Albahari David - Mrak

Sasvim enigmatično i egzotično mi deluje ovaj roman postavljen u okvire kraja osamdesetih godina prošlog veka, obuhvatajući celu deceniju devedesetih, deceniju vihora i oluja, završavajući opozicionim šetnjama na beogradskim ulicama. Ne mogu da objasnim zašto mi je egzotičniji period u kom sam živela od nekog drugog, napr. perioda Drugog svetskog rata, ali tako je. S početka, radnja se dešava u Beogradu, odnosno u Zemunu, a kasnije protagonista odlazi u inostranstvo. Uglavnom, glavni lik je pisac koji živi krajnje usmljeničkim životom: jede, spava, šeta, piše i tako iz dana u dan.
***
“Nisam mogao da se setim te rečenice, ali pisanje je, ma koliko to čudno zvučalo, samo oblik zaborava. Ne piše se (sada sam u to sasvim siguran) da bi se setilo ili upamtilo, već da bi prestalo da se pamti.”
***
On je na krajnje bizaran način došao u posed fascikle s tajnim dosijeima nekih ljudi koji su pripadali javnom životu u doba pred sam raspad Jugoslavije. Ta fascikla je imala presudan uticaj na putanju i kvalitet njegovog života, mučeći ga i opterećujući svojim postojanjem.
***
***
I u tom nekom vakumu, ne znam ni sama da imenujem čega, ali nečeg gotovo opipljivog, izronio je lik žene koji mu je pomutio sva čula. Da li je želeo ženu, neku, bilo koju, neku određenu, ...? Ne, nije mu bilo ni na kraj pameti, pogotovo ne ženu svoga prijatelja. I onda se pojavila ona pred njim i svaki delić tela, svaka ćelija je znala to što njegov mozak još uvek nije uspevao da formuliše.
***
„Zato ću reći samo to da je Metka imala lice u koje čovek, kada ga vidi, odmah želi da se pretvotri. Nisam siguran da je to opis, ali zašto ne bi bio? Ništa se na tom licu nije izdvajalo, a ipak je svaki njegov deo, sam za sebe, činio besprekornu celinu. Ne govorim o savršenosti; govorim o skladu. I to je, valjda, opis. Neka lica su zbir delova, ali Metkino lice je bilo skup celina. Ništa više od toga ne umem da kažem.“
***
Jednostavno, desilo se, kao što se i tada sve nekako jednostavno dešavalo, verovatno poprilično uslovljeno činjenicom da se tada život dosta nisko kotirao, da pojmovi kao što su sigurnost i izvesnost nisu bile aktuelne, a sentensa “Danas jesi, sutra nisi” je dobijala svoje prave obrise. Nije ovo roman o opsesivnoj ljubavi ili uzvišenim idealima velike i večite ljubavi, nego priča o dvoje, o pogledima i dodirima... Pa čak je i to samo jedna dimenzija romana koji je i o koječemu drugom.
***
„Otključao sam vrata, ušao prvi u stan, u predsoblju je već gorelo svetlo, uvek sam ostavljao neko upaljeno svetlo, Metka je zastala, pomislila možda da je neko u stanu, u sobi ili kuhinji, pružio sam ruku da je podstaknem, da je uvedem, i blago je uhvatio za mišicu, a ona je napravila korak više ili korak manje, svejedno, i narednog trenutka smo se ljubili. Pomislio sam, sećam se, kako neko može da nas vidi kroz otvorena vrata, ali nisam mogao da ih dosegnem i zatvorim. Sve se potom događalo kao i u većini knjiga: skidanje odeće, šaputanje, poneka nezgrapnost, lagano prepoznavanje, uzdah, stisak. Nisu to detalji kojima treba posvećivati pažnju. Uostalom, postoje stvari koje ne vredi opisivati rečima. Ne znači to da se ne mogu opisati, ali svako ko ih je doživeo zna da se o njima ne govori rečima.“

Nota 1:
Pre nego što sam počela sa čitanjem ove knjige na um su mi dolazili, na različite načine, slike, priče, utisci o zaljubljenim muškarcima, o onima koji pate, o onima koji čekaju... Opet, nekako su me opsedali i ginko listovi, pa sam kući donela nekoliko žutih. Povrh svega toga Milka je objavila na blogu prikaz Albaharijeve knjige “Krava je usamljena životinja”. To mi je i bio okidač da sa sajamske gomile odaberem baš ovog, mog, Albaharija. Kada sam u knjizi prepoznala zaljubljenog muškarca i ginkov list, znala sam da je to prava knjiga za mene u ovom trenutku...

Ocena: 8/10
Izdavač: Stubovi kulture, 2008 (I izdanje)

Коментари

  1. Nisam znao da li je to opis, ali zasto ne bi bio?
    Savrseno odabran citat. Mnogo je lepa recenzija. Nesto ne pamtim da sam citala knjige o ljubavi skoro, bar ne na relaciji muskarac-zena. Zanimljiv izbor, dobra preporuka

    ОдговориИзбриши
  2. Čitao samo "Opis smrti" i "Mamac". U to vrijeme, kad su se pojavili, bili svojevrstan hit. Za prvu dobio Andrićevu, a za drugu NIN-ovu nagradu. To je bilo vrijeme kad se pomnije pratila književna djelatnost, kada se mnogo čitalo, bogami i ne samo po jedna knjiga odjednom. Dopao mi se, ali kako se poklopilo da sam u vrijeme "Opisa smrti" istovremeno intenzivno čitao Andrića, a u periodu "Mamca" Krležu, vjerovatno je to bio razlog da mu se više nijesam vraćao, jer, po mom skromom tadašnjem čitalačkom ukusu, nije dostigao njihove umjetničke visine, tražio sam nešto njima slično, nešto "jače", išao u "drugom smjeru" čitanja. Što ne znači da sam u pravu, jer kompetentnost mi ne dozvoljava da ocjenjujem umjetničke domete, već samo ispoljavam svoj individualni čitalački ukus.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Auu...uuu, Miomire, 19:55:00 i na tvom i na mom komentaru? Udenu se ti između Vojislave i mene (ovo je u domenu stilske figure). Znači ova nanosekunda što si bio brži ispade kao da sam odgovarala tebi, a ne njoj. 😂
      ......
      A sad odgovor na tvoj tekst: Meni je ovo prvi njegov roman. Svideo mi se dovoljno da znam da ću ova dva nagrađena što si ih pomenuo sigurno potražiti, kao i onu Milkinu kravicu. A što se tiče neke brazde u mom srcu, ipak ne! U cugu mogu da nabrojim 5-6 jačih, a da one veličine moje ni ne pominjem.

      Избриши
  3. Ih, bre, što volem, kad vama "što ste sto čuda pročitali" nađem nešto što bi vam prijalo za čitanje. Sad si me asocirala da, ako izuzmemo master temu romana - ove dosijee, knjiga jako liči na život, zato mi je i bila toliko poznata...😉💓
    Hvala na javljanju draga moja! Nisam ništa pisala sto godina, nije da mi je to falilo, ali mi je jako nedostajao ovo ćakulanje sa vama posle... 💕

    ОдговориИзбриши
  4. “Nisam mogao da se setim te rečenice, ali pisanje je, ma koliko to čudno zvučalo, samo oblik zaborava. Ne piše se (sada sam u to sasvim siguran) da bi se setilo ili upamtilo, već da bi prestalo da se pamti.”

    Prevrćem, evo, ovu misao u (ne samo) kefalu i ne mogu da vjerujem da je rješenje za neke moje dileme tako i toliko jednostavno.. Ostaću na tome. I - hvala ti na ovom citatu, mnogo!

    Moram da priznam da sam slično doživjela njegovo Životinjsko carstvo - više su me očarale divne, ali sasvim sporedne vinjete od rečenica, koje govore upravo o tome šta glavnom junaku predstavlja Žena u njegovom životu - nego osnovna nit ovog jezivog romana.

    Eto kad sam večeras bila u knjižari, ali zaista bi bilo na nivou najboljeg SF ostvarenja da sam pronašla još nešto iz pera Davida Albaharija. Informacije o ovom izdanju postavljaju dodatni izazov..

    Jedva čekam da se dotakneš Vanjine gomilice; ima tu štiva koje sam odavno sebi zapisala na spisak lijepih želja..

    Pozdrav ti!

    p.s. I da, ove ćakule su uvijek sjajne! =o)

    ОдговориИзбриши
  5. E ovo mi je već frapantno! Koliko jutros se vrtim oko početka ovog prikaza, imam još par nekih jakih citata, ne znam koji da odaberem, zabagovala sam skroz. 🤔Odjednom mi pogled samo skrene na ovaj citat, prepišem ga u dahu i pomislim: vreme će pokazati zašto je trebalo tebe da ubacim.
    Nisam dugo čekala...

    Još ćemo se nas dve iznenađivati i svoje obrve mučiti... radujem se svakom glasu od tebe... 💗

    ОдговориИзбриши
  6. Kakav divan izbor citata. Nisam još uvek čitala Albaharija ali mislim da ću početi od ove knjige. Hvala❤

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Ah da, verujem da će ti se svideti! 😉
      Ima on taj šmek gradskog dase. Pa još kad poznaješ Beograd koji on pominje, ubaci te u priči skroz...
      A i štivo nije obimno...
      Pozdrav, baš volim da se popričamo malko! 🌷

      Избриши
  7. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da nema tebe i Milke da me upozori da je nepredvidiv i da može biti poprilično jeziv i tmuran, verovala bih da je pisac lakog pera, hroničar života, autobiograf majstorski i mangupski odabranih rečenica... Ovako, ne treba se zaletati, ni meni jezivost ne prija...
      Ajde, pa planiraj i neko ozdravljenje od tog gripa! 😉🍋🍎

      Избриши
  8. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Haha, ja se vrlo nonšalantno odnosim prema imenovanju stanja kad mi je nešto, a slinim. A grip je znatno kraća reč... pa stoga... ozdravljaj od čega god treba... evo limuna 🍋 i ljubavi 💕, to bi bilo dovoljno 😉

      Избриши
  9. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Izgubiti pet kila deluje primamljivo,... haha,... mada možda ipak ne na taj način... ajd, dobro, prestaću sa slatkišima čim nestanu ovi slavski kolalići... 💗🍋💗

      Избриши
  10. Mahanje : ) Nisam čitala knjigu ali planiram, sve što se nađe na blogu potražiću u biblioteci. Pratim gradivo i uredno sam na predavanjima profesorice.
    Pozz...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E, mače moje!
      Samo da znaš da ja odmah znam kada ti nestaneš s IG-a! Prošli put sam se iscimala najstrašnije dok nisam skapirala koga sam ja to prestala da pratim bez mog znanja!
      A sada sam odmah na tebe posumnjala... Nisam kukala uopšte (baš sam junak!) do sinoć murakamijevoj_maloj. Kaže ona da se ne brinem i da ćeš se ti već vratiti s novim Frenzenom, haha. ...
      Ma ne brinem ja, no mi jako nedostaješ, šta ću kad te volem ... :)
      Ajde, bre, vrći se, promeni ime, kamufliraj se, samo dođi ...
      PS. nisam ni sumnjala da pratiš... Pozdravljam i ja tebe :)

      Избриши
    2. Vraća se Maradona samo da nađe malo više vremena , ne ide mi uz karakter da menjam nicname, dete trenutka ostaje Maradona forever samo se malo zasitilo a i ima punoooo obaveza . Čekam ja tebe na blogu pa da raspalimo po Frenzenu :))) Čitamo se ( Trenutno čitam Kontrapunkt , Oldas Haksli i malo izučavam odnos Borhes Sabato i malo Filosofiju palanke od Konstatinovića :)))) Ne verujem da moju IG zajednicu to mnogo zanima :))) Onako za moju dušu kad ugrabim vremena. Ljubim vas sve i čekam sledeći post na Blogu😘😘😘

      Избриши
    3. Vidi, tvoja letvica jeste visoko, skoro da niko i ne može da je dohvati makar se penjao na prstiće. 💕 Jedino ti je @cvojislava tu negde.

      Ali ja volim da gledam u nebo, zvezde me opčinjavaju🌟!
      Kritična masa nikada nije bila nešto što mi je značilo... Maločas na Ig-u mi je došla poruka da mi neko nudi da kupim lajkove... crkoh od smeha... koji će mi to k.... ali ima nas raznih! 😄 Hvala ti što si podelila te sjajne naslove s nama, samo da vidim da ti je dobro... U kontaktu smo... 💞☕🎶


      Избриши
    4. Nesto promasih ovu prepisku. Ubise me neke masovne grobnice koje nanovo "iskopavasmo". Ali sam se sad obradovala, posebno kad videh da se neko setio predivnog Konstantinovica. Nedavno listah "Filozofiju palanke", ocajna zbog odnosa s nekim ljudima, koje bih u svojoj nadobudnosti mogla da nazovem malogradjanima. I nadjoh kao jednu od odrednica malogradjanstine mizantropiju. Kliknulo mi je - pa da, oni u stvari ne vole ljude! A onda se zapitah volim li ja njih i da li sam i sama malo zalutala u "Filozofiju palanke". Zaj..an taj Konstantinovic 😁

      Избриши
    5. Kako to misliš da si promašila prepisku, pa ti si prva ovde bila!!? 😉
      A ko bi drugi spominjao Konstantinovića, ako ne Maradona_ggg?
      Ja ti nešto mislim da su oni što ne vole ljude strašno nesrećni. Muka je samo što je tu kuršlus jako blizu, kao kod psihijatrijskih bolesnika: kako glavi objasniti da je feler upravo u njoj?
      🌿
      Po mom (neskromnom) mišljenju, ako čovek dođe do te tačke da se zapita za nešto, onda nema razloga za brigu. Uvek treba imati na umu da su osećanja "rađena u dva sloja"; donji određuje naš "hronični" stav, a gornji naš "akutni". To bi, praktično, značilo da ti njih voliš, ali si trenutno isfrustrirana i ljuta na njihove postupke. 🌷
      Auuu, al sam se ja raspisala... Pozdravljam te draga, inspirišeš me, šta ću! 💗

      Избриши
    6. Topli pozdrav u ovo hladno zimsko jutro, iskrene čestitke za tvoj rođendan (mada ne znam kada je tačno u decembru) ❤️❄️❤️

      Избриши
    7. Ja samo da prođem putem s rukama u džepovima od muke što ne znam da zviždim (a ne znam, grom me ne spalio...) zbog ove Argentinke, evo spremam se po drugi put Kontrapunkt da čitam i sve se mislim da počnem da skupljam sličice za neki fudbalski album, ne bi li i ona ispala iz neke kesice u onom plavo-bijelom dresu. Samo toliko, a ja odoh dalje... =o)

      Избриши
  11. A ja te čula da zviždućeš, pa svratila, ... Odakle ti ideja da ne umeš? Biće da ja čujem neke tvoje frekvencije koje drugi ne mogu... 🎵💙

    ОдговориИзбриши

Постави коментар