Murakami Haruki - Kad padne noć

U najkraćem mogućem, knjiga se bavi životom jednog grada od ponoći do svitanja, predstavljenim kroz živote i priče nekoliko likova. Mari Asai i Takahaši su glavni junaci. O njih se bar očešu, ako već ne uviru, i svi ostali likovi i događaji. Noć je čudnovata, drugačijeg ritama. Svetla grada su jaka, ali i senke i strahovi.
***
„Noću vreme protiče na način svojstven noći“, kaže barmen. Zvučno kresne kartonsku šibicu i pripali cigaretu. „Tu se ništa ne može.“
***

***
Mari Asai, devojka jedva punoletna, sedi i restoranu koji je otvoren celu noć i čita knjigu. To njeno čitanje je mirno i spokojno i, kao takvo, osuđeno da to ne bude celu noć. Događaji se prepliću oko nje, a ona im se prepušta ne iz želje, već iz pomirenosti. Na samom početku večeri, u tom istom restoranu, njoj se priključuje Takahaši, momak toliko normalan da je u meni izazvao emociju da mi je neki omiljeni rođak ili tako što. On svira trombon. Svratio je u restoran da nešto pojede pre nego ode u na probu benda. Takahaši  inicira komunikaciju spontano i otvoreno. Znate ono: on priča o sebi, a ona sluša...
***
„Kad kažeš da nešto zaista stvaraš, na šta konkretno misliš?“
„Pa... Na to da pustiš da ti muzika prodre duboko u srce i da se tako tvoje telo na izvestan način fizički izmesti, a da se time i telo onog koji sluša istovremeno fizički izmešta. Kad proizvedeš jedno takvo stanje. Recimo.“

Nota 1:
Ko god je čitao Murakamija zna da on svaki put u svoju priču uplete i neku pobočnu nit, krajnje bizarnu. Taj deo me nikada ne oduševljava, to su pripovedanja bez glave i repa, ali ona su tu, kao neki deo koji utiče na kvalitet priče, ali bez hranjive vrednosti. Ovoga puta mi je toga bilo previše u odnosu na centralnu nit. Opisivanje sestre glavne junakinje koja je u nekom stanju iz koga se ne budi kroz vizuru kamere koja stalno menja fokus mi je bilo beskrajno dosadno.

Nota 2:
Ima možda i više od mesec dana kako sam delo pročitala, a osvrt nikako da napišem. I baš u to vreme kad sam i sama knjigu završavala, javila se na instagramu @diskosestrica i pretočila moje misli u svoje: „Murakami me je ostavio ravnodušnom. Bukvalno sam zaboravila na knjigu čim sam je zaklopila. To mi se nikad pre sa njim nije desilo.“
Okriviću godišnji odmor, suviše lepo i opušteno vreme za izostanak emocija prema ovom delu. Sada, kada su noći već hladne, i misao upućena Murakamijevoj noći nekako dobija na težini i kvalitetu.
Samo delo nosi sa sobom neku težinu života. Imam osećaj da je za Mari i Takahaši  ova noć jedna od onih koje će se sećati i za dvadeset godina – toliko je u njoj bilo i ničega i svačega. To je noć koja pravi onaj kvalitativni pomak i prosto trajanje pretače u zrenje, a život snažno pokazuje koliko je vredan življenja.

"Novi dan je već sasvim blizu, a onaj stari još vuče svoje teške skute. Poput morske i rečne vode što se na ušću jedna s drugom sudaraju, novo i staro vreme bore se i stapaju. Takahaši, međutim, nije u stanju da odredi u kom je svetu, ovom ili onom, njegov centar gravitacije."

Ocena: 8/10
Izdavač: Geopoetika, 2009 (III izdanje)

Коментари

  1. Jako random misao, ali meni su tako kul ti Japanski restorani i mesta koja rade celu noć ili npr u Koreji imaju i knjizare koje rade celu noć i u kojima ljudi noću sede i čitaju. Tako mi je žao što kod nas nema tako nešto ludo da možeš da ideš tamo i sediš celu noć i čitaš. Ja bih definitivno tamo išla. :) Malo sam i zamišljala svoju minjaturnu 24 sata knjižaru u nekoj šupi, al mi to u Srbije deluje skroz nemoguće, jersu Japan i Koreja mnogo bezbedniji plus ljudi tamo više čitaju. Ima u Koreji i jedna knjižara koja samo prodaje Murakamijeve knjige i jedna koja npr prodaje hranu koja se pominje u njegovim knjiga. Ja sam skroz fascinirana gledanjem Azijskih knjižara npr imaju jednu čitavu zgradu prepunu knjiga na jedno 5 6 spratova u Japanu zamisli samo kako je to lepo odeš tamo i sedneš lepo da pa plačeš em što nemaš para da vučeš nazad knjige em ništa ni ne razumeš! Elem skroz je fascinantno toliko knjiga na jednom mestu kao da im je svaki dan sajam knjiga , blago njima . :) Što se tiče Murakamija ja ga baš volim i planiram da pročitam mnogo njegovih knjiga n al ne sve ona 18Q4 me malo plaši obimom, ali za ovu si me definitivno zainteresovala zvuči odlučno . :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kažeš da u Srbiji nema takvih knjižara... evo odlične ideje za mlade preduzetnike pune entuzijazma! Em si arhitekta, em book fanatik - još samo da nađeš sponzora i svi mi ćemo ti doći! 📚❤️📚❤️📚

      Избриши
  2. Ja obožavam Murakamija, atmosferičnost njegovih romana. Džez je uvek dodatni bonus. Nikad ne mogu objasniti radnju, a čak i da se ništa ne dešava meni bude milina, prosto me hipnotiše atmosferom.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. To je samo dokaz da si skroz opuštena i bez predrasuda kad tako jako pozitivno utiče na tebe! 💚🌿 Uvek volim to da čujem! 🌷Dragi su mi takvi ljudi... onda se ta milina koju pominješ širi i na nas sve ostale... neprocenjivo!

      Избриши
  3. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, sećam se da si pominjala da ti se sviđa! Tvoja ga je preporuka i ubacila u moje ruke.
      Beograd noću... da, poseban je to šmek! Grad koji nikada ne spava... Kad se izmestiš iz Beograda negde drugde, u Ljubljanu napr. vidiš da je, u nekom trenutku, grad potpuno opusteo od ljudi, bukvalno zaspao... Takav je i moj utisak bio kada sam bila na nekoj ekskurziji, takav utisak su donela i moja deca sa ekskurzije jedno 35 godina kasnije.
      ☀️ A Murakami... priča koja će uvek biti intrigantna... ☀️

      Избриши
  4. Norveška šuma i ja smo počeli da se družimo u sasvim pogrešno vrijeme - u porodilištu, neposredno nakon dešavanja radosti po koju sam tamo i došla. I nikako da nam se putevi ponovo, onako maksuz ukrste! A biće, znam, previše sjajnih ljudotinja stoji iza Murakami ja kao izbora za čitalačku družbu...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ajajaj, kakav loš tajming za Norvešku šumu...
      Nekome sam na instagramu rekla da sam poprilično pomračila posle te knjige. A posle je usledila dugogodišnja pauza... srećom, okončana!

      Избриши

Постави коментар