Stojičić Goran - Besani

Jedina nit oko koje su se sve priče previle je ljubav. Ljubav kao krajnje subjektivna percepcija – od blagog zanosa što izaziva tek neznatni nemir do patologije pogrešno srasle emotivne grane. Ni vreme, a ni mesto ne igraju ulogu u ovim pričama. Mogu se dogoditi, ili su se dogodile, bilo kome, nama takođe...
***
... “Ako je hrabrost pobeda straha - njihov je nepobediv. Strah od rezova, napuštanja onog i one koja se ne voli i mirno spava, jer misli da je sve u najboljem redu. Od napuštanja besmislenog života. Strah od iskrivljene slike o dečjem tužnom odrastanju bez onog koji ga je začeo. Strah od promene i od boljeg. Od nasmejanih doručaka koji nisu obedovani godinama. Stah od mogućnosti da od njihove dve senke, svake noći – naprave samo jednu. Od zaboravljenih osmeha i povratka izgubljenog – svega.“ ...
***

***
Priče su kratke i bombastične. Liči mi da je autor izvukao, kao konus leda iz glečera, sam koren nečije ljubavi, te da je ova zbirka priča, uistinu zbirka konusa, isečaka iz ljubavnih sfera.
Koliko puta je interakcija između dvoje ostala na nivou privida ili opsene, toliko puta su im želje klizile po mimoilaznim pravima. Međutim, nisu sve priče o tužnoj i promašenoj ljubavi. Neke su o prepletenim sudbinama, neke pronalaze nadu na najneobičnijim mestima.
***
„ „Kada želim da me niko ne primeti, kada mi je svega preko glave, kada nisam za poglede drugih, koračam ulicama sigurna u sebe, hrabra i lepa. Po kiši, u cipelama visokih potpetica, posle ponoći, obasjana svojim suncem. Neprimetna za druge, zaštićena svojim ponosom satkanim od pačvorka iskustava. Neprijatnih, sakupljanih godinama i namotavanih u klupčad, u ogrtač upletenih koji me sad greje i štiti od svega. Čuju se samo poljupci mojih štikli sa ispucalim asfaltom, kao glasno odbrojavanje sekundi koje prolaze. Za druge. Za mene vreme stoji. Sve dok te ne pronađem...“, razmišljala je žena koja mu je išla u susret, sa kojom će za nekoliko godina dobiti ćerku i zbog koje će najzad podići pogled.“
***
Nota 1:
Pre nego što su došle pod okrilje zbirke, priče su se pojavljivale na fejsbuku, te sam i ja tako nekako došla do prvih. Zbilja su ostavile neverovatan utisak na mene. Kada sam čula da su se sabrale u knjigu, nije bilo dileme da li ću doći do nje.

Nota 2:
Prva pripovetka, „Pad“, je jedna od nekoliko koje sam već pročitala. Druga, treća... sa svakom novom nailaze prepoznavanja i analogije iz sopstvenog života ili života prijatelja... sve je već viđeno... nema originalnog greha. Nova priča...odjednom šok, imam utisak da autor piše upravo o meni... sunce mu žarko... brzo okrećem biografiju, fotografiju... generacijo, znamo li se mi bolje no što sam na prvi pogled mislila?.. poterao si mi srce uzbrdo... ipak ne, vratiću se na onu od maločas... sve su priče već ispričane...

Nota 3:
Muzika, muzika... još jedan neobičan kvalitet ove knjige! Na početku svake priče stoji bar kod koji vodi telefon do muzike koju je autor odabrao za pozadinski ugođaj. Fantastično! Taj zvuk što dopire iz slušalica drži nerve blago nategnute i kožu naježenu! Sve ostalo će uraditi pisana reč.

Ocena: 10/10
Izdavač: Ammonite, 2016 (V izdanje)


Коментари

  1. Divna ideja autora, svakoj priči dati muzičku pozadinu. :) Za sada me je samo Murakami omađijao muzikom koliko i rečima, drago mi je da ima autora koji žele da spoje ta dva sveta.

    Hvala na tekstu. :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znaš li da sam prvo na tebe pomislila kad sam videla da ima i šta da se čuje... Izbor mu je božanstven! 💙 Ja nisam toliki znalac da mogu da ti ponovim šta je sve odabrao, ali se divno uklapa kao podloga! Ne sumnjam da bi ti uživala!

      Избриши
  2. Divno Iva, skroz si me kupila da je kupim, a nisam htela, majke mi :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mogu ti je doneti sutra, nikakav problem mi to ne predstavlja... Samo mi kaži večeras, da je spakujem... 💕☕📙🐿️

      Избриши
    2. Hvala ti, sledeci put kad se vidimo (ako je ne kupim) - sada ne znam sta pre da čitam😁😍❤

      Избриши
    3. Maadaaaa... pominjala si da imaš "Lavra"🙈! Mogla bi njega da mi poneseš, čita mi se pre"Brizbejna". Luda sam žena, šta ću🙄 (naravno, ako pročitaš ovo pre jutra😁)

      Избриши
    4. Vidi, ako sam ja mogla da je pročitam za nešto jače od jednog dana, ti ćeš da je slistiš uz jutarnju kafu! ☕ Doneće ti je!

      Избриши
    5. Ni za Lavr nema problema... ❤️... Ako se setiš, ponesi Vjećnika. Vidimo se sutra. Ljubica-grlica

      Избриши
    6. Spremila Vječnika! Najslađi pozdrav, ljubica - grlica😍

      Избриши
    7. Noć nekad promeni sve... 😱... imate poruku na instagramu!

      Избриши
  3. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Znaš, bila sam srećna kao dete kad sam naišla na ovu knjigu - zbog toga što je stvarno divna, zbog toga što ju je pisao naš čovek, pa mi je emotivno bliska, a ima udela i to što knjigu nisam ni kod koga, od vas što vas pratim, videla. Samo moja, haha - aha, baš, doživela je već peto izdanje!
      A za ovaj drugi citat sam sama sebi bila čudna! Imala sam više pretendenata, svi ostali su više ličili na mene, a ja sam se nešto stalno vraćala ovom! ❤️ Sada, kada si ga ti pomenula, a ja pogledala u njega preko vizure tvoga imena, ostala sam skroz naježena! ❤️ Valjda si mi stalno negde u podsvesti. :)

      Избриши
  4. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Trebalo mi je da dvaput pročitam, pa da skontam o čemu ti to, haha... Ja sam u glavi jako "tačna" i sistematična osoba. Volim preciznu sistematizaciju svega što je podložno sistematizaciji. Pa tako, blog mi je koncipiran na način da možeš da pretražuješ po ocenama, po formi, ali i po početnom slovu prezimena. S tim u vezi mi je bilo skroz bez veze da onda prezime nije na prvom mestu (pretraživanje po imenu nije dolazilo u obzir).
      Eto, to je rešenje misterije! Nije originalnost sama sebi cilj... :)

      Избриши
  5. Sjećam se da sam negdje, nekad, u ovim virtualijama nabasala na autora i naslov i znam da sam se u sebi osmjehnula jer poznajem jednog Gorana sa istim ovim prezimenom. I to je sve.

    I da, bez obzira na peto izdanje, odmah sam pomislila: Živka i njena bunarenja, još sto godina da čitam - ne bih ovo u rukama zatekla! =o) A opet...ko zna...

    Pozdrav ti, Živka!
    M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Kad od jednog "dobrog" Albaharija očistiš osnovnu priču, a ostaviš samo one njegove vinjete, pa ih lepo uglancaš, posle malo patiniraš (da ne šljašte kičerajski), onda ukoričiš - dobićeš ovoga Gorana (što me je prepao da se znamo), čista poslastica...
      Možda je ovaj recept dovoljan da to tvoje "ko zna", dobije na težini...

      Избриши
    2. Milka gromjenespalio9. 11. 2019. 11:56:00

      Već kod patiniranja htjedoh da povučemo neee, nemo' živa bila da ga diraš, evo sve ću da kupim, duplo, i da čitam do kraja svih slojeva i narativna, samo da mi ne udešavaš tako Albaharija, pa taman se i on složio da ni u najboljim danima bolji bio nije!.. =o))

      Ali kako bi drugačije ovaj autor dobio preporuku da ne možeš ni da je preskočiš ni da je obiđeš?..

      Živka, Živka... =o)

      Избриши

    3. Ajde, ajde... neće biti Albahariju ništa da ga malo protresemo... a ja, zlica... igram na sigurno (kod tebe), haha... 😂...
      Lele, a ono "gromjenespalio" , izađe iz biblioteke gde se mogu naći i "odsečene ruke" ili je ovo nešto zabrinjavajuće?

      Избриши
    4. Ne, ne, daleko bilo. Desilo se da sam nakon otkucanog komentara pritisnula riječ oDjavi umjesto oBjavi, tako da je samo samokritika u pitanju.. =o)

      Избриши
    5. Glb... 😬... samokritika... sad mi je lakše!

      Избриши
  6. Juče mi je jedan prijatelj poslao link i obradovao sam se. Naravno, čitao sam još neke prikaze. Odlični su.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Moram priznati da mi je osećaj skroz neobičan. Juče sam prvo morala da se podsetim sopstvenog teksta... haha. Još veće iznenađenje mi je što ima više muškaraca koji čitaju tekstove nego što sam ja mislila. A mislila sam da je samo jedan. :)

      Избриши
  7. Одговори
    1. Šta ti je reklama... Taj prikaz preti da postane (kod mene) najgledaniji ikada... 🌞... Vidi, računam da ti se tekst svideo kad si ga podelio - meni baš prijatan osećaj!

      Избриши

Постави коментар