Markes Gabriel Garsija - Pukovniku nema ko da piše

Kolumbija, prva polovina 20. veka. Mogla je biti i Srbija krajem 20. veka. Ili koja druga država drugog ili trećeg sveta u ma koje vreme. Nažalost.
Pukovnik i supruga mu su protagonisti. Ubijeni sin jedinac i nasleđeni pevac za borbe uzrok tuge i goleme nade. Nade da će pevac pobediti i doneti im zaradu. Ne bogatsvo, već izvesnost da će imati što jesti neko vreme. Bar dok ne stigne rešenje o penziji koju pukovnik čeka već punih petnaest godina. S uredno podgrejanom nadom svakog petka odlazi do pristaništa gde dolazi pošta. A zatim, iz petka u petak, toj istoj nadi okreće drugi obraz na koji poštar-čamdžija prilepi odbijenicu da pismo nije stiglo jer „pukovniku nema ko da piše“ ...

***

***

A njih dvoje staraca, „siročad svoga sina“, ostali su iza ivice egzistencije, nemoćni da se izbore s korupcijskim demonima vlasti, nesnađeni za ma šta drugo...
Lik supruge je ženski pragmatičan, deluje na nivou realnosti sada i ovde: šta staviti na tanjir, šta obuti, ima li se za nahranit pevca, može li se koja stvar iz kuće prodati...
Lik pukovnika je fascinantan u svojoj savršenoj jednostavnosti. Borio se za domovinu i ostvario pravo na penziju. Tačka. Ima pevca koji će za tri meseca pobediti u borbi i obezbediti im imetak. Takođe tačka. Sasvim dovoljno da njih dvoje mogu živeti. Šta tu ima još da se priča? Treba samo biti strpljiv, jer je sve rešeno.

***

Nota 1:
Radnja romana je opštepoznata, a siže stane u nekoliko rečenica.
Prilikom čitanja su mi se stalno preplitale emocije i budile asocijacije na Beketovog Godoa u uskoj sprezi s Lazarevićevom pripovetkom „Sve će to narod pozlatiti“, glazirano frazom da revolucija jede svoju decu.
I te me asocijacije nisu iznenadile. Nekako su i one opštepoznate.
Ono što me je iznenadilo što sam paralelno s ovim delom čitala pesme Ivana V. Lalića i plakala dirnuta svakim njegovim stihom koji poziva na milost.  Jer, zaista, ništa meni ovde nije nedostajalo, osim milosti.

„Gospod ubija i oživljuje, posluje
U našem svakodnevlju, kao baštovan:

Kalemi, čupa korov, podrezuje,
I vlažne hrpe lišća pali u poznu jesen;

Dim štima oči, suze nas gorče peku.

Posluje kao bolničar koji se muva, ćutljiv:
Namešta jastuk, udeva iglu u venu,
Njegovi su otisci prstiju na boci

Iz koje kaplje milost; menja zavoj, mrlje su krvi
Ko mrlje vina na stolnjaku poslednje večere.“

 

Nota 2:
Neobične priče su se meni uplele u čitanje ovog dela. Ima već više od dve godine kako sam obećala Argentinčici (kako ju je lepo prozvala Milka), poznatijoj nekada na instagramu kao @maradona_ggg ili @dete_trenutka, da ću Markesu dati drugu šansu i pročitati ovu knjigu. Inače, Markes kod mene nije dobio prolaznu ocenu još iz vremena njegovog Nobela, a moga srednjoškolstva, romanom „Sto godina samoće“. I nije da nisam htela i ranije, ali mi se nikako nije dalo...
A šta je mene sada povuklo da sa cele one gomile željenih i jedvačekanih sajamskih knjiga ne izaberem ništa, nego da se okrenem Pukovniku, lepo nemam pojma.
Nakon čitanja nekog dela  ja sebi ostavljam dosta vremena da slova sazru i lepo se ugrade u moje ćelije, pa me je u tom poslu i dočekala vest da je Maradona preminuo. Šok.
Draga moja @maradona_ggg, gde god da si, zaista ti ponosno mogu reći: Pukovnik je pročitan i nije mi žao, nimalo!

Ocena: 9/10
Izdavač: Znanje Zagreb, 1978 (II izdanje)

 

Коментари

  1. I meni se to dešava, željno iščekujem da nabavim neke nove naslove, a kada se nađu na mojim policama, ja se okrenem nekoj knjizi koja tu čuči godinama. Takođe, razlog nepoznat. ☺

    Prikaz je odličan, ali nisam iznenađena, to je već opštepoznaot, karakteristika ovog profila. Odlična poveznica sa Beketom i Lazarevićem, kao i umetak Lalićeve poezije. 👌👌👌

    Zanimljiva mi je ova sintagma "siročad svoga sina", nisam pomišljala da i to može biti. Žalosno je to apsurdno stradanje za tuđe ideje i ideale, bili mladi (kao Lazarevićev junak) ili starci poput ovih, budu izigrani i ostavljeni bez milosti.

    Hvala ti na ovom divnom prikazu! Nisam čitala Markesa, ali imam osjećaj da će mi se dopasti. ☺

    💖😘💐💝🤗

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da, starci nisu imali prihoda (čekali su njegovu penziju), pa ih je sin izdržavao. Nakon što je on ubijen, oni su ostali bez žute banke... Tuga pregolema.
      A da će se vama dvema Markes svideti sam više nego sigurna!... 🍰
      Hvala ti što pričamo ovde, u mojoj kućici na drvetu... 🌳🏡🌄

      Избриши
  2. Vrlo je logično da ovaj prvoklasan prikaz objaviš u petak! Takvi detalji i podudarnosti mene oduševljavaju! �� Brižljivo vođenje računa o detaljima... Nisam čitala ovo delo i ovaj prikaz uzimam kao najbolju moguću preporuku da to i učinim. Sva poređenja i asocijacije koje si navela su me učvrstile u toj nameri, a Lalić me je, to pretpostavljaš oborio s nogu. Vrhunac tvog prikaza je upravo ta tačka milosti. ❤

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Tema milosti je ono što mene fascinira u svim oblastima. I milost i njeno odsustvo. Najintrigantnija tema, najmanje istražena, čini mi se...😍... Pa kad naiđem na delo gde milosti nema ni u tragovima, moram malo da se zaštitim mešajući s nečim što znam da će pomoći... Lalić je bio pun pogodak!... 🎯

      Избриши
  3. I na sve ovo mogu samo da zatvorim oči i klimnem glavom...

    Nisam još pošteno počela da čitam prošlogodišnje sajamske naslove, koji su mi stigli ovog ljeta, a zovu me priče iz Markesove zbirke "Oči plavog psa". I znam da neću odoljeti...

    Pozdrav ti, Živka!
    M.

    p.s. Pozdrav i Argetinčici. Znam da će svratiti, ono jednom...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Evo, i ja ti se pridružujem i klimam glavom...
      Meni je uživanje u ovom spokojnom petkovnom popodnevu... Možda počnem neko novo štivo, a možda i završim neko od započetih... Inspiracija trenutka... 🐦💦

      Избриши
  4. Mene je odmah, na prvu loptu, odusevila naslovnica i cinjenica da citas nesto iz, omiljene mi, HIT biblioteke. Najbolje ikad! Sa kakvom sam samo zudnjom cekala mesecni dzeparac, da odem po svoju HIT knjigu jednom mesecno. Al pokradose, mangupi, ostade mi ne vise od pet - sest. I meni je drago sto si Markesu dala drugu sansu. Ja sam ga obozavala. Doduse kao srednjoskolka. Pitanje je koliko sam onda uopste razumela "Pukovnika". I divni Lalicevi stihovi! Da, milost za sve osim za nesavrsenog Jergovica... Salim se,necu opet da pocinjem. Samo se zezam da ubijem vreme dok cekam bus za Zrenjanin 😘

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. S radošću pozajmljujem sve Hitovo, a i ostalo, ako ima nešto što želiš...
      A sad naša, hajde da ga nazovemo "Večita žiškica"... 😇...
      Milosti treba nemoćnima, onima koji su dotakli dno, onima koji su svesni da im je loše, da više ne mogu tako, a ne znaju kako, nevoljenim, bolesnim, željenim, ...
      A šta je naša Večita žiškica od svega toga? Pa on je samouveren, poznat, slavan, kaže da nema odgovore na sva moguća pitanja, ali niko ne može da nađe pitanje na koje on nema odgovor, o svemu je promislio, o svemu ima sud... Šta će njemu milost?

      Избриши
    2. Da zloupotrebim Desanku, trazim pomilovanje za Ziskicu 😘

      Избриши
    3. Misliš, pomilovanje za one nadobudne koji ni ne znaju da im je pomoć potrebna?... 👏... Bravo, za takve bi moglo...

      Избриши
    4. Moze i tako. Mozda je takvima najgore

      Избриши
    5. Haha, ma nije takvima najgore, nego je SA takvima najgore... 😂... Njima je super sa samim sobom.

      Избриши
  5. E pa lepo je ispalo što si sa gomile ipak izvukla ovu knjigu 🤗 volim i ja tako da se iznenadim kad izvučem neku koja je dugo skupljala prašinu... A ove nove, dugo željene knjige, neka čekaju i neka se krčkaju još malo!
    Baš ti je lep prikaz, sasvim malo otkrivaš a dovoljno da se zapitam kome treba milost... Nisam čitala Markesa, verovatno je vreme da počnem! ❤️❤️

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ti nisi prva koja kaže da nisi čitala Markesa ili bar ovu knjigu ne - a ja sam mislila da sam ja najgora... Hehe... 💞... Opet, ovo sa "krčkanjem", a u ovaj zimski dan, mene jako podseća na sarmu, a ja, kao stara domaćica, nemam ništa protiv da se ponešto i duže krčka... 🍲

      Избриши
    2. Po mom skromnom iskustvu što se tiče sarmi, što se duže krčka, to bolje 👌😄 ❤️

      Избриши
    3. Haha, što se sarme tiče, iskustvo ti je sasvim dobro! 👏😂

      Избриши
  6. Prvi put čujem za ovo djelo. Radnja mi djeluje baš interesantno, tako da ću uzeti knjigu u obzir. Kao i uvijek, divan post. Sve pohvale za tvoj trud i rad i što nam uvijek na svom blogu preporučiš nešto novo. Uživam čitajući tvoje tekstove. ❤️

    Sweet-dreams-14.blogspot.com - novi post

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Kao i uvek, zahvaljujem ti se na posvećenosti kojom pratiš moj blog, kao i na komentaru. A Markesa zaista treba imati u vidu i staviti ga na neku "životnu" tbr listu. Mada, možda ipak sačekaš neke zrelije godine za upoznavanje... 💝

      Избриши
  7. Ja volim Markesa oduvek. Verovatno od onda kada mu i nisam bila dorasla. Mada ne garantujem da bih ga i sada drugačije doživela (u smislu da bih i dalje uživala dok čitam njegova dela). Iako nisam ljubitelj magičnog po svaku cenu (iskreno, više volim "realizam bez magije"), kod njega mi to magično prija i uvek me zatiče na mestu gde mogu da ga prihvatim i volim. No, mnogo je važnije ono što kod tebe volim. A volim i izuzetno cenim to tvoje posvudašnje traženje milosti, tvoje razmišljanje o njoj, kao i nepogrešivo uočavanje prisustva ili odsustva iste. Retki su i dragoceni takvi ljudi.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bogme bi se Markes iznenadio da može da pročita koliko sam više ljubavi dobila ovim tvojim komentarom, nego on. Da, prija mi jako i greje mi srce koliko i ova grejalica što mi bije u leđa.
      Sad samo osećam potrebu da malo otćutim s tobom... ❤️

      Избриши
  8. Uf.....Ova godina je ....Da. Maradone više nema, tuga je to velika, kao Pukovnikova.
    Al Maradona ggg je tu :) i Dete trenutka!

    Dirnula si me Pukovnikom u ovo malo leve predkomore što je preostalo od srca u kom Maradona uvek živi kao i Argentina kao i tvoje sećanje na jednu od mojih omiljenih knjiga i mene tako nestalnu :)

    Pukovnik zasluženo može u penziju nakon Milkinog i tvog prikaza.

    Hvala, hvala ....Grlim jako , ovde distance nema ;)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Raznežila si me svojim ponovnim pojavljivanjem u ovim našim virtuelnim vodama... 😍
      Grlim te snažno, bez distance, naravno...
      A to da li će Pukovnik u penziju ili ne nije mnogo bitno jer je zauvek osigurao mesto u mom srcu... 💝

      Избриши

Постави коментар