Anesdater Skomsvol Ćersti - Što brze idem sve sam manja

Matea Martinsen je sa svojim mužem, koga je od milošte zvala Epsilon, živela na četvrtom spratu stambene zgrade nekog norveškog gradića. Nebitno kog, kao što je i vreme nebitno - moglo biti bilo koje unazad pola veka. Bila je već u poznim godinama, onima kad starci počinju da ispoljavaju ili krajnje bolećivu nežnost ili nabusitost i nezainteresovanost. Kako radnja napreduje, čitalac bi s pravom pomislio da je kod nje u pitanju staračka mušičavost. Međutim, nikako da se odlučim da li je kod nje bila u pitanju stabilnost karaktera ili ta njena asocijalnost predstavlja čak i otvaranje prema svetu?
***

***
Matea je retka zverka. Komšiluk prepoznaje, ni sa kim se ne druži, na svaki način se trudi da izbegne slučajne susrete s ostalim stanarima. Nekim danima je to i njena najveća dnevna aktivnost – izbegavanje komšijskih susreta. Opet, bilo je i drugačijih dana. Na primer, poneki je bio obeležen hamletovskom dilemom - upitati momka koji radi za kasom u obližnjoj prodavnici da joj otvori teglu džema koju ona nikako ne uspeva. Ipak ne. Dovoljno aktivnosti za taj dan. Zarad promene, sutrašnji bi mogao biti ispunjen uspomenom na današnju dilemu. I to bi bilo dovoljno. Ili bizarnim razmišljanjima:

***
„ - Barem nisam bila izložena uticaju lošeg društva i pritisku grupe i ne pušim i ne pijem, rekla je bledunjava devojčica na televiziji, Nataša, koju je neki ludak držao zatvorenu u maloj podrumskoj prostoriji gotovo pola života. Tad sam shvatila da sam mogla da postanem alkoholičarka. Da sam malo više izlazila, garantovano bih postala alkoholičarka. A da ne pominjem sve loše prijatelje koje bih stekla.“

***
Ona nikada nije imala posao, decu, prijatelje, interseovanja, hobije, želje ili stremljenja... Najveća njena dostignuća su bila savršeno otvaranje nove rolne toalet papira i mešanje špila karata. Na to je bila stvarno ponosna. Ah, da... umela je i da rimuje reči i plete mužu trake za uši.
***
„Mogu da se pohvalim i svojim spretnošću s kartama. Prvo bih ih dobro promešala, „statistički karte treba promešati tačno sedam puta“, znao je da kaže Epsilon, „ni manje ni više“, a onda bih ih očas posla poređala po broju i boji. „Baš si vešta“, pohvalio bi me Epsilon, a meni bi bilo toplo oko srca, toliko toplo da bih ih ko bajagi slučajno ispustila i sve to još jednom uradila.“

***
Nota 1:
Autorka je za svoj roman dobila nagradu
za debitantsko delo. S parvom. Roman je pisan lakom rukom, ali ne trivijalno. Humora ima taman dovoljno da ovu priču možemo da svarimo, a da pritom ne osetimo golemu mučninu. I taman toliko da ovo nikome ne ostane u sećanju kao humorističko štivo.
Nota 2:
Pitanje smisla života je ključno pitanje koje postavlja ova knjiga. Smisao života je upravo to – da svom životu damo smisao. Svako svom! Niko nije pozvan da sudi o tuđim izborima. Zadovoljstvo i osećaj ispunjenosti je pokazatelj koliko je život koji živimo stvar našeg izbora ili koliko smo se nesrećno i/ili lenjo zapleli u nekim okolnostima. Iako ni sama Matea toga nije istinski svesna, iz nje se svako malo otvaraju provalije koje zjape za ljubavlju, ljudima, prihvatanjem i uvažavanjem... Tek sada imamo prava da kažemo – Matea
Martinsen je vodila jedan besmislen život!

„Gotovo sam zaplakala, jer vidi stvarno, moje ime je u telefonskom imeniku. A zašto me onda niko ne zove? Niko me ne zove. Moje ime je navedeno čak dva puta, ali onda po adresi shvatim da ona druga nisam ja.“

Nota 3:
Ja znam da je moj prikaz obojen sarkazmom i krajnjim nesimpatijama prema starici. Dokle god se bavila „svojim aktivnostima“, moje su se obrve bavile samo čuđenjem, ne i osudom. Ali kada je priča skrenula na to kako nju niko ne voli i kako je se niko ne seti, obrve su se digle do nerava i opasno ih nategle...
Zato vam preporučujem Milkin prikaz jer je ona sve vreme navijala za Mateu. Da spere ovu gorčinu, da unese ljudskost i saosećanje. Ona mi je i jedina svetla tačka ovog štiva. Milka, naravno.

Ocena: 8/10
Izdavač: Dereta, 2014 (I izdanje)

Коментари

  1. A ja iz Note 3 ipak vidim saosecanje... I nemoj mi reci da citam ono sto zelim. Proviruje tu ipak neka samilost 😁

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Mače, mi svi uvek "čitamo ono što želimo"...
      Ko ima samilosti u sebi, on će je i videti, a samim tim i čitati...
      Ja ne, da se ne lažemo... ❤️... Ti si čitala ovo?

      Избриши
    2. Pazi,kad sam znala sta ces reci. Hahaha. A htela sam u komentaru da dodam i "cak ni ti nisi tako surovo zahtevna", pa sam odustala. Ali, evo sad. Sudjeno da bude napisano. Nisam citala tu knjigu. To mi je promaklo u ovoj exJu fazi 😁😁😁

      Избриши
    3. Pazi sad i ti - već mi je postalo jasno kad me provociraš i kad "nameštaš" da kažem tačno ono što očekuješ (novinarski trik, haha...)
      Ja sam ti jedna predvidiva osoba, dosadna vrlo verovatno... i beskrajno zahtevna...
      Dodaću ti je na gomilicu... 😉

      Избриши
    4. Sve, sve, al dosadna nikako 😁😘

      Избриши
    5. Haha, dobro, 'ajde, nisam dosadna... 😁

      Избриши
  2. Jako često, a čini mi se najčešće žene, živote vode oko nekog već centra svoga svijeta, bili u pitanju partner ili potomci ili... Da li to čini njihov život besmislenim? Da je Matea umrla prije Nilsa, vjerovatno bi umrla sretna.

    Ona je potpuno neprilagođena za svijet oko sebe i kao takva pobrala je moje simpatije. Želim da vjerujem da su ona kola hitne pomoći na kraju stigla na vrijeme...

    Kod mene joj je bonus zaradio naslov: podsjetio me je na jednu Albaharijevu (daaaaa =o)) kratku, najkraću priču o njegovoj ženi, koja se vremenom smanjuje i smanjuje dok se ne svede na veličinu koja će mu dozvoliti da je stavi u džep i čuva...tako nekako...

    Živka, a to što mi sve bulke i makovi ovog svijeta zavide na rumenilu obraza - da ne pričam. Ću d'uvrnem noge k'o Šiljo i sapletem se načisto! Hvava ti... =o)

    Pozdrafčić!
    M.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Meni Matea NIKAD nije bila sretna. Ali, da se tako izrazim, što je bila starija sve više je išla prema sreći... 🕛 ... Ali kad krećeš iz totalne socijalne nesvesti, onda tek nailaziš na fazu svesti da ti nedostaje... pa da je poživela još kojih stotinak godina, možda bi i uspela da se pozdravi s komšijom na stepeništu...

      A ono tvoje inspirativno pitanje...
      Da, zaista, mnoge (ali baš mnoge) žene negiraju sebe izmeštajući svoje središte u decu ili partnera, (kao i u karijeru, isto je to)... Mislim da to nije nikako dobro za njih, osećaju uvek tu prazninu u sebi...
      Ali treba praviti razliku, vrlo jasnu, između napr. dve žene koje su obe ostale kod kuće kao domaćice posvećene domu i deci svojoj.
      Ta razlika se, možda, spolja neće primećivati do trenutka kad napr. deca odu od kuće. Po tome kako će nastaviti sopstveni život možemo ceniti koja je bila posvećena, a koja izgubljena u svemu onome što, zapravo, i nije ona.

      A ova nesretnica,... pa ona se posvetila više rolnama toalet papira nego sopstvenom mužu. Na jednom mestu u knjizi sam se čak zapitala da li ona zna kako se prave deca? Toliko mi je bilo mučno da nisam mogla da se vraćam i čitam ponovo...

      Избриши
    2. S obzirom na to koliko te ljuti glavna junakinja, rekla bih da je autorka odlicno prikazala njen lik. Sto je verovatno najveci plus ovog romana. Tako da ce se knjiga naci na spisku. Narocito imam sklonost i empatiju ka starim, slabim ljudima, koji do kraja nisu sigurni dal su procerdali zivote. A sto se tice rolni toalet papira, to joj dodje, pretpostavljam, nesto kao nevest zaklon, los odbrambeni mehanizam

      Избриши
    3. To me je i Sandra pitala na instargamu - kako su mi komentari takvi da joj se čini da nisam zadovoljna staricom, a ocena knjige je visoka.

      Rekoh: ocenjujem knjigu, ne babu!

      Jeste, mislim da bi se i tebi knjiga dopala...

      Избриши
  3. Meni je naslov uvek bio interesatnan. Tako ponekad znam da ga izgovorim iz čista mira. �� Jasno mi je sad sve...ali, čini mi se da bejah u pravu, izađe ti iz ovog jača i napravi odličan prikaz.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti... ma, meni se stvarno dopala knjiga! Preporuka je za sve koji su šireg duha. I ok je i ako ti se svidi i ako ti se ne svidi bakuta.
      Knjiga tera na razmišljanje, makar da shvatiš šta nikako nećeš... nije ni to mala stvar!... 💋

      Избриши
    2. Gde mala... Za.mnoge nikad ostvaren san

      Избриши
    3. Nažalost,... mada mi ta letargičnost i nezainteresovanist za sopstveni život mnogo češće izaziva nezadovoljstvo nego neko saosećanje...

      Избриши
    4. Ne mislim ja da je to nezainteresovanost, pre mozda strah i nesnadjenost. Pa, moraju postojati i takvi zivoti da bi se nesto iskusilo i iz njih naucilo. I da bi se i posmatraci naucili prihvatanju i empatiji. Tu nekako svi ucimo. Ja, ipak, svoju lekciju ne naucih bas najbolje, jer ce me takvi likovi, ali iskljucivo kao mladji, iznervirati u realnom zivotu. U knjizevnosti ne mogu, moze samo da me fascinira njihova iznijansiranost

      Избриши
    5. Auu, Vojka, (ma nek si i tačno znala da ću ovako odreagovati, haha...) ali sam se slatko i glasno nasmejala da ti, koja nisi čitala, meni, koja je pročitala knjigu i kaže da je baba nezainteresovana, kažeš da misliš da je kod babe u pitanju strah...
      Čudo kako me ta osobina kod tebe opušta, a kod nekog drugog me mogu da podnesem... 😁❤️😁
      A ono:
      "Pa, moraju postojati i takvi zivoti da bi se nesto iskusilo i iz njih naucilo. I da bi se i posmatraci naucili prihvatanju i empatiji..."
      Ovo kao da je izgovorio neki jogi... Ali to onda znači da se moraju prihvatiti SVI životi, pa i oni na koje ti imaš najkraći fitilj, godine su irelevantne... Svi oni koji mogu nešto da učine, a to ne rade, oni koji mogu da pomognu, a lakše im je da okrenu glavu, ili komšija koji postaje ustaša...
      Šta misliš, da kod njih nema straha i nesnađenosti?
      Dobro, možda je ustaša ekstrem, ali da li onaj ko je indiferentan na tuđu muku nije i sam ranjeno biće koje ima traume i konflikte iz detinjstva, koje treba razumeti i osetiti empatiju?

      Избриши
    6. Komentar 2. Ja sam, u stvari, danima pod utiskom kuknjave jedne prijateljice koja je jedva cekala da pocne da ide na posao jer ne moze da podnese rad od kuce, iako ima dvoriste. A sve pod isprikom da je drustveno bice. I danima sam razapeta izmedju tuge i besa (posto mi je draga) jer ne ume da se snadje sama sa sobom i porodicom. Verovatno sam nju i njoj slicne pomalo projektovala kroz tvoj prikaz, iako on sustinski nje to, ili ne bar samo to

      Избриши
    7. Da, shvatam šta želiš reći... U ovim nesvakidašnjim, a ekstremnim, situacijama čovek ima mogućnost da sagleda sebe i iz nekih drugih uglova koji su mu obično nedostupni. Eto, napr. ja sam za sebe mislila da sam jača, da me neke gluposti neće dotaći... Ala sam se iznenadila...! Radim na prevazilaženju...

      Избриши
    8. I ja sam se malo iznenadila kad sam shvatila da bih mogla jos mesec dana ovako na terasi da sedim, citam knjige i presadjujem cvece. Ja, koja nisam uspevala da spojim duze od cetiri budna sata u kuci 😁

      Избриши

    9. Jes vala i ja sam se za tebe iznenadila, hahahahh.... 😂😂😂

      Избриши
  4. Ma ne, uopste nisam mislila na konkretnu baku, vec na taj tip ljudi. A, ti si potpuno u pravu, posebno kod tih najekstremnijih slucajeva - njihovi zivoti su i za njih i za nas izazov. Kvaternikova majka je npr. bila Jevrejka. Koju su tu skolu Dido, njegova majka (koja se ubila) i sve zrtve ucile - ja, neuka, nemam pojma. Ali neku mora biti da jesu. Kao i mi koji se protiv toga bunimo i borimo. To sto osetim bes i tugu zbog necijeg necinjenja ili nedajbozecinjenja, samo je dokaz da sam ljudsko bice, ma kako savrseno delovala. Hahahaha. Bog im sigurno prasta

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Na stranu sve, ali rekla si dve istine: Bog sve prašta i da si savršena. Svako je savršen ko stremi, uči, promišlja, reaguje, voli, raduje se,... ko je Čovek!

      Избриши

Постави коментар