Jančar Drago - Te noći sam je video

Ponekad možeš roman opisati jednom rečenicom, a da kažeš, uglavnom, sve. Sada bi to bilo: ovo je priča o Veroniki Zarnik.
***


***
Veronika je bila inteligentna, šarmantna, atraktivna, hirovita i odlično obrazovana mlada žena. I u današnje vreme bi bila žana koju svi primete, ona o kojoj se priča, a kamoli u njeno - pred i za vreme Drugog svetskog rata. Bila je udata za uglednog i dobrostojećeg slovenačkog preduzetnika koji joj je ispunjavao želje i ćutke prelazio preko svih njenih gafova. Međutim, ratni vihor je, tutnjeći kroz Sloveniju, odneo porodicu Zarnik.
***
„A kako se ja to ponašam? upitala je ljutito.“
Ćutao sam. Ako sama ne shvata, ona, poštovana gospođa iz visokog ljubljanskog društva, kako da joj objasnim to ja, oficir iz Valjeva, mesta gde gajimo šljive i nalivamo se šljivovicom, kao što to misli njen poštovani suprug. Aha, rekla je, misliš da treba da se krijemo? Od koga? Ćutao sam, na kraju krajeva nismo bili sami, šofer Lojze je na licu imao navučenu masku tupavca koji ništa ne zna i ništa ne čuje, gledao je u put pred sobom, zatrubio nekoj konjskoj zaprezi, ali ipak je bio tu. Ne treba da se plašiš, nastavila je Veronika, neće te ubiti. Leo uopšte nije ljubomoran. Bio sam loše volje, ništa nisam hteo da znam o njenom mužu i njihovom odnosu, briga me je bilo da li je ljubomoran ili nije. Kada se auto zaustavio pred kućom u kojoj sam stanovao, izašla je zajedno sa mnom. Rekla je nešto šoferu a on je slegnuo ramenima i odvezao se. Ako ti je do skrivanja, hajde da se krijemo, rekla je. Prespavaću kod tebe. Stajali smo na ivici puta, a meni se činilo kao da stojim na rubu neke provalije.“
***
Rasvetljavanje nestanka Veronike i njenog supruga je ponuđeno kroz pet različitih priča ljudi koji su ih neposredno poznavali – njena majka, sobarica, njen ljubavnik (oficir kraljeve vojske), njen prijatelj i obožavalac (nemački oficir) i radnik na njihovom imanju potajno zaljubljen u nju (partizanski borac).
***
„Zapravo, dodala je nakon nekog vremena, dok ste u toj uniformi, sve vreme tako živite, hvalite život i vidite smrt. Gledao sam sunce, gledao sam bledi mesečev srp, koji je visio nad ravnicom pod brdima. Između života i smrti, pomislio sam, svi tako živimo, između noći i dana, kao i sada. Nisam je više dodirnuo. Iako sam to želeo. Bila je nedodirljiva. Privlačna, ali nedodirljiva.
Takva će mi i ostati u sećanju.“
***
Nota 1:
Ovo mozaičko slaganje i preplitanje, kao i sama priča, daju odličnu osnovu da štivo bude izuzetno zanimljivo. Takođe, autor je jako pazio kako je birao likove koji iznose svoje verzije događaja. Na taj način je dobio priče od kojih svaka ima svoju istinu, originalni pogled na dešavanja nestanka bračnog para, kao i na sam rat. 

Nota 2:
Ono što mi je sve vreme tuklo po živcima je stil pisanja. Rečenice su blede i bez daha. Ima i interesantnih opisa i promišljanja, ali i puno je misli koje ne vode nikuda, započetih razrada na koje se autor više nikad
a nije vratio. A ono što me je posebno porazilo je beskrajno ponavljenje identičnih rečenica. U jednom trenutku sam poželela da je knjiga u elektroskom obliku, pa da opalim jedan “Search” i statistički prenesem koliko je puta koja upotrebljena. Tragično kada te književno delo navodi na statistiku...

Nota 3:
Upecala sam se i ja – imala sam prevelika očekivanja od romana koji je imao poprilično dobre preporuke kojekude. U jednom momentu sam čak pomislila da je razlog toliko bledom utisku upravo to što sam ga i čitala neposredno nakon nekoliko otkidajuće dobrih romana. Ne bih baš rekla da je tako... Ako vas je ovo zaintrigiralo, prosudite sami.

Ocena: 7/10
Izdavač: Arhipelag, 2014 (I izdanje)

Коментари

  1. Baš je zanimljiv tekst ni meni se nešto posebno ne dopada stil tj iz ovoga što si izdvojila, a baš je naslov bio intrigantan i obećavajuće je zvucao, al eto i naslov ume nekad da prevari. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Meni je naslov Ahilova peta. Ako mi se dopadne, moram da vidim šta je unutra, makar mi svi pričali da nema ništa... A za ovu su govorili da je fenomenalna i nesvakidašnja... 😍... Zato je i prošla sito i rešeto sajamskog spiska...
      PS. Što si takva za citate... pa ja sam prebrala samo bisere, a ni oni ti se ne dopadaju, šmrc... 😓

      Избриши
    2. Nemam pojma zasto mi se ne dopada nečiji stil mi se prosto ne dopadne bez obzira o čemu je tekst konkretno. Inace pocela sam da citam onu Handkeovu knjigu "Popodne pisca" koju si preporucila i baš mi se jako dopada doduše tek sam krenula da je citam. :)

      Избриши
    3. Čini mi se da "Popodne pisca", na samom početku, obećava možda neku nijansu više. Međutim, on drži isti nivo tokom cele naracije.

      Избриши
  2. Baš mi je drago da ti se svideo blog i pored evidentnih razlika u ukusima. U pravu si, ovo može da ti bude kao neki info o knjigama za koje možda ne bi ni čuo.

    To što pišeš i crtaš je odlično! Kreativni ljudi, kvalitetni, oni koji se ne bave tuđim životima nego svojim uvek nađu vremena i načina da tu svoju kreativnost ispolje.
    Gledaj da ti budeš zadovoljan postignutim, to je ono jedino što je bitno.

    pozdravljam te

    ОдговориИзбриши
  3. Kako suprotstavljene preporuka i antipreporuka!

    Da nisi lvim bacila svjetlo na naslov, ne bi mi došao u zonu radara...

    Ali idemo dalje! Pozdrav ti, Živka!

    M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Svašta uđe u zonu radara, nešto te zatalasa, a za drugo se praviš da si vazduh pa ono samo prođe... 🐴... ovo je za prolazak!

      Избриши
  4. Što ti meni jednom reče, srećna sam što nešto neću juriti da čitam��! Poljubac u doba korone������

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vojka ne može da propusti pa će ti dati neki drugi ugao... ali u nedoba korone.

      Kad sve ovo prođe rado ću se sećati viceva iz ovog perioda... Još uvek se smejem na poslednji što sam čula: "Vratismo se iz Lidla, skinusmo maske, kad nešto gledam... muž nije moj..."

      Избриши
  5. Baš sam sa drugaricom sa kojom često razmjenjujem knjige i utiske o pročitanim knjigama pitala jesam čitala pomenutu knjigu i baš smo se dogovarale da je nabavimo nekako. Ona ju je nakon nekog vremena pročitala, ja jos nisam. Pa ću vidjeti da je u skorije vrijeme pročitam da vidim kakav
    će utisak ostaviti na mene.
    Sjajno opisano kao i uvijek, čitam sa uživanjem. ♥

    https://sosihappylife.blogspot.com/

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znam da je ovo jedna od najboljih knjiga najboljeg slovenačkog pisca, ali meni definitivno nije legla.

      Nisam ni videla na instagramu ili nekom blogu prikaz (u stvari jesam čitala jedan mnogo afirmativan prikaz na nekom blogu, zaboravih kom)

      Zbog svega toga me baš interesuje i neki drugi ugao gledanja. Vidim da tvoj blog nije tematski o književnosti, pa ako nemaš gde vrati se ovde pa mi napiši kakav ti je osećaj izazvala knjiga, da li ti je bila interesantna...

      Pozdrav

      Избриши
  6. Nema potrebe za ovako eksplicitnim obaveštavanjem... Kad budem našla vremena, pogledaću, bez brige!

    ОдговориИзбриши
  7. Ne, nisi me uvredio... ja sam skroz neuvredljiva osoba! Tako da, bez brige...
    A da sam se iznenadila tvojom objavom, jesam - otud i moja reakcija. Nisam to nikad ranije videla za ove 2-3 godine koliko pišem blog.

    Sve je OK!

    ОдговориИзбриши
  8. Kažeš da je to jednostavni priča o Veroniki Zarnik? Niti najmanje samo to i niti najmanje jednostavna. To je priča o dve jako kompleksne stvari: o istini i o ratu. Sa dve poruke: nema samo jedne istine i rat je uvek strašan. Kroz pogled 5 različitih osoba na istu stvar (Veroniku i njen život i smrt) razumemo, da je to što su drugi videli samo njihov deo istine i da niko nije imao pravi pogled na celu istinu, na to šta je Veronika u stvari bila, a bila je skup svih tih istina. I zbog toga je umrla jer u ratu ti pojedinačni, crno beli pogledi odlučuju, u ratu nema više istina, nego samo jedna, "naša" istina. Zato je morala umreti, jer nije pristajala, kao i nikada pre u svom životu, na taj pojednostavljeni pogled o samo jednoj, pravoj istini, o samo jednom putu, samo jednom načinu života (ona koja je kao prva žena u Jugoslaviji vozila avion, šetala aligatora po Ljubljani, pustila bogatog muža i pobegla sa ljubavnikom u "palanku", ona koja je pomagala partizanima ali nije mrzela Nemce kao ljude)... Šteta, da taj, apstraktniji deo ove, inaće istinite priče o Kseniji Hribar (pravo ime) očigledno tu niko nije razumeo. Na sreću ipak jesu kritičari, pa je Jančar dobio prestižnu nagradu francuskog ministarstva za kulturu European Prize for Literature (Prix Européen de Littérature) kao jedini pisac sa ovih naših prostora.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E, jesi ih (je) uništio, Miloše. Imaš potpuno pravo, roman je kompleksan i nemože se ga čitati bukvalno, ko neki tamo Danielle Steel roman. Šta ćeš, tu na Balkanu smo stvarno više crno-beli i te simbolike i dublje poruke nam baš ne leže izgleda. Ili je naš ili ga kolji... Ili u ovom slučaju: ma piši bre konkretno, da te ceo svet razume LOL

      Избриши

Постави коментар