Kostić Laza - Među javom i međ snom

Zastani na tren, ćuti, ništa ne misli ... prati emociju !


Srce moje samohrano,
ko te dozva u moj dom?
neumorna pletisanko,
što pletivo pleteš tanko
među javom i međ snom.

Srce moje, srce ludo,
šta ti misliš s pletivom?
k’o pletilja ona stara,
dan što plete, noć opara,
među javom i međ snom.

Srce moje, srce kivno,
ubio te živi grom!
što se ne daš meni živu
razabrati u pletivu
među javom i međ snom!


Sto sedamdeset deveta je godina od rođenja pesnika koji je svoje stihove pleo u područjima omeđenim ljubavnim zanosima i očajanjima, večito inspirisan Lenkom, ljubavlju svojom neostvarenom. 

Коментари

  1. Rado bih obisla dvorac u Celarevu, u kom se prvi put sretose

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Dvorac... hmm...
      Ako je na biranje, ja bih volela da sam na njenom mestu tad kad se prvi put sretoše, pa makar i ne bilo u dvorcu, pa makar i ne bio Laza s druge strane... (Ne znam da li se ovo raćuna?)

      Избриши
    2. Neka si ti meni Lenka 😁👍🏻

      Избриши
    3. Eto vidiš kako se mi lepo dogovirimo: tebi dvorac, meni pogled 😀

      Избриши
  2. Uvijek sam mnogo voljela ovaj ponavljajući peti stih i sudar svjetova koji se u njemu bore...

    Prava si čuvarkuća poezije, Živka!

    Pozdrav ti!..
    M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Joooj, Milka, ti kad ga kažeš... istopih se od miline... 😍❤️😍
      Da, to si me odlično provalila - ja sam skroz majčinski tip kad je poezija u pitanju - volim da sakupim, zagrlim, pohvalim, udomim, preporučim sve te prelepe stihove. Jer oni su ono što se kaže "pomoćna lekovita sredstva". 🌿🔆🌱

      Избриши
    2. Divno zvuci ovo "cuvarkuca poezije"

      Избриши
    3. Ove čuvarkuće mi odlično idu uz kamenite priče... 😀🌿

      Избриши
  3. Toliko toga je napisano o Lazi i Lenki, njegovoj vječitoj inspiraciji i tragici. Jedan dio iz "Interpretacija" Staniše Veličkovića:

    “Njemu je bila već pedeseta godina, njoj tek dvadesetprva. Lenki Dunđerskoj, ćerki najimućnijeg Srbina u Vojvodini, Laze Dunđerskog.

    U svojim pedesetim godina Laza Kostić je upoznao Lenku Dunđerski, kćerku prijatelja Laze Dunđerskog. Kostić je bio slavan pesnik, poznata ličnost, krupan i vrlo lep čovek, lepo odeven, gospodstvena držanja, vrlo obrazovan i elokventan. Devojka je zavolela zrelog gospodina, a pesnik je bio ludo zaljubljen…

    …Prvo se javlja neverica da njega može da snađe takva sreća, snažno izražena uzastopnim retoričkim pitanjima:

    Zar meni jadnom sva ta divota?
    Zar meni blago toliko sve?
    Zar meni starom, na dnu života,
    ta zlatna voćka što sad tek zre?

    On je star, "na dnu života" a ona je voćka "što sad tek zre" — razdvaja ih nesklad njegovog vremena koje je proteklo i njenog vremena koje tek dolazi. Ostalo mu je da zažali što ta lepota nije njemu "sazrela pre" i da traži oproštaj zbog "grešne zalute" u predele života koji mu ne pripadaju. To je agens da u njemu nastane sukob protivstavljenih sila: mozga i srca, pameti i slasti. Taj sudar je predočen izvanredno bogatim metaforama: besni oluj (mladost, ljubav) i stari hrast (starost, pesnik). Mozak i razum su pobedili srce i ljubav (slast). Nastale su borbe u pesniku, sukob osećanja i razuma. Beži od Lenke i svojih osećanja u manastir Krušedol i tu provodi pet godina.

    Pamet me stegnu, ja srce stisnu',
    utekoh mudro od sreće, lud,
    utekoh od nje — a ona svisnu.

    To je kraj pozne ljubavi za koju nije bilo dovoljno sigurnosti, hrabrosti i moralne snage. Kada taj čin sagleda pošto je sve prošlo, vidi da nije dobro postupio: "utekoh mudro od sreće, lud". Mudrost je pobedila, sreća je poražena, došla je tragedija i posvedočila da mudrost nije bila mudrost nego ludost. Njena smrt izazvala je apokaliptički slom:

    Pomrče sunce, večita stud,
    gasnuše zvezde, raj u plač briznu,
    smak sveta nasta i strašni sud —
    o, svetski slome, o strašni sude,
    Santa Maria della Salute!

    Ova apokaliptička slika, hiperbolama vasionskih razmera, pokazuje snagu duševnog loma koji je izazvala smrt voljene devojke. Tu se završava lirska istorija ovozemaljske ljubavi i započinje istorija onostrane ljubavi koja se događa u snovima”.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Šta drugo da ti kažem sem hvala ... što pratiš, čitaš, učestvuješ... što si tu... :)

      Избриши
  4. Drago mi je što si stavila ovu pjesmu na svom blogu, jer smo je u školi učili napamet i to baš ove sedmice. Jako ju volim, kao i pjesmu Santa Maria della salute. Odličan post. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Veliki pozdrav za škole i profesore koji još uvek insistiraju na čitanju poezije i učenju stihova napamet!
      💖
      Ostane u čoveku zauvek ta klica ljubavi za poeziju ako se poseje u mladu dušu...

      Избриши

Постави коментар