Šlink Bernhard - Povratak kući

Dečak Peter je rođen u nacističkoj Nemačkoj u vihoru Drugog svetskog rata. Oca nije nikad upoznao, a besparica i opšte beznađe su bili prihvatljivi izgovori za emotivnu distancu njegove majke. Kad je već malo poodrastao, a rat se završio, počeo je da provodi letnje raspuste kod očevih roditelja u Švajcarskoj. Tu prvi put spoznaje ljubav, toplinu i osećaj doma.
***
 „Radovao sam se mirisu bakine kolonjske vode koji se osećao u kupatijlu, sobnoj lipi u dedinoj radnoj sobi, tanjirima oivičenim crvenim cvetićima, priboru za jelo s drškama od slonove kosti, velikom staklenom zvonu za sir. Radovao sam se letnjoj tišini i dobro znanim zvucima leta.“

***
Jednom je, igrom slučaja, pročitao priču o nemačkom vojniku koji, nakon rata, pokušava da se iz Rusije vrati svojoj kući. Međutim, primerak koji je čitao nije imao kraj. Mnogo godina kasnije, sećanje na tu priču podgreva njegovu maštu i inspiriše ga da kroz dugi niz godina sledi različite tragove koji bi mogli dovesti do razrešenja misterije zvane „kraj priče“.
Kako to obično biva, kockice se slažu i priča se razvija na neverovatan način.
Svaki trag koji ga je doveo do otkrića imao je implikacije i na njegov lični životni put, put sazdan od emotivnog i profesionalnog lutanja.
***
„Da sam sanjao Barbaru, znao sam po tome što sam se probudio s osećajem ugodne i potpuno prirodne prisnosti, prisnosti koju sam osećao s Barbarom onih dana kada je sve bilo kako treba. Onda sam se potpunije razbudio, a doživljaj prisnosti pretvorio se u čežnju što je stvarala gotovo fizički osećaj da bih, ako bih se samo okrenuo i pružio ruku, dotakao Barbaru. Još razbuđeniji, shvatio sam neostvarivost te čežnje, ali sam je i pored toga osećao još koji trenutak, pre no što se pretvorila u razočarenje. “
***
Da li su sve priče o odrastanju ?
Šta čoveka, uopšte, nagoni da luta i traži i šta inicira kraj potrage?
Ne znam, možda kritičan broj iskustava u jednom trenutku iznedri misao: „Vreme je da se vratim kući.“

Ocena: 10/10
Izdavač: Plato, 2014. (III izdanje)

Коментари