ili strah od njega...

      I svi su mislili da samo tako može, fantastično neverovatno... 😵

      Избриши
    4. Učiteljica molbu nije uslišila, ali ovaj očaj roditelja, čovjeka seljaka, koji je na nogama od prije zore do duboko u mrak i koji stvari kaže jednom, pa posegne za batinu ako se ne primi, i nema vremena da ponavlja i objašnjava svom nasljedniku, koji, opet, hvata krivine gdje stigne, iako se sve radi za njega i sve što treba da shvati je da je rad stvorio čovjeka, pa onaj u polju ili onaj za knjigom nebitno je...

      A onda skok od dvadesetak godina i - roditelj opravdava neopravdive izostanke i proziva učitelja zbog dječije loše ocjene i koječega...

      Kako, samo, uvijek zglajzavamo u krajnosti...

      Избриши
    5. "Everything is physics" je prvo što mi je na um palo kao odgovor na tvoje pitanje "kako uvek zglajzavamo u krajnosti"...
      Teorija oscilacija daje odgovor... zamisli klatno... krajnji položaji su naše krajnjosti... bili smo u jednoj, kad smo se "pustili" otišli smo u drugu... Puno treba oscilacija da prođe da mi priđemo nekom ravnotežnom položaju... 🎳
      To bi bila neka kolektivna priča, pojedinačne se razlikuju između sebe kao noć i dan... 🌗

      Možda još samo jedno malecko promišljanje: klatno tako osciluje samo od sebe... ti sam možeš uticati na te oscilacije nekom spoljnom silom (što bi u ovom slučaju bilo svesno promišljanje o svemu vezanom za ovu temu, dozvoljavanje da te na tom putu vodi isključivo ljubav tj. sloboda, nikakva prisila,...)
      Svi oni koji, potpuno nesvesno putuju kroz život imaju senzaciju da im se nešto dešava, a ne da oni imaju presudan uticaj na sopstvene postupke...

      Kud ja odoh... gusta je to šuma... 🌳🌳🌳☀

      Избриши
    6. Ako je i pogrešan - moj je izbor! Ili, kako se to kod nas govorilo: ako i je vrag, moj je vrag! =o)

      Jeste, gusta - a saglediva, samo da joj se.perspektiva nađe...

      Pozdrav ti u ovaj ponedjeljnik, Živka!
      M.

      Избриши
  4. Ne bi ja tu nista dir'o. Sumi meni ta suma sva, ovako opisana, tesko propustajuci snopove suncevih zraka kao i tekovine "civilizacije"

    ОдговориИзбриши
  5. Prije svega, da pohvalim tvoje postove, koji jednostavno, imaju nešto posebno. Osvježenje su i melem za dušu.❤️ Knjigu nisam čitala, ali sam deifnitivno zainteresovana. Divan post.❤️🥰

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti Anđela na lepim rečima... Svakako prijaju... A knjiga definitivno ima dušu i preporuka je za svakoga!

      Избриши
  6. Na našem Književnom klabingu i ja sam dao ocenu 10/10. Slažem se i sa ocenama da ostale njegove knjige nemaju taj privid savršenstva pisanja (savršenstvo mora da bude privid). Knjiga je toliko upečatljiva da se setim nje kadgod prošetam Fruškom gorom ili ma kojom drugom šumom. I setim se svih izazova u životu i hrabrosti da se u njih uđe, kao u šumu... Hvala za prikaz.

    ОдговориИзбриши

Постави коментар