Mehmedinović Semezdin - Me'med, crvena bandana i pahuljica

Radnja ovog autobiografskog romana bi se mogla opisati u par rečenica. Autor je sa suprugom i sinom tinejdžerom, kao izbeglica iz Bosne, stigao u Ameriku. Snašli su se, skućili, zaposlili. Posle petnaestak godina američkog života i on i njegova supruga se suočavaju s ozbiljnim zdravstvenim izazovima. Ovo nije priča o njihovom životu tamo. Ovo je sve ono drugo. Ovo je priča o njihovom životu unutar njih samih.
***


***
Kroz sam naslov knjige da se prepoznati da se sastoji od tri strofe.
U prvoj je autor, doživevši srčani udar, otvorio vrata bliske smrti i, samim tim, dodao jačinu i dubinu spoznaji sopstvenog postojanja.
***
„Šta je odgovor na pitanje: ko sam?, dok me golog zagledaju strani ljudi u mojoj sobi. I među njima ova djevojka, koju odnekud znam. Ono što me ispunjava nelagodom, i prigušenim stidom, nije blizina smrti, već saznanje da je moje tijelo, u tom trenutku, objekt bez zračenja. Moja je tjelesnost bez seksualnosti.
Osim toga, lakoća s kojom nepoznati ljudi ovo tijelo u prostoru pomjeraju, stvara utisak izgubljene težine, i doslovnog fizičkog umanjivanja. U trenutku kad sam sveden na svoje tijelo (kao jedini preostali znak), imam puni doživljaj vlastite bestjelesnosti. Ja sam samo ono što je od mene preostalo, kao moji životni ostaci, dok ležim u ogrtaču za kupanje, ispod kojeg sam go.“
***
Druga strofa opisuje njegov odnos sa, sad već odraslim, sinom. Povremeno baca svetlo i na širu, porodičnu sliku, obasjavajući niti svilene – kristalnu rešetku sigurnosti svake porodice. Da, to je upravo ona porodična sigurnost koja se precizno preliva u svakog člana, nepogrešivo određujući stepen lične sigurnosti. U strofi koju je nazvao „pahuljica“ opisuje njihov život nakon što je supruga Sanja doživela moždani udar.
***
„Postoji nešto očigledno u odnosu između majke i sina, nešto neopozivo, ali svaki put kad to pokušam opisati, postanem zbunjeni mucavac. Ustao sam iz stolice i u ogledalu na zidu vidio sam sebe, vidio sam krevet u kojem ona leži, i našeg sina koji ruku odmara na rubu kreveta. Tako čisto sam vidio nas troje zatočene u ogledalu, kao da smo u pustoši kozmosa i uzajamno se toplim dahovima grijemo.“
***
„Moje tijelo pamti različite vrste samoće, ali me nijedna nije pustošila kao ova dok u noći bdijem uz njezin krevet, gledajući je izmučenu bolom i nesanicom.“
***

Nota 1:
Mehmedinović je roman pisao u formi dnevničkih zapisa, ali pitko i profinjeno. Rečenice su mu lirske i sigurne. Jedino se, na momente, spuštao na nivo hroničara i bavio datumima ili crticama iz američkog načina života. Ti delovi mi nešto nisu prijali. Sreća pa nisu preovladali.
Nota 2:
Ono što ovaj roman izdvaja od drugih je što je on, u svojoj suštini, saga o ljubavi. Ljubav prema životu, porodici, detetu, supruzi, ... ljubav u svoj svojoj veličini!
“Osjećam se prilično spokojno. Dovoljno je da ona poravna kragnu moje košulje i od tog dodira sve se u kosmosu umiri. Nevolja nas je svela na suštinu. I ništa više od nas nije ostalo, osim ljubavi.”
Nota 3.
Ono što mi je sa svakom pročitanom stranicom izbijalo iz pozadine i obuzimalo u potpunosti je da je Mehmedinović jedan sasvim normalan čovek. Znate ono: moj ultimativni kompliment!
Ocena: 9/10
Izdavač: Fraktura, 2018 (II izdanje)

Коментари

  1. Kako različite - a redom pozitivne - utiske o ovom štivu sam čitala! Miljenko, Vanja, Jošnekonemogudasesjetimko, ti. To valjda ide i od onoga - u kojem životnom dobu čitaš nešto... Divno!

    Ali "porodična sigurnost koja se precizno preliva u svakog člana, nepogrešivo određujući stepen lične sigurnosti"! Jedna riječ, a tačno i precizno ono što jeste i treba da bude!

    Pozdrav ti!..

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja sam taj "nekonemogudasesjetimko". Onda kad sam vas sve tagovala na storiju, opcinjena knjigom 😁

      Избриши
    2. Hahahahh,... Vojka, ja stvarno ne znam da li me neko slađe nasmeje od tebe... 😀😁😂

      Избриши
    3. Daaaa, to je bilo prije nego što si krenula trajno da kućiš svoje utiske pod svojim krovom! =o)

      Избриши
  2. Tačno se osetiš oplemenjen posle čitanja! 😍
    Volim ovakve... sve ređe ih nalazim... nekad mi je zapitanosti i angažovanosti preko glave... nekad hoću samo ljubav čistu, prečišćenu, onu koja uzdiže sva srca koja dodirne...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znaš li da nema bolje preporuke od ovog tvog komentara?! Njime si sve rekla...sasvim dovoljno. ��

      Избриши
    2. Da, ja sam ti od onih idealista... kad mislim da je nešto dobar i efikasan lek za dušu onda sam naročito inspirisana i stalo mi je da me drugi čuju, da mi poveruju... 💗... to mi je onda ultimativni uspeh, kad se niz nastavlja, grana, prenosi dalje... 💓... to je punoća življenja!

      Избриши
  3. Divne si odlomke izdvojila. A znas sta je meni ostalo eto, sad vec godinu i neki mesec posle citanja? Ne bolnicki krevet, ne ni njihov stan, nego nepregledno zvezdano nebo nad pustinjom, u kojoj je sa sinom. To nebo kao izraz susastvene samoce, na koju smo svi osudjeni samim svojim postojanjem u svemiru, a ujedno, tako ozvezdano, i kao izraz vecne, ogoljene,najljudskije i najprirodnije ljubavi. Ovo je jedna od najtoplijih knjiga koje sam citala i neizmermo mi je drago da te se toliko dotakla

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Koliko danas napisah Milki, na njen "Bučers Krosing" - " Pustinja me privlači, ne mogu reći da ne… to je jedno veliko ćutanje!"
      ***
      Mada mi je veoma intrigantno da kažeš da smo na samoću osuđeni...⭐🌟🌠... ja je nekako vidim kao dar, kao mogućnost, kao plodno tlo za sopstveni rast

      Избриши
    2. Slazem se, ali samo onda kada je voljna. Ali puno je nevoljne, silom prilika nametnute ili na brzinu izabrane. Tuzno je kad ljudi ne mogu u takvim situacijama da izaberu rast, ali prosto ne mogu. I pate. Ali, u ovom slucaju sam mislila na cinjenicu da se sami radjamo i sami umiremo, uprkos svim, pa i najdivnijim zajednicama, a ogromno, neoiviceno nebo nad pustinjom nas na to podseca

      Избриши
    3. Da, u pravu si - sami smo kad se rađamo i kad umiremo... 💥... mada sam ja sklona promišljanju da duhovno nismo sami ni pri jednom, ni pri drugom... 👶... da postoje anđeli koji nam pomažu i pri dolasku i pri odlasku iz ove fizičke dimenzije... 👼... da smo ih jako svesni do dobi od oko 2 do 3 godine, da nam se onda svest o njima, na neki način "briše", pa i ne možemo pričati o tome u kasnijem dobu (mislim pričati o svom iskustvu)... 🍎... a da, kad smo pred smrt, ponovo imamo mogućnost jasne komunikacije s njima... to je onaj period kada je čovek na umoru, tada duša često napušta telo i vraća se u njega, veze duše i tela su sve labavije i, u jednom trenutku, samo se odvoji od tela... tada kažemo da je čovek uzdahnuo... tako i jeste gledano iz ove fizičke ravni... 🌟... gledano sa nebeske, anđeli su poveli dušu (nije sama) kuda treba...
      Šta je istina? Mislim šta je istina u stvarima koje nadilaze ovaj fizički svet? Ono kad naučni eksperiment ili forenzička analiza nisu alati koji su adekvatni... 🙏... vera je jedino što ti može dati odgovore i smirenje... 🍎... sam biraš...

      I evo tek na kraju ovog pisanija postajem svesna koji je ovo period u godini, šta tebi znači... 💗

      Избриши
  4. Pre ravno godinu dana, pred njegovu smrt, sanjala sam kako ga neki ljudi tuku, bez razloga, a on strasno jauce. Na sve to ja kroz suze sapucem deci da nece preziveti i utom se probudim. Odmah sam probala da se vratim u san i spasim ga. Bezuspesno. Pre tri noci sanjala sam opet neke ljude kako ga napadaju i ja besna izmedju njih i njega, kocoperim se kao zastitnik. Da li me je godinu dana mucila krivica iz onog sna ili je nesto drugo u pitanju, na mnogo slozenijem energetskom nivou, tek osecala sam se lepo 🙂

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Ja glasam za "nesto drugo u pitanju, na mnogo slozenijem energetskom nivou"... 😍🌟💗

      Избриши
    2. Otvorena za tu opciju 👍🏻

      Избриши
    3. Za tu opciju i ja glasam❤! Draga moja Iva, sve što si rekla o vodičima duša u i iz ove dimenzije - divno je, i ono je u šta i sama verujem❤! A samoća, ona je samo iluzija na ovom svetu...

      Избриши

    4. Čula sam više puta da je vreme iluzija, da postoji samo u ljudskom toku svesti... 🌀... ali da je samoća iluzija nikad nisam (zapamtila bih da jesam! )... sjajna misao, besprekorna formulacija, će mi zauvek biti vezana za tebe i ovu Bogojavljansku noć! 🌜😍🌛

      Избриши
  5. „Nevolja nas je svela na suštinu. I ništa više od nas nije ostalo, osim ljubavi.”

    Nisam ni pročitala knjigu, a već osećam da me je pisac ovom rečenicom kupio. Čitaću ga sigurno, ako ne konkretno ovo delo, onda šta god uspem da pronađem u „mojim” bibliotekama.

    Hvala na novom otkriću! :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Koji god su koju god njegovu čitali nije bilo mesta pritužbama. Sve same najveće ocene!
      Uživanje je pravo i zaista verujem da bi ti se svidelo!
      :)

      Избриши

Постави коментар