Petrović Petar Njegoš - Noć skuplja vijeka

Zastani na tren, ćuti, ništa ne misli ... prati emociju !


Plava luna vedrim zrakom u prelesti divno teče
ispod polja zvjezdanije u proljećnu tihu veče,
siplje zrake magičeske, čuvstva tajna neka budi,
te smrtnika žedni pogled u dražesti slatkoj bludi.

Nad njom zv’jezde rojevima brilijantna kola vode,
pod njom kaplje rojevima zažižu se rojne vode;
na grm slavuj usamljeni armoničku pjesnu poje,
mušice se ognjevite ka komete male roje.

Ja zamišljen pred šatorom na šareni ćilim sjedim
i s pogledom vnimatelnim svu divotu ovu gledim.
Čuvstva su mi sad trejazna, a misli se razletile;
krasota mi ova boža razvijala umne sile.

Nego opet k sebe dođi, u ništavno ljudsko stanje,
al’ lišeno svoga trona božestvo sam neko manje;
pretčuvstvijem nekim slatkim hod Dijanin veličavi
dušu mi je napojio – sve njen v’jenac gledim plavi,

O nasljedstvo idejalno, ti nam gojiš besmrtije,
te sa nebom duša ljudska ima svoje snošenije!
Sluh i duša u nadeždi plivajući tanko paze
na livadi dviženija – do njih hitro svi dolaze!

Rasprsne li pupulj cv’jetni ali kane rosa s struka –
sve to sluhu oštrom grmi, kod mene je strašna huka;
zatrepte li tice krila u busenju guste trave,
strecanja me rajska tresu, a vitlenja muče glave.

Trenuć mi je svaki sahat – moje vreme sad ne ide;
sile su mi na opazu, oči bježe svud – da vide.
Dok evo ti divne vile lakim krokom đe mi leti –
zavid’te mi, svi besmrtni, na trenutak ovaj sveti!

Hod je vilin mlogo dični na Avrorin kada šeće,
od srebrnog svoga praga nad proljećem kad se kreće;
zrak je vile mladolike tako krasan ka Atine,
ogledalo i mazanje preziru joj čerte fine.

Ustav’ luno, b’jela kola, produži mi čase mile,
kad su sunce nad Inopom ustaviti mogle vile.
Prelesnicu kako vidim, zagrlim je ko bog veli,
uvedem je pod šatorom k ispunjenju svetoj želji.

Pri zrakama krasne lune, pri svjećici zapaljenoj
plamena se spoji duša ka dušici raskaljenoj
i cjelivi božestveni dušu s dušom dragom sliju.
Ah, cjelivi, boža mana, sve prelesti rajske liju!

Cjelitelni balsam sveti najmirisni aromati
što je nebo zemlji dalo na usne joj stah sisati.
Sovršenstvo tvorenija, tainstvene sile bože,
ništa ljepše nit’ je kada niti od nje stvorit može!

Malena joj usta slatka, a angelski obraščići –
od tisuće što čuvstvujem jednu ne znam sada reći!
Snježana joj prsa okrugla, a strecaju svetim plamom,
dv’je slonove jabučice na njih dube slatkim mamom;
crna kosa na valove niz rajske s igra grudi...

O divoto! Čudo smrtni ere sada ne poludi!
B’jela prsa gordija su pod crnijem valovima
no planina gordeljiva pod vječnijem snjegovima
na izlazak kad je sunca sa ravnine cv’jetne gledim,
kroz mrežicu tanke magle veličinu kad joj sl’jedim.

Igram joj se s jabukama – dva svijeta srećna važe,
k voshištenju besmrtnome lišenika sreće draže;
znoj lagani s njenom kosom s zanešene tarem glave...
Druge sreće, malo važne, za nju bi da, i sve slave.
Ne miču se usta s ustah – cjeliv jedan noći c’jele!

Jošt se sitan ne naljubih vladalice vile b’jele;
svezala se dva pogleda magičeskom slatkom silom,
kao sunce s svojim likom kada leti nad pučinom.
Luna bježi s horizonta i ustupa Febu vladu,
tad iz vida ja izgubim divotnicu moju mladu!

Uz Njegoševo delo se vezuju pojmovi čojstva i junaštva, te borbe protiv Turaka. Ja sam uvek pre za ljubav, nego za borbu, te 206-tu godinu je od njegovog rođenja obeležavam jednom od najerotičnijih pesama s ovih prostora.

Коментари

  1. Nekad ranije, povodom nekog jubileja godišnjice Njegoševog rođenja, Ivo Andrić je, u eseju "Njegoševa svetlost", zapisaoo: ""Jednom mi je jedan dobar poznavalac španske književnosti (i ne samo španske!) rekao da ni u jednoj knjizi na svetu ne nalazi toliko podstreka za rad i toliko pomoći u mučnom traženju pravog puta svoga puta u životu i u književnom radu, dakle u onom što je u stvari uvek bila i uvek ostaje najveća briga svakog misaonog čoveka kao u Servantesovom Don-Kihotu. Kad bi me zapitali koje je naše književno delo za mene imalo isto ili slično značenje, čini mi se da bih bez mnogo dvoumljenja odgovorio: Njegoševo. Ne govorim to u atmosferi jubilarnih svečanosti, nego samo povodom njih kazujem o svom - i verujem ne samo svom - davnašnjem i svagdašnjem odnosu prema tome pesniku i njegovom delu".

    Inače, pjesma "Noć skupljs vijeka" je napisana dok je Njegoš boravio u Perastu, a oko nje postoje razne teorije - postoje tvrdnje da je Njegoš doživio ljubavnu idilu sa poznatom peraštanskom ljepoticom i da je tu idilu pretočio u pjesmu, ali ipak dominantno mišljenje ozbiljnih njegošologa je da je pjesma samo mašta, ne i stvarni događaj.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti na ovoj dopuni! Pogotovo Andrić prija...
      "samo mašta, ne i stvarni događaj" - kolika li je, zapravao, razlika?

      Hej, kakvo prijatno iznenađenje što si tu ...

      Избриши

    2. Govorili smo već, “kod mene”, o ovoj pjesmi I Njegošu, no ne mari ponoviti i ovdje. Poslije smrti Petra I Petrovića Njegoša, kasnije hirotonisanog u sveca i poznatog pod imenom sveti Petar Cetinjski, crnogorski prijesto nasleđuje njegov sinovac Rade, kasnije poznat po krštenom imenu Petar II. U to vrijeme kad nasleđuje crnogorski prijesto, kad se zakaluđerio i bio proglašen vladikom i vladarom Crne Gore, Njegoš je bio izuzetno mlad, imao je samo 18. godina.

      Njegoš je pjesmu “Noć skuplja vijeka” dugo krio, objavljena je tek poslije njegove smrti, jer je smatrao da ne ide vladici zavjetovanom na celibat da piše takvu poeziju. No, po izjavi savremenika (npr Ljube Nenadovića) za Vladikom su uzdisale mnoge dame, a ni on baš nije bio imun od toga da "baci" pogled na njihove draži. Tako mu se izuzetno dopadala pjesnikinju toga vremena, Milica Stojadinović Srpkinja, i ostalo je zapisano da je rekao: "Ja pojeta, ona pojeta, da nijesam kaluđer, eto kneginje Crnoj Gori".

      Njegoš je bio izuzetno lijep čovjek, impozantan (nauka je utvrdila da je bio visok 193, 93 cm, što je za to vrijeme bilo zaista rijetko viđena visina).

      O Njegoševom liku, ljepoti fizičkoj i duhovnoj svoja svjedočanstva ostavili su, prije svega, njegovi savremenici koji su imali priliku da se sa njim susretnu, da ga vide i upoznaju.
      Vuk Karadžić je, nakon prvog susreta sa Njegošem u Beču 1833, u pismu Lukijanu Mušickom napisao i ovo: "Nema mu još puni dvadeset godina, a veći je i ljepši nego ikakav granatir u Beču!" Dodao je uz to da je mladi crnogorski vladika "možda najviši i najljepši čovjek u Crnoj Gori..."

      Jovan Subotić, koji je tih dana u Beču takođe sreo i upoznao Njegoša, zapisao je: "Tako mi onoga, čisto se bijah uplašio. Toliko visoka čovjeka nijesam bio do toga dana nikad vidio. A pri tom svi udovi tijela u najlepšem razmjeru, pa glava i lice zaista apolonski... Nisam mu se mogao dosta nadiviti. A ne samo ja, nego mu se visini i ljepoti divio i sav Beč, a u Beču se doista viđa kojeotkud mnogo lijepih ljudi u svakom pogledu..."

      Ali o sudu drugih o njemu možda najbolje svjedoči Milan Rakočević, pisac studije o Njegošu: „O njegovoj fizičkoj ljepoti kruže i danas mnogobrojne anegdote među kojima je najpoznatija ona u kojoj se ističe sud turskih kaduna o vladičinom licu i figuri. Priča se da je jednom prilikom Njegoš došao u posjetu nekom turskom paši, ođeven u lijepo crnogorsko odijelo, kad su ga pašine žene iz harema viđele, zadivila ih je njegova ljepota i mlađe su odmah primijetile: ‘Kako je lijep ovaj đaur. Sigurno ima deset žena u haremu?’, našto im je jedna starija kaduna odgovorila da je to ‘đaurski vladika’, kome vjera zabranjuje ženidbu. Zaprepašćene, kadune su s ogorčenjem odgovorile: ‘Bog ubio đaurine kad ovakvu ljepotu ostavljaju da se ne ženi, ta vjera im ništa ne valja’“.

      Milorad Medaković je zapisao, prilikom Njegoševe posjete Rusiji: “Svoiem visokim rastom, svoiem umiljatiem i lijepim licem, očaravaše sve one, koji na njega pogledahu… Ovakve divne crte mladoga vladike, očaravahu plemenita srca, dobrie i velikodušnie Rusa“.

      Избриши
    3. p.s. ovo jeste jedina ljubavna pjesma koju je napisao. Pisao je epsku poeziju, a svakako je najpoznatiji po spjevu "Gorski vijenac". No, po meni, onaj pravi Njegoš, duboki mislilac i mistik, najbolje se vidi u "Luči mikrokozma", djelu koje je, nažalost, ostalo u sjenci "Gorskog vijenca".

      Избриши

    4. Hvala ti što te nije mrzelo da i ovde preneseš priču!

      Избриши
    5. Ne mogu a da ne primetim da se na Njegoša "odazvao" "moj crnogorski triangl" Nikšić - Bar - Tivat! ❤️❤️❤️

      Избриши
  2. Odličan i zanimljiv izbor. Njegoša nisam nesto puno čitala, tj. jesam nešto što je bilo u okviru školskog programa, npr. djelovi Gorskog vijenca, ali da sam samostalno uzela, to ne. Ova pjesma, iako inače ne čitam puno ljubavne pjesme, podstakla me je da se više zainteresujem za njegovo stvaralaštvo, jer su mu opisi maestralni i sjajno dočarava scenu. Kao i uvijek, odličan post.❤️

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ja ne znam da li je on napisao još neku ljubavnu pesmu. Međutim, kad je ovu ovako sročio, pa i nije više morao niti jednu... ❤️
      Možda će ti se dopasti njegova "Luča mikrokozma".
      Pozdrav Crnoj Gori!

      Избриши
  3. Nedavno je ovdje dodijeljena jedna nagrada koja nosi njegovo ime. I to bi bilo to kada je u pitanju spominjanje vladike u ovim krajevima, zvanično barem.

    Lijepo je misliti da se više čita.

    Kod tebe uvijek filigranskih blaga, Živka!

    Pozdrav ti!

    ОдговориИзбриши
  4. Oduvek sam želela ovo da pročitam ne znam zašto pre nisam !

    ОдговориИзбриши

Постави коментар