Barns Džulijan - Sto od limunovog drveta

Anders Boden je sa ženom Gertrudom živeo u tipičnom švedskom gradiću.  Radio je u lokalnoj drvari kao glavni poslovođa. Mesto malo, idilično, na obali velikog jezera, okruženo šumama kakvih samo na severu ima. Dovoljno je malo da tajne ne mogu opstajati, a dovoljno veliko da ipak postoje i neke znamenitosti koje se mogu pokazati turistima i pridošlicama.
***
***
On: ljubazan, tih, prijatan, kulturan, uvek na usluzi, posvećen svemu čega se prihvati. Ženu je sam odabrao, zaprosio, voleo naravno ... na neki svoj nenametljiv način. Brzo mu je postalo jasno da mu ljubav nije uzvraćena.
Ona: lepa, iz stare porodice, posedovala je klavir uvezen iz Nemačke, a jednom prilikom je čak svirala duete sa čuvenim Sjergenom. Nezadovoljna životom i izborima, mislila je da joj je život izmakao zbog okoline, porodice, muža, male sredine, ... I kako to obično biva, nezadovoljstvo se transformisalo u zajedljivost i cinizan, otrovi su bujali na račun čovečnosti, a ona nije ni pomislila da bi mogla nekog i voleti.
***
„Anders je do tada već umeo da se sa sarkazmom svoje supruge nosi pomoću sitničavosti, tako što je na njena pitanja odgovarao kao da ona ne znače ništa više od onoga što su reči spolja odavale. Time bi je obično još više razljutio, ali je za njega to predstavljalo neophodnu zaštitu.
„Prijatni neki ljudi, izgleda“, rekao je prostodušno.
„Tebi su svi dragi.“
„Ne, mila, mislim da to nije tačno.“ Pomislio je, na primer, kako mu u tom trenutku ona nije draga.
„Ti bolje uočavaš razliku između klada, nego između pripadnika ljudskog roda.“
„Klade se, mila, međusobno veoma razlikuju.“
***
Šta je drugo moglo zatalasati taj status kvo nego dolazak nekog novog? U grad se doselio mladi par, apotekar Lindvol sa ženom. Andersu je ubrzo, dok se parobrodom vozio preko jezera, prišla mlada gospođa Lindvol  i stala pokraj njega. Ništa više. Samo je stajala, a plava traka vezana oko njenog šešira je lepršala na vetru. Anders je započeo priču o znamenitostima mesta, a ona je slušala. On je pomenuo rudnik bakra, a ona da bi volela da ga poseti. I sutradan su se slučajno pronašli na istom mestu. Pričao joj je o šumi, o razlikama između drveća, o bojama jeseni, a ona je opet slušala.
I toliko je trebalo da sredina zaključi da su ljubavnici, da on zaključi da se zaljubio, da ona misli da je on voli, da žena njegova postane ozlojeđena, ljubomorna i sarkastična.
***
 „Poželeo je da kaže: ta žena se zainteresovala za šumu više no što je tebi ikada pošlo za rukom. Poželeo je da kaže: zlobna si kad govoriš o njenom izgledu. Poželeo je da kaže: ko me je video kada sam razgovarao s njom? Nije rekao ništa od toga.
Tokom naredne dve nedelje, često je hvatao sebe u razmišljanju o tome kako je Barbro ime koje u sebi ima neku prijatnu težinu, i koje zvuči nežnije od ... drugih imena. Razmišljao je i o tome kako mu pogled na plavu traku oko slamenog šešira veseli dušu. “
***
I...?
Ništa.
Nikad se više nisu sreli. On je svoj život hranio sećanjem na plavu traku koja mu vijori pred očima, a ona mišlju da je imala mogućnost izbora.
Da, ipak, sreli su se još jednom posle 23 godine... ali to je već sam kraj ...
***
Ne mogu a da ne postavim naglas neka pitanja, jer ova priča i nije ništa drugo do njihov izvor: Zašto ljudi pristaju na život bez ljubavi, zašto pristaju na patnju, nerazumevanje, nipodaštavanje? Kako tako lako stvore iluziju u koju će poverovati, personifikuju ljubav parčetom plave trake, kako ne požele da provere istinitost svojih maštarija, kako, bre, ne polude od tog neživota u neljubavi!?

Nota 1:
Ovo je zbirka pripovedaka. Različite su po senzibilitetu definitivno, da li i po kvalitetu, ne mogu da sudim. Moram priznati, da nije ove pripovetke koja me je jako dotakla, teško da bih uopšte i pisala o njoj. Pripovetka se zove se „Priča o Metsu Ajzrelsonu“. U stvari, to je priča koju je Anders želeo da ispriča gospođi Lindvol još jednom, tečnije, verodostojnije nego što ju je ispričao kada su se sreli na parobrodu, koju je kasnije ceo život sebi prepričavao kako bi bio spreman, ako se ukaže pravi trenutak.

Nota 2:
Ne znam šta je to između mene i Barnsa. Nekoliko njegovih knjiga sam pročitala i posle svake pomislim da me nije oduševio (opet!), a onda, posle nekog vremena čitam neku njegovu (opet!)! Još samo da dođem do „Šuma vremena“, ... to bi trebalo (konačno!) da bude naša slatka ljubav!

Ocena: 7/10
Izdavač: Geopoetika, 2005 (II izdanje)


Коментари

  1. Nisam nikada čitala Barnsa , i ovaj tekst me je baš zainteresovao baš mi zvuči romantično ta plava traka i to što su se sreli opet posle toliko godina. Imam osećaj da je divna knjiga. Vi baš volite ta retorička pitanja, al ajd da odgovorim na jedno što se tiče tog života bez ljubavi ja mislim
    da tako odgovara , ne bi tako živeli da im ne odgovara, a zašto to rade ko će ih znati.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Haha, baš si me nasmejala ... Barns je sve samo ne romantičan! Drugo, ja nikad ne pišem o romantičnim knjigama. Ako to i nekad dođe na red, eksplicitno ću naglasiti.
      I ne, knjiga nije divna u smislu da će te oplemeniti. Barns je uvek nekako surov i sirov, balansira na nekim marginama morala, ljudskosti, zdravog razuma, želja i htenja. I otvara pitanja.
      Majstor je da te ostavi zapitanu, ako te potrefi u trenutku kada ti takva zapitanost godi.
      Ako ne, reći ćeš da je kniga bez veze.

      Избриши
    2. Nikad čuo. Sudeći po ovom tvom blogu, ja i književnost dva svijeta. Ili barem ova moderna književnost, Za dosta starijih (da ne kažem: klasika) sam i čuo, ponešto od njih i pročitao, ali ove...

      Избриши

    3. A šta sve ja nisam čula, znala pre tvojih citata, priča, pesama...
      A ti uzmi, ako te je nešto taklo ili nemoj :)

      Избриши
    4. A ja imam jedno pitanje za tebe. Sta bi bilo da u zivotu nije bilo ni plave trake? Da li bi mu bilo lakse ili teze, da lo bi mu zivot bio sladji ili gorci? Izvinjavam se zbog gresaka. Kucam stojeci na jednoj nozi, u prevozu

      Избриши
    5. Je li to jedna noga koja te na Fest vodi, haha...? 📽️🎬
      Možda zvuči paradoksalno, ali mislim da bi mu život bio slađi da traku nije sreo. Ovo je najminimalniji minimum koji je osigurao da on ne svene od neljubavi. I on je tu stao.
      Da nije sreo nju, imao bi šanse da sretne neku "jaču plavu traku" koja bi ga izvukla. Ovakav, pozitivan kakav je bio, minimum mu je bio zagarantovan uvek. Čovek nije imao vere, to je bilo presudno. Vera je taj motor koji nas tera dalje ka ispunjenju, ka radosti. 💙
      Takođe, ne mislim da poneka "plava tračica tu i tamo" može nešto da smeta, ali živeti samo od toga...? Zašto?
      PS.
      Nemoj me bukvalno shvatiti za ono "plava tračica tu i tamo", više na nivou poezije nego bilo čega drugog... 🎵

      Избриши
  2. Prije koji dan, u biblioteci gledam 7-8 njegovih naslova na policama na kojima stoje često pozajmljivana štiva. Iznenadila sam se. Poželjela sam da ga čitam malo više, počevši od "Nije to ništa strašno", koju - ni krivu ni dužnu - prije par godina odložih i..!

    Budući da je u pitanju zbirka pripovjetki, meni je ovaj naslov dovoljan putokaz za idući izbor.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ima on baš dosta što romana, što pripovedaka... I čitan je i na ovim našim prostorima.
      Ah, pripovetke... Kako im odoleti? 😍

      Избриши
  3. To je moja stara dilema - da li je bolje doziveti trenutak poezije, pa se posle za njega uhvatiti i grcevito drzati, makar sve ostalo okolo propadalo zbog te opsene, ili rizikovati da poezije ne bude bas nikada, da zivot bude rutina i svakodnevica, i da covek ne pati jer nista i ne gubi. Nevezano sa Barnsovim junakom, to mi je generalna dilema. Matora sam i jos nemam konacan odgovor, ali nekako naginjem ka poetskoj sekundi i plavoj tracici. Makar i na sekundu. A mozda si i u pravu. Mozda bi ga cvrsca vera odvela i do prave ljubavi, a ne samo opsene P.S. A na jednoj nozi sam upravo i bila zbog Festa. Jurila, pa nisam mogla da cekam drugi prevoz

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Nemam ni ja odgovor. Mislim nemam za druge, imam za sebe. Da li nekom drugom pasuje moj odgovor, teško je to prosuditi. Ali možda da neku ideju...
      Generalno ceneći, onako što mi prvo upada u oči, je da se tvoje i moje gledanje na život razlikuje "u smeru".
      Naime, imam osećaj da ti "stojiš" u reci života i da se nadaš da će nešto da voda "nanese na tebe", trenutak poezije, plavu traku ili šta slično. I, naravno, da ćeš pružiti ruku prema tome i imati želju da to sačuvaš.
      Na drugu stranu, ja kroz život idem tako što "znam" da poezija nije samo trenutak, već beskrajno mnogo strofa, da traka ima neprebrojivo mnogo svih mogućih boja, a ne samo plave... Ja nemam ništa drugo, samo veru. Veru iz koje proizilazi znanje.
      Ja neću da pristanem na trenutak poezije, ja hoću celu pesmu! Možda je neću naći danas, ove godine, ali neću prestati da je tražim. Ne gubim ništa, srećna sam dok je tražim, srećna kad je nađem.😀
      A da li je nekom život rutina zavisi isključivo od te osobe. 💜
      Ako bi sve ovo moglo da se sažme u jednu rečenicu, onda bi ona mogla da glasi otprilike ovako: Jedino što čovek može da učini je da promeni pogled na život. 🍓
      Ja oduvek ovako živim... Ne bih menjala ništa, ni dobro ni loše, ali se sigurno neću zadržati na ovome gde sam sada...
      Nemam pojma na koju stranu je otišao moj odgovor, već je sutra...

      Избриши
    2. Kakvi se samo razgovori ovde vode😌 Barns i na mene ostavlja sličan utisak. Nikad nisam oduševljena a nastavljam da ga čitam. Moram potražiti ove pripovetke. Toliko si tema ovde sad otvorila o kojima bismo mogle danima da pričamo...o ljubavi, o izborima, o rutini, o zavaravanju, o još mnogo suštinskih stvari...👍

      Избриши
    3. Konačno blog liči na ono što sam i želela (moram priznati, ne svesno) kada sam počinjala.
      Želim tu interakciju s ljudima koje gone slična pitanja, koji imaju neka iskustva i nije ih strah/stid da o njima prozbore koju reč.
      Prepoznajemo se po emociji, po knjigama koje čitamo, po poeziji koju volimo, po ne znam ni ja čemu svemu, ali mi je predivno sa vama svima ... :)

      Избриши
  4. Nervira me sto sam unknown kad udjem s mejla, a ne sa instagrama, na tvoj blog. Elem, ja sam. Ta sam. Unknown. Samo da se identifikujem

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Eto, to je rešenje unknown misterije! Ja nikad ne ulazim preko meila, retko preko instsgrama. Uvek preko internet pretraživača, Chrome napr.

      Избриши
  5. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  6. Slazemo se u jednom - put je divan sam po sebi, a meni je cesto bas on cilj. Eto, zavrsavam sad jedno takvo putovanje s Jergovicem kroz predratni Zagreb, pa vec sutra planiram da krenem na jedan distopijski put. Volim svakojaka putovanja... I sto nas je vise na putu, to je lepse

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Haha, malo sam duže kucala komentar pa sad ispade da sam odgovorila tebi, a ne Isidori.

      Ti si stvarno svetski putnik u svakom pogledu! I ono tvoje trčanje se skroz uklapa u sliku tebe, voliš sve da vidiš, svugde da stigneš sve da znaš, pročitaš ... Eh zeko, ja sam tvoja drugarica livada, uvek na jednom mestu, zaljubljena u sopstvenu statičnost, u sve ono što meni dolazi i prolazi. :) Neka svako živi u miru sa svojom prirodom i sopstvenim izborima!

      Избриши
  7. Vrlo, vrlo mi je interesantno kako tumačiš moje rečenice! Hm, hmm...
    Kad ja kažem "Zašto ljudi pristaju na život bez ljubavi, zašto pristaju na patnju, nerazumevanje, nipodaštavanje?", mislim na ljude koji žive u disfunkionalnim vezama.
    Kad se već nađeš u takvoj vezi imaš dve mogućnosti koje ti mogu doneti boljitak: otići iz veze ili pronaći način da od nje napraviš vezu kakva ti odgovara (đavolski težak posao u smislu brutalne iskrenosti prema sebi). S onom prvim obično ne rešavaš ništa trajno, jer sebe samog istog takvog nosiš i u sledeću vezu. Opet se vraćamo na brutalnu iskrenost!
    Iz tvog konteksa, koliko god ti pričaš o kompenzaciji, vidim da ti misliš da živiš život bez ljubavi.
    I da osećaš na potiljku te sažaljive poglede sredine.
    Ono što se meni čini da si se ti zaglavila na toj klackalici - namam vezu, ni ne traba mi, imam kompenzaciju - lepo je "proživeti" kroz druge ljude, nemam vezu...
    Vreme, uslovno rečeno, samoće uvek dobro dođe za sopstveno preispitivanje, za sopstveni rast.
    Sad već ne pričam direktno tebi, više generalno. Za ovo preispitivanje možda ne bi bila loše potražiti stručnu pomoć. A sopstveni rast meni uvek znači pronalazak vere. Kada kažem "vera", nikako ne mislim na religiju (mada ne smeta), ne mislim ni na tradiciju, već na duhovnost, na preispitivanje sopstvenih vrednosti, na jačanje volje i samopouzdanja, na kontrolisanje emocija, na držanje ega na uzdi, pronalaženje čovečnosti u sebi, blagosti, milosti ... OPROSTITI SVIMA I SEBI SVE. Biti zahvalan na svakom danu života, a naročito na onim kada mislimo da jedva čekamo da prođu.
    Mislim, bolje reći, ubeđena sam skroz, da bez oprosta i zahvalnosti ne možeš da se nešto značajnije mrdneš s mesta.
    Neko bi sad na ovo moje mogao reći: "Ma, kako da ne!". Ne kažem ja da se takva osoba ne bi mogla zaljubiti, osnovati porodicu ako to želi, ... ali živeće jedan prosečan život uspona i padova, život za kakav ljudi misle da se ne može bolje. Ali može, toliko bolje, možeš leteti ... :)

    ОдговориИзбриши
  8. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bez obzira što ne patim od "krize vere", jasno mi je da neki ljudi imaju veće, a neki manje šanse da ostvare svoje snove.
      U tebe nisam sumnjala nikad, ni jednog jedinog trenutka.
      I znam da ćeš se celog života sećati ovih naših razgovora i da će doći vreme kad nećeš više moći sa sigurnošću da kažeš da si sa svojih trideset bila u takvom velikom traženju odgovora. Nećeš verovati, jer će ti život biti pesma... 💕

      Избриши
  9. Danas muž pravi ručak, a ja idem u pozorište i nešto piskaram, pa da pokušam ugrabiti koji trenutak da ti napokon ostavim koji red. Danima razmišljam o pitanjima koja si ovdje postavila i danima nemam odgovor na njih. Ali, toliko intenzivno razmišljam da sam, nećeš vjerovati, počela i sama pisati jednu priču na tu temu! Eto, toliko si me podstakla. Ako ikad završim ta svoja razmišljanja, poslaću ti ih. Ni meni to nije jasno. Ne znam. Uvijek sam živjela i dalje nastojim da živim tako da ne propuštam prilike, prilike za ljubav, za prijateljstvo, za nježnost, za osmijeh, za učenje, za kvalitetno druženje, za tišinu, za magiju, za maženje s djecom. Ne znam zašto se ljudi pomire sa nekim svojim izborima, sa životom, sa neprijatnošću, pogotovo ako i kad mogu da biraju, a ja, opet, mislim da uvijek, baš uvijek postoji izbor. Jao, bre, pa jesi li mogla neko teže životno, filozofsko, egzistencijalno pitanje postaviti? Nekako svi znamo da nije lako naći ljubav, tu neku ljubav koja prevazilazi baš sve, onu savršenu, o kojoj cijelog života maštamo, onu i onakvu kakvu smo sebi zamislili pod uticajem književnosti, umjetnosti, modela roditelja, medija, vršnjaka, okruženja, ličnog iskustva i životne filozofije,.. A opet, nikad ne odustajemo od te potrage. I onda, zateknu nas tako te i kojekakve situacije u kojima se ljudi nađu, koje "trpe". Ko zna? Možda oni ne znaju za drugu ljubav? Možda je to za njih ljubav? Možda prihvataju ljubav koju misle da zaslužuju. Slagaću te sad, možda je Karver, liči mi na njega. Uglavnom, u jednoj priči, vrlo moguće da je ona njegova O čemu govorimo kada govorimo o ljubavi, on između ostalog govori o tome, žena trpi fizičko nasilje od muža/momka s užitkom jer zna da ju on voli?! Ne znam. Uglavnom, mislim na tebe i šaljem ti poljupce s ove strane ljubavi.

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Kako je nedelja počela fantastično! 😍
      Nikud ne žurim, čaj s limunom, preeeelep, neočekovan, dugačak komentar (čuj jedan, dva komentara!) i taj "na bum" generisan osećaj da si nekog, tamo negde stotine kilometara daleko od tebe, "zarobio" nekim emocijama, pitanjima, promišljanjima, nekom energijom koja se plete između ljudi, a koja prostorno-vremenske parametre ignoriše...
      Toliko me je ovaj komentar emotivno potaknuo da sam ga par puta zaredom pročitala. Što se mene tiče, mislim da si ti pronašla odgovor na postavljeno pitanje:
      "Možda prihvataju ljubav koju misle da zaslužuju."
      Čini mi se da ljudi dolaze na ovaj svet s ugrađenim algoritmom za prepoznavanje ljubavi. To dolazi s onom iskrom božanskom u nama, to nam je u podsvesti. Međutim ljudi se, tokom života, sve više udaljavaju od sebe, nabacuju na dušu slojeve svega i svačega kojama se štite da ne budu povređeni. 🤔 Rad na sebi, duhovni rast, dovodi do toga da u jednom trenutku jednostavno znaš da ispod neke crte više ne ideš, prosto ne možeš. 💔 Čini mi se da tu nema previše mudrolije zašto se ne menjaju svi, zašto ne napreduju: strah od promena! Jer, za to treba imati srce junačko! ❤️ !
      PS. Pozdrav i zahvalnost svim muževima koji, bar ponekad, spreme obrok umesto nas!
      PS2. Ovo nedeljno jutro je počelo fantastično još i pre nego sam ugledala tvoj komentar, haha... ko o čemu, ja o raznim oblicima ljubavi... šta ću kad volim da volim! 💞

      Избриши
  10. Ah da, a Barns. Vidiš, između mene i Barnsa postoji ta neka čudna veza. Mogla bih početi isto kao ti. Ne znam šta je to između mene i Barnsa. To je ta, jedna nejasna, nepotpuna i neobjašnjiva ljubav. On nikad neće biti moj ljubavnik među književnicima, nikad ne bi mogao biti moj strastveni Fante, ekscentrični Selindžer ili preduhoviti Tomić. O njemu bih razmišljala kao o mogućem "husband" materijalu. Odgovoran, ozbiljan, staložen, pouzdan, stabilan. Volim ja i određenu, umjerenu, privlačnu dozu distance i hladnoće. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E, ovo me je tek nasmejalo! Koliko imamo iste uvide, a drugačije zaključke! Da, i meni je Barns "Odgovoran, ozbiljan, staložen, pouzdan, stabilan." I upravo je to i razlog što ga nikad ne bih htela pored sebe! 🍏 Od onih tvojih gore, ja bih izabrala Tomića!
      Upravo sinoć sam čitala knjigu "Govor tela" Alana i Barbare Piz. Slatko sam se ismejala, dugo nisam baš tako... Evo ti samo jedan citat: "Iz muške perspektive, reći da žena ima dobar smisao za humor ne znači da ona priča viceve; to znači da se smeje njegovim vicevima."
      💋
      Pozdrav draga moja, ne znam da li se iz mojih odgovora oseća koliko sam uživala u ovoj komunikaciji, ali samo da napomenem da je i više od toga... 💜💚💙

      Избриши
    2. Osjeća se, kako da ne! I nema ničeg ljepšeg od toga. A znam to prepoznati i osjetiti jer tačno tako i Milka i ti i svako ko prati moje švrljanje meni izmamite osmijeh i učinite da srce poskakuje od neke nedefinisane radosti. A ovo za Barnsa, pa pazi, ja to pišem hipotetički, tako bih razmišljala, ali bi srce učinilo svoj izbor kao što je i učinilo. 😊 Daj ono mangupovsko, djetinje i duhovito. I sviđa mi se ta definicija ženskog smisla za humor. 😂😂😂

      Избриши
    3. Ajd kad si se već javila, da se nadovežem na tvoju rečenicu u vezi nečega što sam videla i u prošlom komentaru, ali ajde kao neću ništa reći...
      Sestro slatka, udaš se za umetnika koji zna da kuva (ej, i hoće!) a kažeš da muž treba biti: "ozbiljan, staložen, pouzdan...", 🍓 Ma šta ti misliš, da sam ja od juče, haha...
      Ono su osobine nemaštovitosti i dosade. Bogu hvala, umetnici su oslobođeni toga!

      Избриши
    4. 😂😂😂 Jeste, to je tačno, s mojim mužem nikad nije dosadno, a to kuhanje se svodi na piletinu i krompir iz rerne (pri čemu ja ogulim krompir), ispeče ćevape ili ode kupiti picu. 😂😂😂 Doduše, naučio je skuvati odličnu kafu. A volim ja nekad i dosadu, tek da se zna.

      Избриши
    5. Ne huli, leba ti... Nikad slađi ručak ne jedem nego kad "stigne" nešto iz rerne (kao meni za 3 minuta!)
      Ovog puta sam ja čorbu i salatu, a moj voljeni komad prasetine sa krompirima.
      A za "mušku kafu" bih mu oprostila i da nikad ništa ne sprema. Ali mu to neću nikad priznati, haha!
      Ajd odoh ja da pohvatam decu, pa na ručak!

      Избриши

Постави коментар