Karakaš Damir - Blue moon

Došao je iz svog rodnog mesta u Zagreb studirati poljoprivredu. Bio je prvi koji je krenuo na visoke škole iz tog ličkog sela koje je od najbliže stanice voza udaljeno sat i po peške, kroz šume i njive. Godine behu one s kraja osamdesetih, godine najlepšeg sunca, muzike i smeha, godine pred buru...
***


***
Kao dečak je bio bistar i okretan, od malena navikao da se sklanja od očeva pijana pogleda i preke naravi, životom izbrušen da svaki put utekne i pretekne.  Sve svoje nade i nejasne predstave o odrastanju je pretočio u ravnodušni prezir prema planiranju budućnosti, završavanju škole, preuzimanju odgovornosti, u život od danas do... pa, ni do sutra. On, Čarli, i njegov drug Džimi jurili su za dobrim osećajem kao za smislom u rokabili frizuri, pivu, zagrebačkim klubovima, devojkama, ... Kada su ga stigle i prve odgovornosti kojima nije mogao uteći počele su se vraćati, u mnogo intenzivnijem obliku, teskobe i poteškoće s disanjem. 
***
„Neko vrijeme stajao sam i gledao kroz jednokrilni prozor u mrak; svaki put kad bih udahnuo, činilo mi se da imam manje zraka; ovo mi se često događalo kad bih se vraćao kući. U selu je bilo nekoliko starih napuštenih kuća, a tišina je bila takva da sam mogao čuti kako iz njih, kao iz pješčanog sata, polako istječe pijesak.
...
Zavukao sam se u svoje misli, kao mokri pas u toplo sijeno i zaspao.
...
Ujutro su me, kao i uvijek, probudile očeve sočne psovke; nitko nije imao maštovitije psovke od njega. „Jebem ti Isusa na zrnu
šenice. Jebem ti kruv kroz kruv...”
On je smatrao da ako ne psuješ Boga, u njega i ne veruješ.
...
Kad sam sišao na dvorište, sreo sam ga, krajičkom oka uhvatio njegov vučji profil, ali prošli smo jedan pored drugoga kao da smo jedan drugome nevidljivi.
Otišao sam u kuhinju, pružio mami ruku; mi se nikad nismo ljubili; niti ja s mamom, niti s ocem, niti njih dvoje.
***
S prazninom gde je trebala biti skladištena doza ljubavi koja se nosi iz roditeljske kuće nije mogao da se izvuče ni iz manjih nedaća, nesvestan razornog talasa koga su pred sobom gurale rane devedesete. Nevičnom oku se činilo da su se odjednom pojavile ustaške parole, da je bilo bitno da li si Hrvat, odnosno da nisi Srbin, da kesa srpske zemlje i konzerva hrvatskog zraka imaju značenje. Život čovekov devalvirao je iz časa u čas...
Bura je počela...

Nota 1:
Roman je kratak, čita se brzo i lako, bez obzira što otvara mnoga teška pitanja: odnosi u porodici, vaspitanje, preispitivanje, pitanja zverstava, nacionalne podobnosti, ustaša, žrtava... Nisam verovala da ću ikad za neki roman pomisliti da bi trebalo da bude duži. Ne mogu reći da mi je ostao nedorečen, ali nisam mogla da se odvojim od osećaja da nešto nedostaje. 

Nota 2: 
Par dan nakon završetka romana sam bila na promociji Karakaševih knjiga. Autor je dosta pričao o svom odrastanju, odnosu s roditeljima, karakteru pisca, poštenju ...
Između ostalog je i pričao o načinu na koji nastaju njegove knjige... Rekao je da su njegovi romani inicijalno znatno duži, ali ih on na kraju više puta iščitava i izbacije pojedina poglavlja. Eto, dobih ja odgovor. Tačno je to ono što mi nije dalo mira. Čini mi se da se malko zaneo u tom izbacivanju...

Ocena: 8/10
Izdavač: Lom, 2014 (I izdanje)


Коментари

  1. Početkom godine razgovarala sam sa drugarom iz od škole. Njegov otac objavio je knjigu, zbirku priča na naše "dalmatinske teme", a školski je napisao tekst kojim je propratio izdavanje knjige i preporučio je za čitanje svome društvu. Pohvalila sam ga, jer su njegove riječi zaista suštinske, a sjećam se da je on - iako suva petica - bio od onih okrenutih više prirodnim naukama. On se na to raskukao kao nikada nije znao da svede svoje pismene radove na neku mjeru; razmaše se, svu silu slova složi, pa ostavi sve onome koji mora da se sa tim snađe.

    Nešto su me ovi tvoji redovi podsjetili na njega, danas hirurga na veterinarskoj klinici u Austriji...

    To svođenje na suštinu je ono što je mene kod Karakaša oduševilo van granica opisivog (iako sam pročitala "samo" Sjećanje šume). Naravno da opisivanje doprinosi oslikavanju atmosfere, karaktera, emocije, ali ponekad priči nisu potrebna ta zavođenja, već "samo" snažna, sigurna ruka.

    Nakon Sjećanja šume, vraćala sam se danima na neke dijelove - zadivljena kako u nekoliko riječi stane cijeli jedan svijet i koliko one odzvanjaju u tebi i nakon što ih pročitaš!

    Ovog romana sjećam se još sa jedne Vanjine piramide naslova, svašta je tu nešta plavo bilo, ali Blue moon je odskakao. I - zahvaljujući i ovom tvom sjajnom osvrtu - ostaje mi (uz Sjajno mjesto za nesreću) prvi među prioritetima!

    Baš si ga naštimala pravim emocijama!

    Pozdrav ti!
    Milka

    ОдговориИзбриши
  2. Znala sam da ću na Sajmu kupiti "Sjajno mesto za nesreću" i još nešto. Bilo je par sekundi premišljanja i uhvatih se za "Blue moon", a oči mi ostadoše na "Sećanju šume"...

    Silno sam se obradovala što Karakaš dolazi u Beograd na promociju (legitiman razlog da kupim knjigu za kojom sam tugovala, zbog autograma, naravno!)
    Još pre nego je počela njegova priča rekoh đevojkama kako sam na kraju knjige imala utisak da nešto nedostaje... Ala sam se iznenadila kada je kazao kako izbacuje rečenice, pa i cela poglavlja, te tako "čisti" priču... Samo sam pomislila: "Lele, znaš li gde si bacio, da preberem malko..."

    ОдговориИзбриши
  3. Kako su divna oba prikaza, i tvoj i Bukicin, a kako razliciti! Lepota čitanja, sto rece Vanja pre neki dan! Iščitava svako u svom kodu, a slika se samo širi i širi, i otvara nove vidike❤! Što se Karakaševog "tesanja" romana tiče, meni su se oni u "Sjećanju šume" i "Proslavi" baš dopali... ta jezgrovitost mi je samo pojačalavala opšti utisak...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jeste, lepo rečeno, svako u svom kodu iščitava... 💞 Volela bih da se ovakva preklapanja češće dešavaju. Baš me interesuje kako to izgleda kad niti jedan tekst nije moj.

      Избриши
  4. Ono sto si ti osetila kod "Blue moon"-a, ja sam osetila kod "Proslave". Ne da mi fali neko poglavlje, vec da bih rado procitala jos neko poglavlje. "Blue moon" mi je kompletan, dorecen, ubojit. Ne bih ja tu nista dir'o. A "Proslavu" sam razmisljala da procitam jednom unatraske, od poslednjeg dela. Cini mi se, nekako ce mi se presloziti kockice. Sve ima - odlicno date likove, atmosferu, licku nedodjiju, sto rece Robert Perisic "seoski underground", upecatljive scene, posebno s gladju, lapotom, keroubistvom, klanjem petla, no fali mi neka kockica da bih preslozila u glavi.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ajde!? Ozbiljno ti to? A ja sam mislila nešto da ti je "Proslava" najbolja. Mene ona nekako ni ne vuče. Kad napravim neki vremenski otklon, počeću opet Karakaša. Interesuje i mene sopstveni osećaj kad se malo raskiseli...

      PS. Maločas otkucah na instagramu fino velik komentar kod Crtice za "Pamtivek". Totalno nesmotreno počeh odgovarati na komentare na moj "Blue moon" . Taman da pošaljem komentar, kad mi neko lajkuje prethodni i sve ode u tri lepe... Posle drugog puta digoh ruke... 😱 Nije sada trenutak. I, Vojka, samo da znaš : "Nije lepo radovati se tuđoj nesreći" (haha 😂)

      Избриши
    2. Ja mislim da je pošteno da ti dođem lešnike i za ovo. 🐿️

      Избриши
    3. Ubija instagram sa time ovih dana! Ne mogu posten komentar da ostavim😁

      Избриши
    4. Biće to "ubijanje" sve dok ne shvate da su napravili glupost s ovom poslednjom verzijom softvera. 😏 Nadam se da će sledeći apdejt instagrama biti bolji.

      Избриши

Постави коментар