Šajtinac Uglješa - Sasvim skromni darovi

Vremensko-prostorni okvir u koji se ugnjezdio ovaj roman je neko vreme savremeno, a rastojanje elektronsko, mejlovsko između Srbije i Amerike. Ceo roman i predstavlja razmenu mejlova između rođene braće, Živojina i Vukašina - dramaturga koji se, nakratko, obreo u Americi na susretu istočnoevropskih pisaca.
***
***
Ova neizmerna udaljenost inicira u njima da počnu da se otvaraju jedan drugom, da pišu stvari koje nikada ne bi rekli oči u oči, da preispituju sopstvene postupke, da pokazuju empatiju koja, iako oduvek prisutna, nikad nije bila u ovolikoj meri verbalizovana ... Braća se jedan drugom obraćaju u prisnom tonu, osećajno, srca širom otvorenih.
***
„Završavam, gledam u vrh ove stranice pa se pitam, da li on razume na šta sam mislio kada sam rekao: „Hrabro, samo hrabro!“ Hrabro voli sve oko sebe, brate moj. Za to je potrebna velika hrabrost. Kao što je najveći strah koji čovek može da oseti strah od toga da je moguće jednom i zauvek izgubiti ljubav za sve i svakoga.“
***
I poveravaju stvari za koje treba ogoleti dušu do krajnjih granica.

***
„Približavam se sasvim uplakanom detetu i pitam ga da li se boji psa. Da. Pružam mu ruku. I, tada se desilo. On uhvati svojom malom šakom moje prste i odvoji se od drveta. „Idemo, neće ti ništa“, kažem. Hodamo trotoarom. Devojčica, klinac i ja. Ona je njegova starija sestra. Klinac više ne plače. Hodamo i ćutimo. Škola i zabavište su odmah tu. Odmah, jebeno tu.
Nisam pomislio na nas troje. Nisam se setio da sam ja najstariji brat, da postoji postoji mlađa sestra i još jedan, najmlađi brat. Nisam u toj dečici video vas dvoje, nisam imao nikakvih sećanja, nikakvih fleševa. Samo sam poželeo da su moji. Duže od tih trista metara. Onda smo stali. Sestra je rekla da će ga ona uvesti u vrtić. Odoše. Dabome, gledao sam za njima. Boli me kurac šta god ko mislio. Bio sam srećan i nesrećan, bio sam spreman da startujem motor, odvezem se do firme i da mi tamo kažu da firma više ne postoji. Mogao sam da primim najgoru vest a da ne trepnem posle te male šake koja se odvojila od mojih prstiju.“
***
Nota 1:
Količina brige i ljubavi u ovoj porodici je nešto što nikog ne treba da ostavi ravnodušnim.
Ovde svako za svakog ima poštovanja i razumevanja.
 „Zvao sam roditelje. Van sebe sam što je otac ponovo propušio. Smeje se na moje neodobravanje. Keva uvek i opet pominje: „Digla sam ruke“, a znam da nije. Kad i ako se nešto desi ona će ih najbrže „spustiti“, opet i uvek, da izvlači poslednje od života, što iz Dedija, što iz svakog od nas.“

Nota 2:
Uživala sam neizmerno čitajući ovaj roman. Odiše snagom, a da ni u jednom trenutku nisam osetila da je izveštačen, preforsiran ili lažan. Ne bih ga nikad nazvala vrhunskim književnim delom, ali ja niti u jednom drugom nisam naišla na toliko apostrofiran moj životni moto: samo da su mi sinovi kao musketari – svi za jednog, jedan za sve.

Ocena: 10/10
Izdavač: Arhipelag, 2012 (III izdanje)

Коментари

  1. Od svih sjajnih naslova sa Sajma - Šajtinca sam baš baš jedva čekala! I nisam se razočarala - draga mi je ova desetka!

    A moto...pretpostavljam san svake majke...

    Pozdrav ti, Živka!..
    M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znam da si i ti pomno pratila Jecu kad je objavljivala postove o njegovim knjigama.
      Stvarno oplemenjuje i razgaljuje. Odličan je!

      Избриши
  2. Milina mi je od tvog motoa, zato su ti i momci takvi❤❤❤

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Pa kad se utrefilo da se ovakav post poklopi sa našom jučerašnjom pričom, onda sve odjekuje u ušima...

      Избриши
    2. Odjekuje, da znaš da odjekuje... I kako Lili kaže, prožima milina od njega...��

      Избриши
    3. Mene ovi naši susreti baš dugo drže na maksimumu... Sve je ovo virtualno lepo i ig je odličan posao filtera odradio, ali dok nam se oči ne rukuju ne znamo šta je pun spektar ...

      Избриши
    4. Lepo ti je ovo s rukovanjem ociju. Bas nezno... A Sajtinac na gomilici kraj kreveta. Al to vec znas. Moj Zrenjaninac. Otac mu poznati pesnik Radivoj Sajtinac. Omakne se nesto i u Banatu 😁

      Избриши

    5. Ovo s rukovanjem očiju je Bukicino i toj joj neću nikad zaboraviti... 💕... A što se tiče Banata celog ne znam, zaista... Ali što se poomačinjalo u Zrenjaninu, to je stvarno za priču... 🌻... Jedno blago je i nama lično dopalo i mnogo smo srećni zbog toga... 💎

      Избриши
    6. Radivoja Šajtinca i naslov "Suva igla" uhvatila sam kod nekog, ali i na širem izboru za NIN-a. I on mi je jedno jedvačekanje, budući da mi je preporučen kao "lirski, porodični roman, za koji je čudo što se nije našao barem u užem izboru". E sad...

      To znači i da je tvoj Banat, Vojka, daleko odmakao i da se tu ništa nije omaklo. O zrenjaninskim referencama iz "Čuvarkuće" da ne pričam... =o)

      Избриши
    7. Vidis, ta "Suva igla" mi je promakla, ali sad si me zainteresovala, pa krecem u guglanje. A kod mene je, kao sto je poznato, mali korak od guglanja do kupovine 😁

      Избриши
    8. Neka, neka, Vojka, i treba srce da ti peva... 🎤... u kakvom si se divnom društvu našla... kažem to iz ličnog iskustva... peva i moje... pa čak ni ja, slobotolerantni, radikalni kontraš tu ništa ne mogu da pokvarim... 😀

      Избриши
  3. Post je odličan i sviđa mi se način na koji si ga opisala i kako si izdvojila neke djelove. Nisam čitala ovu knjigu, ali ću je potražiti u biblioteci ili nekoj radnji. Divno napisano! 💖

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, draga moja! Ova knjiga je preporuka za sve... Ne treba ti ni čitalačko, ni životno iskustvo da bi mogla uživati u njoj.

      Избриши
  4. Privukao mi je pažnju komentar iz ove poslednje ''note'' - da ga ne bi okarakterisala kao vrhunsko književno delo, ali da si u njemu pronašla jasno iskazane svoje principe. Dešava se i meni često, naročito u poslednje vreme, da čitam nešto, ne oduševim se samom književnošću toliko, koliko se vežem za nešto što osetim kao svoje u tom delu. Nekada mnogo bolje pamtim te knjige, nego one koje su me ostavljale bez teksta iz nekih ''umetničkijih'' razloga.

    Hvala na još jednoj interesantnoj preporuci! :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja, kao nekompetentni ljubitelj književnosti mogu samo, kroz jako retko sito, da vagam da li je nešto u ovoj ili u onoj "klasi" književnosti. Tu uvek povlačim crtu.

      Međutim, ono što mogu je da pričam o porodici, o moralu, o ljubavi i slično... odnosno o emocijama koje dato književno delo izaziva u meni, a povodom tih tema. Tu uvek čujem "čitavu skalu", nekad mi se čini i više nego što je sam autor želeo kaže.
      Iako sebe ne smatram laikom u tim temama, uvek volim da vidim, pročitam kako neko drugi reaguje na isto delo. Mislim da na nekog kome knjiženost nije profesija ili vokacija ovo ostavlja mnogo jači utisak.

      A što se tiče preporuka... stvarno u meni krene neka trenutna veselost kad čujem da je nekom prepuruka ono što sam i ja usvojila kao nečiju preporuku... circle of life, hehe... 💖... volim to u svakom obliku!

      Избриши
    2. Jedna od najvećih čari blogova, makar ovih knjiških, za mene i jeste taj ''circle of life'' i širenje dobrog glasa o nekim delima koja bi možda prošla neopaženo. Recimo, ovaj blog je za mene postao riznica nekih književnih dragulja (i dela i autora) koji bi mi promakli, jer često ne znam gde da tražim, ili, što je još tužnije, nemam mnogo vremena da tražim (ne sećam se kada sam poslednji put ušla u biblioteku bez jasne namere šta ću pozajmiti, i zaboravila se pred policama, prebirajući po knjigama i autorima za koje možda prvi put čujem). Zato su blogovi spas! :)))

      Избриши

  5. U nedovršenoj tj. neosveštenoj ljudskoj prirodi je da svaku stvar, pojavu ili događaje odmah svede na njenu zloupotrebu. (Najradikalniji primer jeste zloupotreba Nobelovog pronalaska)

    Već je dosta vremena prošlo od prapočetka društvenih mreža tako da su konzumenti pronašli naličja, a istraživači sproveli istraživanja o tome šta sve društvene mreže rade čoveku, u negativnom smislu, naravno!

    Pitam se da li će ikad iko poželeti da sprovede anketu šta su sve nama, sa knjiških društvenih mreža, donele dobro. Mislim da ovde nema šta da krene po zlu...

    Hmmmm....evo dok u ovo divno nedeljno jutro ćakulam s tobom dođe mi misao da napravim neki post na tu temu... 😀

    Hvala draga moja, ti si uvek inspiracija...

    ОдговориИзбриши

Постави коментар