Fajad Sulejman - Glasovi

Hamida el Biherija je život odneo iz rodnog sela Derviša kada je imao jedva deset godina. Potucao ga je po gradovima, lukama i brodovima. Na posletku ga je ukotvio u Parizu, gde je, nakon 30 godina, mogao za sebe reći da ima sve: uspešan i razgranat biznis, novac, obožavanu suprugu, dvoje dece... Uporedo sa zadovoljstvom, u njemu se budi žudnja da opet vidi rodni kraj, majku, brata, rođake, da svoju francusku suprugu upozna sa domovinom, sa svojim korenima.
***
Hamid piše pismo svom bratu Ahmedu u kom šalje novac i najavljuje da će ih posetiti u pratnji supruge Simone. I tu počinje igranka! Celo selo se diglo na noge: i policijski službenik i lokalna vlast i jedini koji tečno govori francuski, a o Hamidovoj porodici da i ne govorimo.
Gledajući kroz prizmu patrijahalnog vaspitanja i tradicije, pokušali su da se pred gostima prikažu u najboljem svetlu: pomeli su ulice, zatrpali rupe, postavili ulične svetiljke, skrojili sebi nova odela...
***
„Stiže i taj nezaboravni dan! Seoske žene su se doterale s rana jutra, a nalickale su i decu, i mušku i žensku. Obukle su im najbolju odeću koju imaju, pa su i mlađa i starija deca izgledala kao da je praznik nad praznicima! Odeća im je, doduše, bila stara, ali je za jutra barem bila čista. Bilo je tu i zakrpa, grubo i labavo našivenih. Većina dečurlije bila je bosa, ali su se potrudila da im majke i sestre operu i obrišu noge pre nego što su izašla iz kuća. Muškarci, a naročito rođaci el Biherijevih, zatim oni koji se i inače kicoše, kao i viđeniji dobrostojeći seljani, obukli su čistu odeću, od koje je ponešto bilo i nedavno opeglano u parnoj peglernici u gradu.“
***
***
Čitav roman predstavlja rašomonijadu u kojoj je objekat priče bila Simona. Svi su u nju gledali, muškarci o njoj sanjali, žene je imitirale, zavidele joj i ogovarale je. Sudar dve tako oprečne kulture je doneo sa sobom i iznenađenja i čuđenja i zavisti i ljubomore i niskih strasti svake vrste.
Svaki od učesnika događaja imao je svoju verziju šta je to Simona zgrešila, šta nije poštovala, a trebalo je, šta su joj oprostili, a šta nisu.
***
 „Simona je u zgradu doma stigla u pratnji Hamida i njegovog brata Ahmeda. Njen izgled me je razgalio kao muškarca, a rasrdio kao muža i čoveka. Leđa joj gola do struka, kosa podignuta iznad dugog vrata kao u gazele, grudi isturene, jedre, a ona linija gde se spajaju – otkrivena! Crvena haljina kratka, iznad kolena. Mladići iz Derviša i okolnih mesta bili su se razgalamili napolju, ispred doma, kao pomahnitali. Pomislio sam da će ih ona pokvariti i odvratiti nas od naših zabrađenih žena i čednih devojaka. Ali, tu se ništa ne može! Tako je to u njenoj zemlji, a ko nešto usvoji u detinjstvu i mladosti, toga se drži celog života. Ona je pri tom i naša gošća i žena jednog Dervišanina. Samo, ja sam iz dna duše osetio prezir prema Hamidu. Pao je nisko u mojim očima i rekoh, za sebe: „Budala“.“
***
A možda je mogao da preraste u humoristički roman, kakvim je i slutio spočetka. Mogao je, naravno, da je bilo više razumevanja i tolerancije za različitosti. Ovako se završio naglo, šamarom, iz višeručnog bekhend voleja.
Ko je primio šamar? Svi mi, čini mi se...

Nota 1:
Fajad je egipatski pisac, dobitnik više književnih nagrada. Ovim romanom je digao popriličnu prašinu u domovini. Zamerali su mu da je sopstveni narod prikazao u lošem svetlu. Ja nisam stekla utisak da mu je to bio cilj. Jednostavno, pisao je onako kako jeste, ne iznoseći osude nikome. Štaviše, roman i jeste inspirisan istinitim događajem.

Nota 2:
Za knjigu sam prvi put čula na blogu Stsh’s book corner. Sandrinu recenziju nemojte propustiti!

Ocena: 9/10
Izdavač: Clio, 2013 (I izdanje)


Коментари

  1. Mnogo mi je drago da ti se dopao roman! Ja sam ga uvrstila u top 10 te godine a kraj me je stvarno ostavio bez teksta. Zanimljivi su ti arapski pisci, nisam imala prilike mnogo njih da čitam, ali ove koje jesam povezuje neka neopisiva atmosfera u romanima.
    Hvala na spominjanju, drago mi je da vidim da je mojom zaslugom ovaj roman našao nove čitaoce! :)

    ОдговориИзбриши
  2. Što se mene tiče, ti si odličan promoter književnosti! Dobro si se ti prepoznala na spisku moje sajamske kupovine, haha!
    A što se tiče arapskih pisaca, nisam ni ja baš nešto odmakla. Nešto malo Amina Malufa, Hoseinija, Džubrana,... ne znam da li sam nekog zaboravila... Imam neke nove u planu. U svakom slučaju i meni su otkrovenje i baš im se veselim. 😀
    Uvek me obraduje kad te vidim kod mene, u gostima! ❤️

    ОдговориИзбриши
  3. Divan prikaz draga i srećna sam što si uživala u knjizi. Ja sam prošle godine bila pod takvim utiskom da sam se verovatno nekolicini ljudi popela na glavu, insistirajući da je pročitaju. Volim arapske pisce , imaju poseban šarm. ❤

    ОдговориИзбриши
  4. Da, sećam se da smo već o njoj pričale na instagramu i da smo tad pomenule dragu nam Sandru.
    A sledeće?
    Pa, "Sezona seobe na sever" me je skroz pomamila još otkad si je proglasila knjigom godine, a još pre kad sam spazila one korice! 😍
    Hvala ti na čitanju, praćenju, savetovanju,... ma na svemu!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Moram da se ubacim ovde :D Ja sam ,,Sezonu" čitala prošog meseca, prva sledeća recenzija (sutra, naaaadam se) će biti baš o njoj. Zanimljiva je priča i suštinski, čini mi se, ima dosta toga zajedničkog sa ,,Glasovima", ali ,,Glasovi" su na mene ostavili daleko jači utisak.

      Избриши
    2. Uh, što volim kad se razmena mišljenja ovako uskovitla! 😍
      E, sad jedva čekam tu tvoju recenziju! O knjizi ne znam baš ništa više, sem da se mnogima svidela.
      Što se tiče "Glasova", meni je jedino zasmetalo što se nije malo više zabavio psihologijom ličnosti. Nije morao mnogo više, još jedno 10 strana, tad bi mi bio ono baš, baš...

      Избриши
  5. Drago mi je što ne pominjete taj 'kraj', jer (i) ovaj naslov bilježim u notes! Kod mene problem nije vrijeme, već nedostupnost svih ovih mora od slova. Onda nemam za čim da kukam, pa mi valjda lakše padne. Ali ovaj notesić nosim sa sobom u penziju.. =o)

    ОдговориИзбриши
  6. Jeste, Milka, imaš s tri različite strane preporuku od ovo delo zacrtaš u taj penzionerski notes!
    A sad se vratih opet da pročitam tvoje pisanije i da se još jednom uverim da mi naočare još nisu potrebne... vreme nije problem!!? Gledam u tebe kao u božanstvo.❤️.❤️.

    fascinirana Živka

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ide to od malo flegmatičnog odnosa prema vremenu u smislu da će se stići sve ono što je neophodno, a sve ostalo je jedan beskonačni skup iz kojeg - koliko god da "odvadimo" - ponovo ostanemo sa beskonačnim, pa zašto se još i nervirati oko toga. (Da, sa zen tačkom na kraju.) U najkraćem... =o)

      Избриши

    2. Zen je super, nema nerviranja oko toga šta sve nije došlo na red... Cenim to. Jedino nekad hoću taj dan da rastegnem, jer ni u sutrašnji ne može stati sve što bi bilo lepo da je bilo danas.
      I, na kraju, otvorim knjigu i zaspim pre kraja prve rečenice.
      Žal mi je neka što nekad ne mogu da posložim tako da ne bude knjiga na kraju. Ipak, kod mene živi junaci imaju prednost nad izmaštanim... a kako je živih popriličan broj, pa dok ih ne poženim, haha...

      Избриши
  7. Prvi put čujem za pisca. Očigledno on time ništa ne gubi, samo ja mogu ostati uskraćen za dobru knjigu, ako je vjerovati ovim recenzijama. A nema razloga da ne vjerujem...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Haha, večeras si nešto filozofski raspoložen... Doduše, zašto misliš da on nije na gubitku zato što tebe ne poznaje? I, onako usput, dozvoli da o tome donese sud nezavisno telo.

      Избриши
    2. Pročitao ja neku dobru knjigu ili ne, ona će i pored toga ostati to što jeste - dobra knjiga, a ja ću, ne pročitavši je, ostati uskraćen za neke lijepe riječi i trenutke, mudre misli.

      Избриши
    3. Naravno da je sve to tačno što si rekao, jedino što to nije tema o kojoj sam ja pričala. 🌻 Nema veze, razumeli smo se...💛

      Избриши
  8. I ti i Sandra ste me potpuno zainteresovale za ovaj naslov. Ide na spisak! :))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovo je, realno, malko duža pripovetka. Stotinak strana, krupan font, a bombonica ... Stvarno je za ne propustiti!

      Избриши
  9. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, da sećam se da smo svi bili oduševljeni njenim izborom i prikazom! To je još bilo u ono vreme kad sam bila blogo-mlada&zelena pa nisam mogla da se načudim gde Sandra nalazi te divne i meni nepoznate knjige.
      Ha-ha, jedva čekam da ti, onako sistematski, uroniš u arapski svet. Svašta ćeš još pronaći što je nama promaklo!
      Ajd ljubim te ja! 💕

      Избриши
  10. Fantastičan je tekst i sad mi je jako žao što je nisam uzela iz biblioteke kada sam je našla na polici. Stvar je u tome što sam ja za knjigu samo čula na instagramu, ali nisam imala pojma o čemu je , ali sada ću je sigurno uzeti čima naletim na nju ponovo. Zvuči jako zanimljivo, a i rešila sam da čitam malo raznovrsnije ove godine i da čitam romane iz zemalja iz kojih nisam puno ili nisam uopšte ništa čitala. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Izgleda da nam je to svima nama u ovom "virtualno okruženju" nekako spontano došlo. Hajde da prošaramo malo sa nekim afričim ili azijskim piscima. Mada je meni poprilično nepoznato i nešto iz nekih evropskih zemalja. Kad dođe vreme, biće od mene i malo Bugarske, Danske napr.
      pozdrav, čitamo se!

      Избриши
    2. Ja zapravo nisam spontano došla na tu ideju nekako već duže vreme razmišljam o tome kako uglavnom čitam knjige iz Engleske ili iz Rusije, pa sam zadala sebi izazov da pročitam 80 knjiga iz zemalja iz kojih obično ne čitam ništa ili ne znam gde su i da tako kao obiđem svet , kad već ne mogu stvarno da odputujem na sva ta mesta. I da onda pišem o tim knjigama na blogu. Što se tiče Bugarske tu mi je odmah asocijacija ona knjiga "Moj muž" Rumene Božirovske ta knjiga je bukvalno svuda, što bi rekli samo što mi ne iskoči iz frižidera. :D

      Избриши
    3. Kad sam pomenula Bugarsku, konkretno sam mislila na pisca koje se zove Milen Ruskov i njegovu knjigu "Uzvišenje". A što se tiče Danaca, na umu mi je Peter Heg i Grendal. Njihove knjige imam. Nešto još nisam čitala, a nešto sam dosta davno, tako da bi trebalo čitati ponovo da bih uopšte mogla da pišem o njima. Inače, Rumena je iz Makedonije. Spada u tzv. domaću književnost. Nisam baš sigurna da mi se čita, da budem iskrena...

      Избриши
  11. Jao da iz Makedonije ne znam kako i zašto sam to pobrkala ni kako sam uspela da ih pobrkam hahha. Valjda zato što se ni meni ta knjiga ne čita uopšte. :') Što se tiče ovih pisaca hvala za predlog baš ću da ih guglam nisam nikad pre čula za njih. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovaj Bugarin je izašao u izdanju Derete i knjiga još postoji u knjižarama. Danci su izašli pre jedno 10 godina u izdanju Čarobne knjige. Čini mi se da je i knjige skoro nemoguće naći u prodaji. Možda imaju biblioteke?
      pozdrav :)

      Избриши
  12. Moje poznavanje arapske književnosti počinje i završava se sa Hoseinijem, tako da je za mene to potpuno neistražen teren. Pročitah i Sandrinu recenziju i prilično ste me zainteresovale za ''Glasove''.
    Lepo je kada se kroz književnost upoznaje neka kultura, a još lepše kada to proističe iz pera onih koji su u tim kulturama ponikli (svakako bolje nego da o njima propovedaju oni koji o njih jedva da su se i ''očešali'', kao što je u umetnosti često praksa). Još kad bi bilo onoliko vremena koliko je zanimljivih knjiga i svetova za upoznavanje... :)

    ОдговориИзбриши
  13. Da, kaže se da treba birkati mudro! Međutim, nema se vremena ni za to. Ostaje nam jedino da vidimo kako knjige biraju nas...
    Da, te patrijahalnije kulture su stvarno, bar meni, izazovnije za čitanje... 😍💙☀️

    ОдговориИзбриши
  14. Pa šta je ovo i zašto sam ja ovo propustila? Uzimam još ove sedmice! Definitivno. Mislila sam napisati da nikad toplije i ljepše utiske nisi napisala, ali sam sigurna da sam ti tako nešto dosad napisala najmanje dvaput i još najmanje toliko puta isto pomislila. Ali, ovaj tvoj tekst nije samo svojevrstan praznik sam po sebi, ovo je cijela jedna nova priča. Eto, takav sam osjećaj stekla čitajući, kao da sam upravo pročitala jednu tvoju priču. Pre-pre-predivno!

    ОдговориИзбриши
  15. Ma, stvarno je za ne propustiti!
    Jedna od retkih da mogu mirne duše ovde svima vama, raznolikim po voljenju ovoga ili onoga, reći da je obavezno pročitaju!
    I da, nije mi promaklo da si rekla da si imala osećaj da čitaš neku moju priču... namah me je neka toplina preplavila... lepo je to, mislim, lep je to osećaj kad prijaš nekom ko ti je drag... 😍☀️🌻💛😍

    ОдговориИзбриши
  16. Kakav kraj! Ludnica! Krajnje neočekivano poslije ovakvog tvog prikaza! Još ne mogu doći sebi!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ako za neku knjigu kažemo da je limunada, onda za ovu možemo reći da je loza, crnogorska, na eks ...

      Избриши

Постави коментар