Karahasan Dževad - Istočni diwan

Radnja romana se dešava u Basri i Bagdadu u jednom širem vremenskom okviru, od VIII do XI veka, prateći živote tri velika sufijska mistika El Mukaffe, El Halladža i El Tevhidija. Ovaj uvod je možda postavio okvire, ali nije rekao ništa što bi čitaoce moglo da pripremi kakvo delo je pred njima.
***

***
El Mukaffa, prvi među njima, a ostalima luč i inspiracija, živeo je sa svojom voljenom ženom Begzadom u velikoj ljubavi. Ali ideja da je mora napustiti i otići u Basru, centar moći i središte znanja kako bi naučio sve šta treba, nije ga napuštala. Begzada, najveći mudrac ovog romana, zna da je vrhunac ljubavi predstavljen golubom širom raširenih krila, a ne pticom i zlatnom kavezu. Svoje srce sprema u svilu i kadifu svoje devojačke spreme, a dušu istače kroz pisma koja godinama razmenjuje s voljenim čovekom. I upravo ta pisma, teška cela dva života ljudska, kroz vekove mame, pale ili miluju, zavisno na koji je ton čitaočevo uho naštimano...
***
„Stvarno se s mojom ljubavlju nešto dogodilo. Čim si otišao, bilo mi je strašno, toliko da sam svaki dan čekala smrt ili bar ludilo. Noćima nisam mogla oka sklopiti, samo sam zurila u tamu i osjećala kako mi koža puca od čežnje za tvojim dodirom. Danima mi je sve ispadalo iz ruku jer su mi dlanovi trnuli od žudnje za tvojom kožom. Mjesecima sam plakala gledajući kako mi se kosa osipa jer te nema blizu, a sve to vrijeme dah mi se presijecao kad je trebalo izgovoriti tvoje ime.
Sada više nije tako. Kao da mi se tijelo prosušilo a s njim i ono što osjećam prema tebi. Volim te lijepo, suho i spokojno, više kao sliku nego kao živo tijelo, više kao sjećanje nego kao nešto za čim se žudi.“
***
Sva trojica su živela daleko ispred svog vremena, vođeni nekim unutrašnjim zovom o koji se nisi ni mogli, niti hteli oglušiti. U ovom romanu se njihove priče prelamaju jedna preko druge, upregnute idejom koja gleda neko daleko sutra, a opet omeđene nerazumevanjem okoline koje je postalo njihov usud. U svakoj od priča je, uz mudraca, i neki emir straže ili njegov pomoćnik kao glas vlasti i poretka i jedan ženski lik kao pribežište ili izlaz, kao opšta protivteža raciju. Paradoksalno, emocija naspram racija predstavlja glas razuma!
***
„Prvo se ne bih složila da odnose među ljudima treba urediti prema razumu. Bilo bi tužno, pusto i dosadno da smo samo razumni. Šta bi ti meni bio da sam razumna? A kakav bi mi život bio bez tebe? Na ljude utječu trave i drveće, kiša i mjesečina, i to često mnogo jače nego drugi ljudi, a tih se pojava tvoj razum malo tiče. Možda će jednom mudraci poput tebe postići da me se mnogo više tiču ljudi koje ne poznajem nego stijena iznad moje kuće i grmlje iz mog vrta, ali molim Boga da ne dočekam to sretno vrijeme. Možda će se jednom ljudski svijet i uređivati prema nalozima razuma, ali će to biti dosadan i suh svijet, bez ičega zbog čega vrijedi živjeti i na šta se život i ljudi s radošću troše. Ne dao mi Bog da dočekam tvoj razumni svijet, voljeni moj, daleki mužu. Bio bi gori od onog koji mi moj dragi otac nudi uz našeg debelog emira.“
***
Ima u ovom romanu svega: vlasti, poretka i stradanja naravno, zatim zločina i tajni, muških strahova i ženskih smiraja, a sve začinjeno misterijama koje nemaju odgovor od ovoga sveta... I implicitno i eksplicitno pokazujući da na ljudski život utiču kako velike ideje, tako i besmislice, nesporazumi ili nečiji lični interesi. I zbrajajući tako od čoveka do čoveka, a po svim vremenima, vidimo celokupnu istoriju, neumitnost kotrljanja njenog točka... jer:
„Čovjeku se, jadan ne bio, događa ono što mu sliči, nikome se ne može dogoditi ono čega u njegovoj prirodi nema. Tvoja je osobina da ti se ovo dogodi, jer ti se ne bi moglo dogoditi da nije. Eto ti.“

***
Nota 1:
Delo svakako nije linearno, niti realistično, već duboko, isprepletano, sadržajno, ono koje se obraća čitaocima najširih interesovanja... upravo kako se i uz divan postavljaju sofre s najrazličitijim đakonijama. Karahasan nije ništa prepustio slučaju. Možda bi se, u najširem okviru, ono moglo predstaviti kao svedočanstvo jednog vremena.

Nota 2:
„Istočni diwan“ je divna knjiga! Nemojte je nikako propustiti! Ono što je meni malko zasmetalo je što mi je početak mnogo jači od kraja, a knjiga ima baš dosta strana... Prva priča mi je i najjača i najbiža srcu, tu je sve obojeno ljubavlju. Kako roman odmiče, preovladavaju teme vlasti, intriga, politike i policije... premalo ljubavi, a previše politike za moj ukus...

Nota 3:
Bukice moja draga, hvala ti neizmerno na ovoj knjizi... jer
neću zaboraviti
osećaj koji me je zahvatio
kada sam iz paketa izvadila ovu knjigu
i ono karahasanovo književno veče
na terazijama u beogradu
nikad.

Ocena: 9/10
Izdavač: Blum, 2019 (I izdanje)

Коментари

  1. Još po reakcijama nakon književne večeri, osjećala sam da su se pojavili djelo i ime koje ga je potpisalo - a oko kojih postoji jednoglasje!

    Mnogo mi se sviđa ovaj tvoj putokaz čitanju Diwana!

    Vratih se u sebi i na onaj osjećaj koji me je pratio nakon čitanja Sare i Serafine. Možda sam toj priči učinila nepravdu čitajući je u ovoj elektronskoj formi? Dijelom mi je osjećaj rasvijetljen i dijelom ove tvoje misli: "što mi je početak mnogo jači od kraja". Možda, ne znam.

    Znam, samo, da Istočni diwan neću pipniti dok ne budem mogla da ga pipnem, tako da kažem... =o)

    Pozdrav ti, Živka!
    M.

    p.s. A fotografija........prekrasna!

    ОдговориИзбриши
  2. Da, ovaj mi je pisac jedan od onih što ću "hrabro" pročitati sve do čega mogu da dođem. Možda me neće sve oduševiti istim žarom, ali neka... On stvarno vredi.
    A što se tiče pipanja, sve te razumem... Meni dok kroz prste ne prođe, dok ne zaronim i ne omirišem, uopšte ni ne računam da smo se gledali...

    ОдговориИзбриши
  3. Ovo ti je jedan od najlepsih prikaza, sto se mene tice. I, verovatno je izlisno da kazem, da su se meni delovi s politikom, vlascu i intrigama, s ljudskim manama, jalovim ambicioznostima i nerazresenim ubistvima, vise dopali od ljubavnih 😁 Izmedju ostalog, zato je Karahasan toliko slojevit i "sirokospektaran", svako se negde opipava. Inace, i ja prepisah citat o svetu baziranom na razumu i emocijama. Divan

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jest, Vojče, u jednom trenutku pred kraj ne nešto nije držala pažnja pa sam se triput vraćala da pohvatam ko tu koga jelte,.... onda sam i na tebe pomislila kako si ti to s lakoćom i guštom ispratila, a ja kao da imam disleksiju, haha...
      Ali, daleko bilo da se žalim. Još uvek nisam stigla da prepišem sve misli koji su me oduševile...

      Избриши
  4. Draga moja, punog srca zbog ovakvog prikaza i radosti što i ti ovu knjigu smatraš blagom, spokojno potvrđujem da je i meni prvi deo bio najbolji. I uopšte, ovaj deo koji si izvojila o razumu je veličanstven i takođe sam se pronašla u njemu. Begzadin lik je meni bio najupečtljiviji i najdraži. Njena priroda sadrži u sebi svu onu raskoš mudrosti koju je obrubila ljubavlju. Na neki način, ona je sinonim za ljubav. Nikada...volim tu reč kad izađe iz tvojih usta! ������

    ОдговориИзбриши
    Одговори

    1. Znaš, retko mi koja knjiga dođe tako brzo na red za čitanje kao ova... a to je onda jedna zamamna specifična težina!
      Odlično ti mene ceniš, ovakvim štivima se ja radujem... to je blago pravo, neprocenjivo...
      Od toga ne odstupam, nikad.

      Избриши
  5. Slazem se sa Vojkom da ti je ovo jedan od najboljih prikaza, mozda zbog ljubavi koju sve delimo prema ovom piscu❤. A ja specijalno prema ovoj knjizi, za koju mrvicu vise nego prema ostale dve koje sam citala. I da, ovde se ti i ja slazemo da je prvi deo za koju nijansu upecatljiviji od druga dva, a drugi za pola nijanse od treceg��. Begzada jeste neponovljiv ženski lik i "najveci mudrac ove knjige"... A opet... bila bih nepravedna prema sebi da ne kazem da mi je ovaj roman tek kao celina toliko velicanstven koliko jeste❤

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma da, kao celina je originalna poslastica, nema tu šta drugačije da se kaže... Dok je tu Begzadina priča kao najfinija lešnik krema... 🐿️... jedinstven lik u književnosti - fascinirao me je taj ženski usud, to tako poetsko odustajanje od života zarad života... bez dileme, bez drame... vrh, vrh...
      Evo sad, kad bih rešavala one upitnike knjiške, konačno bih imala da kažem najomiljeniji ženski lik, a da budem sigurna da ga ni jedan ne može prestići... 😍... hvala ti na ovim rečima hvale

      Избриши
    2. E jesi u pravu, nije mi to palo na pamet! Mozda bih i ja sada mogla da odgovotim na taj tip pitanja :D

      Избриши
    3. Još sam u potrazi za muškarcem... :D

      Избриши
  6. Jako divan posti blog, obozavam citati. Molimte komaj moj novi post, objavio sam prije nekog vremena i niko ni da koma. Pozz!!!

    benjamindacic.blogspot.com

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ovo "komaj" je, pretpostaviću "ostavi komentar"...
      Hmmm, mislim da sam ti već rekla da ja nisam ciljna grupa koja bi pratila tvoj blog, a bogme ni ti moj!
      Komentarišem isključivo kad imam šta da kažem.
      Pozdrav

      Избриши

Постави коментар